Jump to content

Mest meningslösa du vet

leftbehind
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 129
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fästingar är också meningslöst, hatar sånna, äckliga som helvete!

Håller med, fästingar måste vara det mest meningslösa just nu levande djuret. (Nu kommer någon skrika "MÄNNISKAN ÄR JU DET!!11oneone" men det skiter jag i.) Fästingar är totalt meningslösa, fyller nog inte någon som helst funktion i naturen, förutom kanske för de meningslösa fåglar som orkar leta upp äcklena och proppa i sig eftersom de måste vara så gryyyymt mättande.

Nu blev jag så där irriterad igen på en småsak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, fästingar måste vara det mest meningslösa just nu levande djuret. (Nu kommer någon skrika "MÄNNISKAN ÄR JU DET!!11oneone" men det skiter jag i.) Fästingar är totalt meningslösa, fyller nog inte någon som helst funktion i naturen, förutom kanske för de meningslösa fåglar som orkar leta upp äcklena och proppa i sig eftersom de måste vara så gryyyymt mättande.

Nu blev jag så där irriterad igen på en småsak.

Korrekt, Fästing är en utav de insekter som inte gör någon nytta. Inga djur äter/slickar på dem och de gör inget för naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från susning:

Jag har hört att fästingens enda uppgift i ekosystemet är att vara värd åt TBE- och Borreliavirusen, kan det verkligen stämma?/Pyton

Låter som ett lite för tillspetsat resonemang i mina öron. Jag vet att man brukar prata om fästingen som en s k vektor, dvs att de överför bakterier, virus och mikroorganismer från ett djur till ett annat (just så som för TBE och Borrelia), men den måste väl rimligen fylla andra funktioner i ett ekosystem... Jag vill minnas att en av mina föreläsare på universitetet pratade om att fästingen hade betydelse för värddjurspopulationerna och deras storlek i ett område. Vet någon mer? Finns det t ex andra djur som äter fästingar? -- Dimrill, 3 augusti 2003

Nej, inget djur äter fästingen. Ett intressant litet djur =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor