Jump to content

Kung eller president...

Elander
 Share

vad vill du ha i sverige:  

55 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 40
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Populära dagar

Givetvis en monarki, har faktiskt inget emot att stärka den heller..

Jag skrattar åt dessa patetiska vänstervridna fjortisar. 5 kronor per medborgare och år kostar monarkin. "Dyrt"? dessa pengar går inte enbart till konunga familjen utan till att förvalta kultur märkta byggnader hovet äger, även fonder för b.l.a invalida barn, utbildningar i afrika osv. Konungen och den kungliga familjen är mer än bara ett ansikte. Det är en svensk identitet med en stor gnutta nationalism i sig, och en ännu större gnutta internationalism i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som många redan har sagt blir det ingen skillnad för Sverige om vi har kung eller president eftersom det är regeringen som har den verkställande makten nu för tiden.

Frågan är bara om man vill att kung Carl-Gustaf eller Göran Persson ska vara Sveriges ansikte utåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör att jag tycker vi borde avskaffa monarkin, är att kung och drottning och prinsar och whatever (fjantiga namn föresten) föds till posten. Tycker att alla ska kunna ha samma rätt till alla poster i samhället(vafan jag låter ju som en jävla feminist). Lika så småttingana som föds inom kungafamiljen, vad är det som säger att dom vill ha den pressen och mediapådraget på sig resten av livet, visst man kan välja att avgå (eller vad det nu heter med finare ord). Men om jag hade föds till en sån hade jag kännt nån form av plikt att stanna kvar på min post, även om det skulle vara mot min vilja.

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@ Europén - Är det så lite? Trodde det var några spänn mer per person men jag visste att det inte var farligt mycket...

En sak man ska nämna också är att det säkert inte alltid är så kul att vara med i kungafamiljen... visst dom får pengar men dom måste vara med på statsbesök och annat och jag tror knappast att de alltid tänker yippi inför en sådan uppgift speciellt eftersom att om det gör bort sig så har dom alla blickarna på sig så det är nog inte världens enklaste jobb...

Jag tycker det är bra att kungen är ansiktet utåt eftersom han är cool och att han inte är representat för något politiskt parti.

Det ända negativa med kungahuset är att dom som föds i kungahuset kan inte bli något annat utan att va tvungen att ta "skammen?" B) att abdikera...

Och att vem som helst inte kan bli det men man kan väl se det som ett lotto I guess... ;)

Anarki!!!

Nooo! :o

Anarki är idiotiskt... Alla andra styrelseskick är bättre i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anarki är idiotiskt... Alla andra styrelseskick är bättre i princip.

Det är inte anarkin det är fel på det är oss.

Jag vill ha en president. Kungen känns totalt överflödig. Han går ju bara och tabbar runt sig hela tiden. Man behöver ju inte ha någon Bush 2. Det går ju att modda styrelsesättet lite ju.

Vote: Prellirent.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa "fasoner" är traditioner som är djupt rotade i vårat undermedvetna.

Ja, diezl. 5 kronor per person och år kosta konungarhuset, jag skulle kunna betala 20 kr, skulle endå inte klaga.

Sure, om ni vill ha en oppositions mördande president med fifty fifty politik så varsågod. Jag följer den konstutionella monarkin i graven!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor