Stora_tomtefar Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Motivera gärna era svar, annars blir det lite tråkigt Jag har talat med personer som anser att fängelser nu för tiden är för lyxiga. "Dem har liksom mjuka sängar, TV, garderob, dem får gå utomhus och spela biljard och ha trevligt". Dessa verkar tycka att kriminella ska få alla rättigheter en människa normalt har berövda. Varför? "De har begått ett brott och ska bli straffade!". Min fråga jag ställer mig då är; är meningen med fängelser att slänga in de personer som begår brott där, behandla dem illa, och sedan när man släpper ut dem tro att de aldrig kommer att begå ett brott igen? Nej, mina vänner, det är inte så enkelt. Jag tror att om jag skule slänga in mina vänenr i en cell och säga att dem ska bo där den närmsta månaden (de får såklart lämna cellen med personalens sällskap - som sig bör) så tror jag att dem skulle vara förstörda när dem kommer ut. Hur många har satt sin fot i ett fängelse, en cell och inte viljat springa därifrån? Jag menar, kalla väggar, ekande korridorer och helt frihetsberövade! Jajo, dessa fångar, jag vill byta liv med dem, dem lever i en sådan lyx! Inte för att nämna den extrema hiarkin som råder i fängelser! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 (redigerad) Tycker att fängelserna ska vara ganska lyxiga men man ska ändå känna att man är instängd när man sitter i dom. Tror att man på sätt och vis förhindrar eller förebygger så att brottslingen inte begår fler brott i framtiden genom att inte vara för sträng i mot denne under fängelsevistelsen. Är positiv om idee'n om att fången belönas genom fler besök av släktingar osv om denne sköter sig. Redigerad 20 juni, 2005 av Corleone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Har aldrig suttit inte, känns lite dumt att rösta på hur jag tror att dom har det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Jag tycker det är dåligt att påstå att folk i fängelse i Sverige har det så himla lyxigt, innan man själv suttit inne. Och jag antar att ingen på forumet har suttit inne, även om vissa som spela coola berättar om att dom varit i polisförhör för snatterier... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Vote: Ja! Om ni menar svenska fängelser. Fängelesan ska vara som i USA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Perlan Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Jag tycker det är dåligt att påstå att folk i fängelse i Sverige har det så himla lyxigt, innan man själv suttit inne. Och jag antar att ingen på forumet har suttit inne, även om vissa som spela coola berättar om att dom varit i polisförhör för snatterier... Håller med till 100%!....... Men någon har nog iaf blivit häcktad... (Eller, jag vet inte....) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Vote: Ja! Om ni menar svenska fängelser. Fängelesan ska vara som i USA Sluta kolla på oz. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Nej det tycker jag inte. Fängelsevistelsen ska inte handla om att bryta ner människor psykiskt, det blir bara värre när man släpper ut dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Azore Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Vet inte exakt hur det ser ut i våra fängelser, men av det jag sett så tycker jag nog inte att det är för lyxigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ace Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Vote: Ja Ifall jag någonsin blir hemlös ska jag se till att hamna i fängelse, mycket lyxigare + att man tjänar pengar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Jag tycker det är fel att ge en mördare lyxigt liv i fängelse när han har dödat en människa. Dödar man en människa borde man inte ha rättigheter Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Nej det tycker jag inte. Fängelsevistelsen ska inte handla om att bryta ner människor psykiskt, det blir bara värre när man släpper ut dom. Håller med... Är rädd för att åka in.. men sammtidigt vill jag sitta där inne., bakom galler... Tycker man inte ska sänka på Lyxen, bra som den är, Bara alla fängelsen där alla dömda till mord och peddofelleri och skit.. Där kan man sänka på Lyxen och Öka säkerheten!.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Perlan Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Villket straff får man om man möter en mördare som ska mörda en, och man gör självförsvar och mördaren dör ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vinnecool Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Meningen med fängelser är ju att fången ska känna att den gjort något fel, och förhindra framtida brott. Om fången inte har varken vänner eller familj är det ju mer möjligt att den trivs och inte förstår att det är fel att mörda eller råna eller vad de nu har åkt in för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 (redigerad) Villket straff får man om man möter en mördare som ska mörda en, och man gör självförsvar och mördaren dör ? Om du kan bevisa att det enbart var självförsvar kan man i bästa fall slippa dom(dom i domstol, inte dom som i människor.) överhuvudtaget. I värsta fall kan man dömas till dråp, d.v.s. mord utan mening. Mord med mening är värre och betyder längre tid i hålan. Redigerad 20 juni, 2005 av Cortez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 20 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 (redigerad) Meningen med fängelser är ju att fången ska känna att den gjort något fel, och förhindra framtida brott. Om fången inte har varken vänner eller familj är det ju mer möjligt att den trivs och inte förstår att det är fel att mörda eller råna eller vad de nu har åkt in för. ... Och om personen har det svårt så planeras ett program som ska hjälpa denne Vill bara bygga ut och säga hur bra våra fina svenska fängelser är... @Många andra Ni som säger att man ska sänka lyxen för gröve kriminella; varför ska inte liknande program planeras för dessa? *EDIT* @Ace Vad är det för fel på härbergen? Inte nog med alla "fördelar" ett fängelse ger, du är fri och du kan försöka skaffa ett bo och lite jobb Redigerad 20 juni, 2005 av Stora_tomtefar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Vote: nej Har man blivit berövad det käraste man har (friheten) tycker jag att man åtminstone ska ha rätt till de "bekvämligheter" våra fängelser har att erbjuda. De kan få ha det hur lyxigt som helst bara de hålls inspärrade så de inte kan begå nya brott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ace Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 @Ace Vad är det för fel på härbergen? Inte nog med alla "fördelar" ett fängelse ger, du är fri och du kan försöka skaffa ett bo och lite jobb I fängelset behöver man inte anstränga sig för att få jobb Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Jag tycker man ska lägga ner mer pengar på säkerheten och mindre på "lyxiga" grejer som tv och dylikt jag menar, folk rymmer ju hela tiden Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Många gör ju rån och dödar folk för att få sitta i svenskt fängelse, eftersom dom har det bättre där Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts