Jump to content

Fängelser

Stora_tomtefar
 Share

Anser du att fängelser är för lyxiga  

72 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Motivera gärna era svar, annars blir det lite tråkigt :wacko:

Jag har talat med personer som anser att fängelser nu för tiden är för lyxiga. "Dem har liksom mjuka sängar, TV, garderob, dem får gå utomhus och spela biljard och ha trevligt". Dessa verkar tycka att kriminella ska få alla rättigheter en människa normalt har berövda. Varför? "De har begått ett brott och ska bli straffade!". Min fråga jag ställer mig då är; är meningen med fängelser att slänga in de personer som begår brott där, behandla dem illa, och sedan när man släpper ut dem tro att de aldrig kommer att begå ett brott igen? Nej, mina vänner, det är inte så enkelt.

Jag tror att om jag skule slänga in mina vänenr i en cell och säga att dem ska bo där den närmsta månaden (de får såklart lämna cellen med personalens sällskap - som sig bör) så tror jag att dem skulle vara förstörda när dem kommer ut. Hur många har satt sin fot i ett fängelse, en cell och inte viljat springa därifrån? Jag menar, kalla väggar, ekande korridorer och helt frihetsberövade! Jajo, dessa fångar, jag vill byta liv med dem, dem lever i en sådan lyx!

Inte för att nämna den extrema hiarkin som råder i fängelser!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 70
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Tycker att fängelserna ska vara ganska lyxiga men man ska ändå känna att man är instängd när man sitter i dom.

Tror att man på sätt och vis förhindrar eller förebygger så att brottslingen inte begår fler brott i framtiden genom att inte vara för sträng i mot denne under fängelsevistelsen.

Är positiv om idee'n om att fången belönas genom fler besök av släktingar osv om denne sköter sig.

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är dåligt att påstå att folk i fängelse i Sverige har det så himla lyxigt, innan man själv suttit inne. Och jag antar att ingen på forumet har suttit inne, även om vissa som spela coola berättar om att dom varit i polisförhör för snatterier...

Håller med till 100%!.......

Men någon har nog iaf blivit häcktad...

(Eller, jag vet inte....)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det tycker jag inte.

Fängelsevistelsen ska inte handla om att bryta ner människor psykiskt, det blir bara värre när man släpper ut dom.

Håller med...

Är rädd för att åka in.. :wacko:

men sammtidigt vill jag sitta där inne., bakom galler... ;)

Tycker man inte ska sänka på Lyxen, bra som den är, Bara alla fängelsen där alla dömda till mord och peddofelleri och skit.. Där kan man sänka på Lyxen och Öka säkerheten!.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Villket straff får man om man möter en mördare som ska mörda en, och man gör självförsvar och mördaren dör ?

Om du kan bevisa att det enbart var självförsvar kan man i bästa fall slippa dom(dom i domstol, inte dom som i människor.) överhuvudtaget. I värsta fall kan man dömas till dråp, d.v.s. mord utan mening. Mord med mening är värre och betyder längre tid i hålan.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Meningen med fängelser är ju att fången ska känna att den gjort något fel, och förhindra framtida brott. Om fången  inte har varken vänner eller familj är det ju mer möjligt att den trivs och inte förstår att det är fel att mörda eller råna eller vad de nu har åkt in för.

... Och om personen har det svårt så planeras ett program som ska hjälpa denne :wacko:

Vill bara bygga ut och säga hur bra våra fina svenska fängelser är...

@Många andra

Ni som säger att man ska sänka lyxen för gröve kriminella; varför ska inte liknande program planeras för dessa? ;)

*EDIT*

@Ace

Vad är det för fel på härbergen? Inte nog med alla "fördelar" ett fängelse ger, du är fri och du kan försöka skaffa ett bo och lite jobb ;)

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: nej

Har man blivit berövad det käraste man har (friheten) tycker jag att man åtminstone ska ha rätt till de "bekvämligheter" våra fängelser har att erbjuda. De kan få ha det hur lyxigt som helst bara de hålls inspärrade så de inte kan begå nya brott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor