pottzork Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 (redigerad) Någon som läst den helt underbara boken da Vinchi koden? den är så satans spännande, *äsch då*, vilket gör det bara ännu mer spännande. har ej läst ut den än, men än så länge är den förjävla bra. någon som läst änglar och demoner? för den är väll uppföljaren? eller vadå? Redigerad 18 juni, 2005 av pottzork Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 någon som läst änglar och demoner? för den är väll uppföljaren? eller vadå? Tvärtom, Änglar och demoner kom före Da Vinci-koden. Har bara läst Ä&D, ska väl läsa Da Vinci någon gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Säkert en spännande bok, men den är långt ifrån helt sanningsenlig Inte läst den dock Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Har läst båda. I princip samma bok bara att det utspelas på olika ställen. beat: Alla platser, brödraskap etc är visst autentiska. Det är ju det som är halva grejen med boken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 18 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Har läst båda. I princip samma bok bara att det utspelas på olika ställen. beat: Alla platser, brödraskap etc är visst autentiska. Det är ju det som är halva grejen med boken. Eller hur! allt är ju på rikigt. det står fan i indleningen av boken åxå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Jaja, brödraskapet kan mycke väl ha funnits osv, men den djupa meningen i boken har ingen sanningsenlighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Jaja, brödraskapet kan mycke väl ha funnits osv, men den djupa meningen i boken har ingen sanningsenlighet. Sluta ordbajsa och säg vad du menar inte är sanningsenligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_-MadeMaN-_ Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Har inte läst den, men ska nog göra det nu när jag har hört att alla tycker den är så bra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Eller hur! allt är ju på rikigt. det står fan i indleningen av boken åxå. Ja du, eller inte, läs lite mer ingående Jag har läst da Vincikoden, håller på med Änglar och demoner nu, och jag kan bara säga att Dan Brown är en jäkligt bra författare, böckerna är ju spännande ända fram till sista meningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Sluta ordbajsa och säg vad du menar inte är sanningsenligt. Hela Da Vinci koden går ju ut på att klanka ner på kristendomen osv. Är riktigt dålig på att resonera om sånt här men att de finns nån som helst sanning i de påstånden som framförs i boken har jag svårt att tro. Sen är de väl klart att boken kan vara bra och spännande, om man inte tänker på just sånna aspekter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 18 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Okej. nu jävlar ska jag quota direkt från inledningen av boken... äh. orkar inte skriva som de står. men de står prieure de Sion - hemlig organisation grundades 1099 Opus Dei är en djupt gudfruktig katolsk organisation... "Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemiliga ritaualer i romaen överstämmer med verkligheten" vad är det vi diksuterar? Stämmer det att nån lirare osm heter robert langdon sprang runt som i boken, och silas å de där? å sophie nevau, var/är dom rikgtia? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
beat Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Okej. nu jävlar ska jag quota direkt från inledningen av boken... äh. orkar inte skriva som de står. men de står prieure de Sion - hemlig organisation grundades 1099 Opus Dei är en djupt gudfruktig katolsk organisation... "Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemiliga ritaualer i romaen överstämmer med verkligheten" vad är det vi diksuterar? Stämmer det att nån lirare osm heter robert langdon sprang runt som i boken, och silas å de där? å sophie nevau, var/är dom rikgtia? Själva berättelsen är troligen påhittat, men materialet är väl taget från verkligheten. Men att folk tror allt som står i denna bok på fullaste allvar osv är de jag stör mig på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Ska se filmen istället av Ron Howard... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
CurunirOfValinor Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 (redigerad) Någon som läst den helt underbara boken da Vinchi koden? den är så satans spännande, och har hänt på rikigt, vilket gör det bara ännu mer spännande. har ej läst ut den än, men än så länge är den förjävla bra. någon som läst änglar och demoner? för den är väll uppföljaren? eller vadå? Du överdrev nog lite då du skrev "och har hänt på rikigt", men däremot har han tagit med många verkliga saker. Bland annat till exempel Opus Dei. (edit: "beat" skrev visst det två inlägg innan ) Däremot är det inte så säkert att prieuren är så stor som det låter. Vissa säger att någon snubbe som typ hette Plantard (eller något sånt) hittade på prieuren på femtiotalet (bland annat säger dem det i programmet Da Vinci-koden - Sanning eller Myt som visades på TV för någon månad sen) och vissa säger att prieuren var ett litet sällskap som bodde vid berget Sion. Fast vem vet? Edit: Änglar och Demoner är nog den bästa bok jag nånsin läst (och Da Vinci-koden är nästan lika bra). Om någon inte läst dem, gör det. Edit 2: Pottzork: Langdon och dem övriga karaktärerna finns givetvis inte. Däremot heter snubben som ritat ambigrammen till Änglar och Demoner John Langdon. Redigerad 18 juni, 2005 av CurunirOfValinor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Däremot är det inte så säkert att prieuren är så stor som det låter. Vissa säger att någon snubbe som typ hette Plantard (eller något sånt) hittade på prieuren på femtiotalet (bland annat säger dem det i programmet Da Vinci-koden - Sanning eller Myt som visades på TV för någon månad sen) och vissa säger att prieuren var ett litet sällskap som bodde vid berget Sion. Fast vem vet? Stämmer bra. Priory bildades 1956 av Pierre Plantard. En gammal text jag skrev om det: Da Vinci Koden påstår att Jesus var gift och hade barn med Maria Magdalena. Det påstås också att Maria Magdalena var av kunglig börd, och inte alls någon sköka som bibeln säger. En ättling till Jesus och Maria Magdalena ska på 1000-talet ha startat ett hemligt sällskap kallat ”Priory of Sion” eller "Prieuré de Sion" på franska. Priory of Sions mål var att bevara hemligheten om Jesus och Maria Magdalenas blodslinje. I boken presenteras sällskapets historia som fakta, men den egentliga sanningen är att dom bildades 1956 av en fransman vid namn Pierre Plantard. Fast redan året därpå upplöstes sällskapet, för att tio år senare återuppstå. Nu hade Plantard fått för sig att han var ättling till den franska kungaätten Merovingerna. Enligt da Vinci koden härstammar Merovingerna från Jesus och Maria Magdalena. Plantards syfte var att insätta sig själv på frankrikes tron, något som naturligtvis gick i stöpet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 18 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Ska se filmen istället av Ron Howard... Blev sugen som fan att se den när jag läste om liraren som låg i cirkeln å mer säger jag inte. .. . men har filmen kommit ut än? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cleansing Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 (redigerad) Ja, i den dokumentären berättades att Prieure de Sion var en fejk från 50-talet och en hel del annat avslöjades. Alltså, han ljuger i inledningen och knappast något har hänt eller har någon verklighetsförankring. Hur som helst är det dock en jäkla bra bok och jag rekommenderar alla att läsa den. EDIT Fan skriver jag för segt? Funnylin var före... :'( Redigerad 18 juni, 2005 av Cleansing Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
CurunirOfValinor Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 (redigerad) Blev sugen som fan att se den när jag läste om liraren som låg i cirkeln å mer säger jag inte. .. . men har filmen kommit ut än? Den kommer 2006. Edit: Förresten, kan någon moderator ändra trådens namn till "Da Vinci-koden" istället för "Da Vinchi koden"? Störande. Redigerad 18 juni, 2005 av CurunirOfValinor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Älskar denna bok Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 18 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2005 Apropå Änglar och Demoner, Illuminati finns med där va? Det är ju mitt favoritsällskap (ett som faktiskt existerat, dock gör dom det inte längre). Måste nästan läsa den boken. Illuminati, ljusbärarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts