SlewME Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 En grej jag länge funderat över är vart våra skattepengar tar vägen. Vi har högst skatt i varlden(?), men endå vill de höja mer. Många tror att ca 80% av alla skattepengar går åt Omsorg och sjukvård, så är inte fallet, ca 30% går åt omsorg och sjukvåd, men vart går resten? Detta är siffror som Sossarna har valt att hålla gömda för folket ? Jag är ganska trött på denna skatt vi har här i Sverige men den verkar ju inte gå till något vettigt, då jag inte ser någon skillnad på landet utan jag ser bara en himla försämring. Under några år tog de inte emot några nya poliser för polishögskolan och då blev de färre och färre poliser helatiden eftersom att många gick i pension eller slutade. Men efter några år så insåg regeringen att detta inte höll i längden och var tvungen att bygga upp nya polishögskolor och ev polisstationer för massvis med pengar. Vad händer med försvaret igentligen, ska vi inte ha något? Sverige är så "fredligt" att vi behöver inte ha något? Allt är åt helvete. Sjukvåden ska man inte klaga på men den är inte den bästa, det kunde varit bättre om det nu hade varit så att 80% av våra skattepengar hade gått till omsorg och sjukvåd. Man får ju som nämts i en topic nydligen massvis med bidrag, man får bidrag för allt. Sossarna gillar ju heller inte bilar vilket resulterar i att de inte lägger ut pengar på vägunderhåll och nya vägar. Om du åker på en Svensk väg och på en Tysk väg så känner du garanterat skillnad på kvalité. Här guppar det och far medans i Tyskland så är det som på IS. Jag vet inte riktigt men det är något fel på våran regering. En annan grej som är lite kul är att sossarna tar egna beslut, får några år sedan så var den en omrötning om det skulle införas biltull i Stockholm, en klar majoritet svarade såklart nej på denna fråga men det brydde man sig inte om utan det byggde man ett år senare i alla fal, har vi något att säga till om? varför jag tog upp det där med biltullar är för att våra pengar som vi jobbar för går åt till saker vi inte ens vill ha. Vart alla våra skattepengar tar vägen kommer kanske att förbli ett mysterium? Fundera fritt med andra forumister, vart tar pengarna vägen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_EmiL_ Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 Falukorv till alla politiker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flanders Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 Intressant tanke.. tror pengarna går te den feta Göran Persson .. Bland annat iaf. Och till alla andra Sossar med.. Men tror ju inte dom kan få så mkt som 50% ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Europén Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 1/4 del går till flyktingar/invandrare. Kan föreställa mig att sjukskrivningarna som är extremt höga kostar väldigt mycket just nu. Skattetrycket är för högt, men vad ska man göra åt det? Om man privatiserar är det risk att lönerna sänks. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) Intressant tanke.. tror pengarna går te den feta Göran Persson .. Bland annat iaf. Och till alla andra Sossar med.. Men tror ju inte dom kan få så mkt som 50% ? Göran P får ~110 000/mån. Kan föreställa mig att sjukskrivningarna som är extremt höga kostar väldigt mycket just nu. Skattetrycket är för högt, men vad ska man göra åt det? Om man privatiserar är det risk att lönerna sänks. Endel sjukskriver sig för att de inte orkar jobba och på så sett får de pengar. Detta förekommer säkert endel i Sverige då Sverige är som det är. Redigerad 22 juni, 2005 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 1/4 del går till flyktingar/invandrare. Kan föreställa mig att sjukskrivningarna som är extremt höga kostar väldigt mycket just nu. Skattetrycket är för högt, men vad ska man göra åt det? Om man privatiserar är det risk att lönerna sänks. Varför visste jag att du skulle skriva om invandrar kostnaderna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flanders Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) Göran P får ~110 000/mån. OMG Ska man ha så mkt lön ska man förtjäna det med Sverige har nog band dom dummaste invandrar systemen som finns och vad gör han åt saken egentligen? Man blir ju mörkrädd jue Redigerad 22 juni, 2005 av Flanders Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 Snälla utveckla inte det här till en "jävla invandrare tar våra pengar" tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 50 miljarder/år går till de sjukskrivna i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) Snälla utveckla inte det här till en "jävla invandrare tar våra pengar" tråd. Kan du tänkas att radera de posterna som har med det att göra? , Skrev inte allt det där i onödan. 50 miljarder/år går till de sjukskrivna i alla fall. Är inte det en ganska hög siffra om man gämför med andra länder? Redigerad 22 juni, 2005 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Europén Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) Varför visste jag att du skulle skriva om invandrar kostnaderna? Hehe, vi ska inte göra detta till en ny rasist tråd nu. Eller? Jag kan nu vara lite liberal och säga att dessa kostnader varierar. EU kostar ju också en hel del vad jag förstått, några miljoner alternativt miljarder. SlewME, hur som helst, vad du än tycker om frågan så kostar det extremt mycket pengar och en stor del av våra skattepengar går till detta, du undrade, jag svarade. Redigerad 22 juni, 2005 av Europén Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 50 miljarder/år går till de sjukskrivna i alla fall. Det var inte lite. Kan du tänkas att radera de posterna som har med det att göra? Man har rätt att skriva var pengarna tar vägen, men jag har ingen lust att se att detta utvecklas till en tråd där man diskuterar invandringspolitiken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 http://x2.putfile.com/6/17216191761.png Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) Hit går skattepengarna: Statsbudgetens utgifter 2005 i miljarder kronor Utgiftsområde 1. Rikets styrelse 7,8 2. Samhällsekonomi och finansförvaltning 11,4 3. Skatt, tull och exekution 8,8 4. Rättsväsendet 27,3 5. Internationell samverkan 1,2 6. Försvar samt beredskap mot sårbarhet 44,1 7. Internationellt bistånd 22,4 8. Invandrare och flyktingar 6,9 9. Hälsovård, sjukvård och social omsorg 39,8 10. Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 129,7 11. Ekonomisk trygghet vid ålderdom 46,4 12. Ekonomisk trygghet för familjer och barn 56,4 13. Arbetsmarknad 69,3 14. Arbetsliv 1,2 15. Studiestöd 21,0 16. Utbildning och universitetsforskning 43,9 17. Kultur, medier, trossamfund och fritid 9,0 18. Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande 9,1 19. Regional utveckling 3,5 20. Allmän miljö- och naturvård 4,0 21. Energi 1,4 22. Kommunikationer 31,7 23. Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 14,7 24. Näringsliv 3,9 25. Allmänna bidrag till kommuner 57,5 26. Statsskuldsräntor m.m. 38,8 27. Avgiften till Europeiska gemenskapen 26,8 Summa utgiftsområden 738,0 Jag tycker du ska tagga ner några kilon. Budgeten är inte ett mysterium, bara du som inte upptäckt att finansministern varje år publicerar den offentligt. Kolla nu på siffrorna och sluta hyckla ert borgarhyckel. Redigerad 22 juni, 2005 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) SlewME, hur som helst, vad du än tycker om frågan så kostar det extremt mycket pengar och en stor del av våra skattepengar går till detta, du undrade, jag svarade. Det kunde jag räkna ut innan jag började skriva tråden, jag vill att alla som kan och vill dela med sig om information om vart pengarna kan tänkas ta vägen gör det. Det skulle vara kul att ha en liten debatt om detta men iof är de flesta ganska unga här. @The dude, Det där är inga siffror som stämmer, tro mig. Redigerad 22 juni, 2005 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Europén Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) http://x2.putfile.com/6/17216191761.png Och att man inte ska rösta har med saken att göra? Det kunde jag räkna ut innan jag började skriva tråden, jag vill att alla som kan och vill dela med sig om information om vart pengarna kan tänkas ta vägen gör det. Det skulle vara kul att ha en liten debatt om detta men iof är de flesta ganska unga här. Det har vi i stort sett redan tagit i rasist debatten så det behövs nog ingen ny till det. Redigerad 22 juni, 2005 av Europén Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
T-Ryder Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 Ifall inte alla var sjukskrivna så skulle man kunna höja barnbidraget från 950 till 3000 eller något sådant Jävla människor som lever på staten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 @The dude, Det där är inga siffror som stämmer, tro mig. Ok då vet jag. Det årliga budgeten är helt enkelt ett skämt fråg regeringen. Jag antar att du lagt ner mycket forskning i detta och snart ska chocka Sverige med ditt resultat. Källa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 (redigerad) Ok då vet jag. Det årliga budgeten är helt enkelt ett skämt fråg regeringen. Jag antar att du lagt ner mycket forskning i detta och snart ska chocka Sverige med ditt resultat. Källa Jag kan lova dig att jag inte är den enda som inte litar på Sveriges regering. Jag är 90% säker på att de där siffrorna inte är helt korrekta. Btw, de där har jag sett förut men som jag sade tidigare så skulle sverige se bättre ut som siffrorna stämde. Redigerad 22 juni, 2005 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2005 Ifall inte alla var sjukskrivna så skulle man kunna höja barnbidraget från 950 till 3000 eller något sådant Jävla människor som lever på staten Skojar du min doja? Ska vi gå tillbaka till stenåldern när alla sköter sitt? Du ska se att du bryter benet en dag och förvånas över att du inte behöver betala ett öre Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts