Jump to content

DarkBasic och Blitz3d

vinnecool
 Share

Recommended Posts

Ja, vilket är bäst av dessa program? Vad jag har hört ska blitz3d vara snabbare och enklare än DarkBasic, och framförallt snyggare!  :)

Men vilket är bäst av dessa program?

http://darkbasic.thegamecreators.com/

http://www.blitzbasic.com/Products/blitz3d.php

Darkbasic är billigare, fler har det, deras utvecklare är mer vana inom det området, det finns bra tutorialer till det, och jag har det. jag kan allt!

*EDIT*

Proversionen av DarkBasic kan dessutom använda bump-mapping, och andra fina texturmanipulationer. Klicka ner spel som är gjorda i DakrBasic och kolla.

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undersäkte lite vidare, bygger inte båda programmen på samma språk? Basic?

@Blitz3d

"based around the popular and easy to use BASIC programming language"

@DarkBasic

"using the easy to understand BASIC programming language"

Det är bara att vraka och välja ^_^

*EDIT*

ojdå, dubbelpost. Det var inte meningen, f'låt

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, båda använder sig av samma sak, men vad jag har hört av recensionerna på download.com ska blitz 3d vara mycket snabbare och lättilgängligare. Vilket det också känns som på testversionerna..

Njae... Jag skulle nog inte välja dem. Jag menar, de som utvecklat DarkBasic är mer vana vid sånt, man kan "lita" mer på dem. Dessutom får man en massa fina tillbehör när man köper det. det är också billigare. Vad menar du med "mer lättilngänglig"t förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Njae... Jag skulle nog inte välja dem. Jag menar, de som utvecklat DarkBasic är mer vana vid sånt, man kan "lita" mer på dem. Dessutom får man en massa fina tillbehör när man köper det. det är också billigare. Vad menar du med "mer lättilngänglig"t förresten?

Till exempel så är det flikbaserat, och man det går snabbt och lätt att navigera till startmenyn och editorn...

Men allt är väl en vansesak börjar jag misstänka...

Men för att citera recensionerna:

This program is a big joke. The sintaxes are far ugly and most of the time u have to guess or check the help files over and over again. The Editor is far bad. Ok, u can use an external editor but then, the help system ( perhaps the only thing good ) does not work properly either with DarkEDIT or CodeKEEPER ( external editors ). DarkBASIC will easily overload your system memory if u compile it over and over again ( which is far necessary for debugging ). You will waste a hole year to learn a language which is useless, slow and buggy, when u could easily learn C++ in the same amount of time. I've a Intel Pentium 4 - 2GHZ with Geforce4. A simple command as "Make Matrix" does not allow me to go any faster then 40 fps... Really bad product. If u wanna learn something better, but not C++, then stick with BlitzBasic3D or even 3D Game Studio... far better and faster then this joke...
no reason to use it because blitz 3d is better

This program is really not good. I'm trying to find something positive to say, but I just can't. It makes use of DirectX with an "advanced" basic like language and "interpret" your code, instead of compile it as C/C++ does. The result is what you may think, a slow, unstable program. I've created some executables and gave to some friends of mine to try them out, most of them could not run my programs for unknown bug reasons. The inbuilt editor is awful, you will need to use an external like DarkEDIT. For 70 bucks and we still need to find an external editor is far too expensive. It handles objects very well though ( maybe this is positive to say ) as long as they don't have collision boxes around them. If they do (and mostly they will have collision boxes, unless you wanna pass through your objects), then it will slow everything so much down that you will not be able to play anything. Take a look into their showcase (***** ^_^.

Om det är sant vet jag dock inte...

Redigerad av vinnecool
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag håller med. "Take a look into their Showcase". Där finns en massa fina ting. Dessutom så har jag svårt att tro på det mesta som sägs det. 2.0 Ghz och Geforce 4 och har 40 fps för en matrix!? jag har ett inbyggd grafikkort på 64 Mb, 192 Mb RAM och Inte Celeron 2.4 Ghz. Jag kan göra det och mycket mer och hålla mig uppe i 59 fps.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade om det kostade pengar och det gjorde det.

Men det finns ju trialversion som e gratis, fast bara i 30 dagar :)

Jag laddade ner ett av programmen och det sög ;)

För jag fattade inte nått :P

Men lol på dig, ladda hem ett program utan att veta vad det har för syfte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor