Hew Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 En president behöver inte ha makt, det kan lika väl bli som kungen, bara ett ansikte utåt. Förut var jag emot monarki men nu tycker jag att det är coolt. Tycker Sverige ska fortsätta vara ett kungadöme. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Inget av det... Vad vill du ha då? Diktatur? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Anarki!!! ...eller så är kung bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Vad vill du ha då? Diktatur? Eller så vill han inte ha en kung och inte heller en president. Kanske han vill ha statsminister bara? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 (redigerad) Vad vill du ha då? Diktatur? Tihi! Nej, faktiskt inte... Mer som Zack sade, folkrepresentanttjoller. Redigerad 16 juni, 2005 av okka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Inget av det... Ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ferizi Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Vote:Kung Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Men vadå Kung eller President? Man skulle väl kunna ha både Kung och President. Frågan är snarare Stadsminister eller President, kungen har inget med politiken att göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Det är ju inte samma sak, en president styr medan en kung bara är ett ansikte utåt. Jag tycker inte man ska ha någon av dom eftersom en president får för mycket makt och en kung får massa pengar för att han föddes i en speciell familj Att man ens försöker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SAAB Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Monarki vill jag ha. Som det är idag då. Kungen har ju heller ingen makt här i Sverige. Utan det är rikstaden som bestämmer allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 .vote: Kung Carl XVI Gustaf är cool fast när han dör så vette fan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Europén Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Givetvis en monarki, har faktiskt inget emot att stärka den heller.. Jag skrattar åt dessa patetiska vänstervridna fjortisar. 5 kronor per medborgare och år kostar monarkin. "Dyrt"? dessa pengar går inte enbart till konunga familjen utan till att förvalta kultur märkta byggnader hovet äger, även fonder för b.l.a invalida barn, utbildningar i afrika osv. Konungen och den kungliga familjen är mer än bara ett ansikte. Det är en svensk identitet med en stor gnutta nationalism i sig, och en ännu större gnutta internationalism i sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Anarchy Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Som många redan har sagt blir det ingen skillnad för Sverige om vi har kung eller president eftersom det är regeringen som har den verkställande makten nu för tiden. Frågan är bara om man vill att kung Carl-Gustaf eller Göran Persson ska vara Sveriges ansikte utåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 (redigerad) Det som gör att jag tycker vi borde avskaffa monarkin, är att kung och drottning och prinsar och whatever (fjantiga namn föresten) föds till posten. Tycker att alla ska kunna ha samma rätt till alla poster i samhället(vafan jag låter ju som en jävla feminist). Lika så småttingana som föds inom kungafamiljen, vad är det som säger att dom vill ha den pressen och mediapådraget på sig resten av livet, visst man kan välja att avgå (eller vad det nu heter med finare ord). Men om jag hade föds till en sån hade jag kännt nån form av plikt att stanna kvar på min post, även om det skulle vara mot min vilja. Redigerad 16 juni, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Lika så småttingana som föds inom kungafamiljen, vad är det som säger att dom vill ha den pressen och mediapådraget på sig resten av livet, visst man kan välja att avgå (eller vad det nu heter med finare ord). Abdikera? --- Tycker att man kan lägga ner kungahuset. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 (redigerad) Abdikera? Precis så ja Redigerad 16 juni, 2005 av KalleR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 @ Europén - Är det så lite? Trodde det var några spänn mer per person men jag visste att det inte var farligt mycket... En sak man ska nämna också är att det säkert inte alltid är så kul att vara med i kungafamiljen... visst dom får pengar men dom måste vara med på statsbesök och annat och jag tror knappast att de alltid tänker yippi inför en sådan uppgift speciellt eftersom att om det gör bort sig så har dom alla blickarna på sig så det är nog inte världens enklaste jobb... Jag tycker det är bra att kungen är ansiktet utåt eftersom han är cool och att han inte är representat för något politiskt parti. Det ända negativa med kungahuset är att dom som föds i kungahuset kan inte bli något annat utan att va tvungen att ta "skammen?" att abdikera... Och att vem som helst inte kan bli det men man kan väl se det som ett lotto I guess... Anarki!!! Nooo! Anarki är idiotiskt... Alla andra styrelseskick är bättre i princip. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 President! Här ska vi inte ha några 1800-talsfasoner! Vi ska VÄLJA vår ledare! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SpokPlumpen Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Anarki är idiotiskt... Alla andra styrelseskick är bättre i princip. Det är inte anarkin det är fel på det är oss. Jag vill ha en president. Kungen känns totalt överflödig. Han går ju bara och tabbar runt sig hela tiden. Man behöver ju inte ha någon Bush 2. Det går ju att modda styrelsesättet lite ju. Vote: Prellirent. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Europén Skrivet 16 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2005 Dessa "fasoner" är traditioner som är djupt rotade i vårat undermedvetna. Ja, diezl. 5 kronor per person och år kosta konungarhuset, jag skulle kunna betala 20 kr, skulle endå inte klaga. Sure, om ni vill ha en oppositions mördande president med fifty fifty politik så varsågod. Jag följer den konstutionella monarkin i graven! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts