Jump to content

Bästa boken

vinnecool
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 98
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams är den bästa jag har läst.

Riktigt bra bok den där. Hatar dock den svenska versionen av hela mitt hjärta... den är inte lika gripande... och försvenskningen gör den smått oseriös

Annars så tycker jag att det är svårt att bara välja en bok, när det finns så mycket att välja mellan

"On the road" av Jack Kerouac är en given, måste vara den bok jag läst flest gånger i mitt liv... riktigt inspirerande -_-

Sen kan jag absolut inte glömma bort "Fear and Loathing in Las Vegas" av Hunter S. Thompson, så jävla rolig och givande på en o samma gång

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra bok den där. Hatar dock den svenska versionen av hela mitt hjärta... den är inte lika gripande... och försvenskningen gör den smått oseriös

Annars så tycker jag att det är svårt att bara välja en bok, när det finns så mycket att välja mellan

"On the road" av Jack Kerouac är en given, måste vara den bok jag läst flest gånger i mitt liv... riktigt inspirerande -_-

Sen kan jag absolut inte glömma bort "Fear and Loathing in Las Vegas" av Hunter S. Thompson, så jävla rolig och givande på en o samma gång

Gah, vart har du fått tag på "Fear and Loathing in Las Vegas"-boken???

Har velat läsa den ända sen jag såg filmen. Så grymt skruvat undebar! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fear and Loathing, jag tankade filmen här om dan, håller den samma standard?

Angående Liftarn har jag läst första boken på orginalspråk också, men eftesom jag inte behärskar språket till 100% fann jag Thomas Tidholms version mer givande. Och man kan verkligen säga att det är översättarens version eftersom eftersom alla skämt etc. helt har formats om. Läs vogonpoesin t.ex. inte en mening är rakt översatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gah, vart har du fått tag på "Fear and Loathing in Las Vegas"-boken???

Har velat läsa den ända sen jag såg filmen. Så grymt skruvat undebar!  ;)

Adlibris.se is the way to go... du blir inte besviken.

Fear and Loathing, jag tankade filmen här om dan, håller den samma standard?

Boken och filmen går ihop perfekt... att se filmen är som att läsa boken fast med bortklippta scener -_-

Första gången en filmadaption gjort en bok rättvisa skulle jag säga

Redigerad av Mahalo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Adlibris.se is the way to go... du blir inte besviken.

Tackar och bockar!

Fastnade verkligen direkt för filmen iaf, tror inte boken är sämre. Leta upp diverse dokumentärer med Hunter S. Thompson också, han är riktigt härlig. Synd att han gick o sköt sig tidigare i år :/

Redigerad av beat
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar och bockar!

Fastnade verkligen direkt för filmen iaf, tror inte boken är sämre. Leta upp diverse dokumentärer med Hunter S. Thompson också, han är riktigt härlig. Synd att han gick o sköt sig tidigare i år :/

Ja det var tråkigt att han tog livet av sig, men han gjorde det av rätt anledning iallafall. Han är min främsta inspiration... jag har läst allt han har skrivit,och har format mitt liv efter hans lärdomar så om du är en gonzo entusiast så borde du kolla upp andra böcker av honom t.ex

Hells Angels

The Great Sharkhunt

The Curse of Lono

The Rum Diary

Generation of Swine

Fear and Loathing on the Campaigntrail 1972

eller praktiskt taget allt han skrivit

Where the Buffalo roam är en hyfsad film från 80 talet om Thompsons bisarra livstil med Bill Murray i huvudrollen kolla upp den också -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor