Frenzy Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Apropå Änglar och Demoner, Illuminati finns med där va? Det är ju mitt favoritsällskap (ett som faktiskt existerat, dock gör dom det inte längre). Måste nästan läsa den boken. Illuminati, ljusbärarna. Kan inte du förklara vad dom står för och vad dom gör ? Och vlka som grundade det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Stämmer bra. Priory bildades 1956 av Pierre Plantard. En gammal text jag skrev om det: Da Vinci Koden påstår att Jesus var gift och hade barn med Maria Magdalena. Det påstås också att Maria Magdalena var av kunglig börd, och inte alls någon sköka som bibeln säger. En ättling till Jesus och Maria Magdalena ska på 1000-talet ha startat ett hemligt sällskap kallat ”Priory of Sion” eller "Prieuré de Sion" på franska. Priory of Sions mål var att bevara hemligheten om Jesus och Maria Magdalenas blodslinje. I boken presenteras sällskapets historia som fakta, men den egentliga sanningen är att dom bildades 1956 av en fransman vid namn Pierre Plantard. Fast redan året därpå upplöstes sällskapet, för att tio år senare återuppstå. Nu hade Plantard fått för sig att han var ättling till den franska kungaätten Merovingerna. Enligt da Vinci koden härstammar Merovingerna från Jesus och Maria Magdalena. Plantards syfte var att insätta sig själv på frankrikes tron, något som naturligtvis gick i stöpet. Ett av "bevisen" ska ju vara att I Da Vincis målning Nattvarden så sitter det en kvinna till höger om Jesus, Maria Magdalena. Men de är bara da Vinci som har ritat en lärjunge med kvinnliga drag, han tyckte om att avbilda pojkar på de sättet. Han ska troligen ha varit homosexuell. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
CurunirOfValinor Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Kan inte du förklara vad dom står för och vad dom gör ? Och vlka som grundade det? Saxat från Wikipedia: "Illuminati är en hemlig orden, stiftad 1 maj 1776 av Adam Weishaupt, juris professor i Ingolstadt. Orden, vars författning bildades efter jesuitordens mönster, och som sedermera trädde i nära förbindelse med det bajerska frimureriet, hade till syfte att främja förståndsupplysning, sedlighet och politisk frihet." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 (redigerad) Kan inte du förklara vad dom står för och vad dom gör ? Och vlka som grundade det? Illuminati bildades 1776 av Adam Weishaupt. Fanns någon annan grundare också, men jag kommer bara ihåg Weishaupts namn just nu. Illuminati har länge varit synonymt med "new world order", en världsregering. Jag tror Weishaupt gav ut en bok om det, jag är inte säker. Illuminati var uppbyggt som vilken frimurargrupp som helst, den som satt högst upp på pyramiden (Illuminatus Rex) visste allt om organisationen, längst ner satt...ehh vänta. Jag har en gammal text jag skrev om Illuminati: Illuminati är verkligen alla konspirationsteoriers urfader, det finns i stort sett ingen text skiven av en konspirationsteoretiker där gruppen Illuminati inte dyker upp någonstans. Adam Weishaupt grundade Illuminati orden i Maj 1776, han var en välutbildad jesuit som tröttnat på kristendomen. Utåt sett var Illuminati en filantropisk välgörenhetsorganisation. Många som blev medlemmar trodde att organisationen förespråkade en renodlad kristendom. ” Inom två år efter bildandet av orden, var alla professorstjänster vid universitetet i Ingolstadt utom två upptagna av medlemmar i Illuminati.” Ett medlemskap innebär inte automatiskt att man får ta del av alla hemligheter som delas av dem i högre rang. Som Minerval, den lägsta klassen får man i stort sett inte reda på ett dugg av värde. Vill man fortsätta stiga i graderna sätts man på prov, och först om man klarar dom kan man få titeln Illuminatus Minor, den andra rangen. När man har nått den titeln får man ta del av vissa hemligheter, inte alla. Illuminatus Major innebär att man är en av dom få som vet vad Illuminati innebär och vad det är ute efter, total makt. Enligt många ska graderna i Illuminati egentligen vara 13, men följande ska vara dom viktigaste: Minerval Illuminatus Minor Illuminatus Major Rex Illuminatis organisation kan bäst beskrivas genom att titta på deras främsta symbol, det allseende ögat längs upp på en pyramid. Den som är i toppen (rex, ögat) vet allt som pågår, medan dem som befinner sig på botten bara har fått en skenbild av vad som egentligen pågår och vad Illuminati innebär, en så kallad makt och informationshierarki. Det allseende ögat: Redigerad 19 juni, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 19 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 "Da Vinci-koden" istället för "Da Vinchi koden"? Störande. Den heter ju Da Vinchi koden... eller som på framsidan "DA VINCHI KODEN " Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Den heter ju Da Vinchi koden... eller som på framsidan "DA VINCHI KODEN " Då har du fått en mystiskt framsida. Da Vinci ska det vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 19 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Då har du fått en mystiskt framsida. Da Vinci ska det vara. Jaha. stavningen . men han ville ju ha "Vinci-koden" me bindestreck. orka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Då har du fått en mystiskt framsida. Da Vinci ska det vara. Fel. da Vinci ska det vara. Titlar som da, af, von skrivs alltid med liten bokstav, även i början av en mening. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Fel. da Vinci ska det vara. Titlar som da, af, von skrivs alltid med liten bokstav, även i början av en mening. Bevisligen inte i början på nämnda boktitel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Boken heter "da Vincikoden", eller på engelska "the da Vinci code", inget annat. Dock skrivs ju da med stort D när det står först i en mening, precis som alla andra ord. Funny: Ä&D är centrerat runt Illuminati Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 (redigerad) Boken ligger på ett nattduksbord hemma hos mig, får läsa den när jag har tid Redigerad 19 juni, 2005 av RadiuZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 (redigerad) Boken heter "da Vincikoden", eller på engelska "the da Vinci code", inget annat. Dock skrivs ju da med stort D när det står först i en mening, precis som alla andra ord. Nej ffs. Det är litet d även i början av meningar. Bara att bläddra lite i boken så ser du det Funny: Om jag inte minns fel står hela titeln med stora bokstäver. Redigerad 19 juni, 2005 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 19 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Han heter da Vinci. med ett litet D. så är det bara. hela framsidan är med stora bokstäver. Och den heter väll da Vinci koden ., och inte da Vincikoden/vinci-koden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Han heter da Vinci. med ett litet D. så är det bara. hela framsidan är med stora bokstäver. Och den heter väll da Vinci koden ., och inte da Vincikoden/vinci-koden? .da Vinci-koden ska givetvis inte särskrivas. Sen är jag inte säker på att man ska använda bindesträck men ihop ska det skrivas! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 19 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 (redigerad) Varför inte bara maila Dan Brown å fråga Redigerad 19 juni, 2005 av pottzork Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 19 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2005 Varför inte bara maila Dan Brown å fråga Tror du han kan svensk grammatik? The d00d: Jag har iaf fått lära mig att meningar alltid börjar med stor bokstav, men visst, det kan ju finnas undantag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
leftbehind Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Sugen som fan på Da Vinci koden, vad får man betala för den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 20 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Sugen som fan på Da Vinci koden, vad får man betala för den? Maxi har nån rea. behövde bara hosta upp 70 spänn Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
leftbehind Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 Maxi, vetefan vart man finner det i öo. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
CurunirOfValinor Skrivet 20 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2005 (redigerad) Sugen som fan på Da Vinci koden, vad får man betala för den? Då jag köpte den för någon månad sen på Akademibokhandeln så kostade den iallafall 149 kr och vid det här laget borde ju priset ha sänkts lite. En gång såg jag den för 70 kr på Obs! (en stormarknad som nu håller på att bli Coop Forum) också, kolla på någon stormarknad så kan du hitta den riktigt billigt. Redigerad 20 juni, 2005 av CurunirOfValinor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts