Alpha Skrivet 6 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 6 juni, 2005 (redigerad) Jag håller på med att arbeta om landet El Salvador. Och jag ville fråga, hur startade inbördes kriget och vilka vad det som slogs mot varandra. Snälla, nån som vet hjälp! jag måste bli klar med detta tills imorgon. Redigerad 6 juni, 2005 av Mr Wise Guy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 6 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 6 juni, 2005 Huvudstaden heter San Salvador. Det kan jag. El Salvador ligger i Nordamerika, man kan också kalla det Centralamerika. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 6 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 6 juni, 2005 En av de gerillarörelser som utkämpat det tioåriga inbördeskriget är uppkallad efter Farabundo Marti, det salvadoranska kommunistpartiets förste ledare. 1931 manade Marti till uppror mot det rådande systemet. Motreaktionen blev en omfattande masslakt av inemot 30 000 indianer som tämligen oförberett måste försvara sig mot El Salvadors armé. Den general, Maximiliano Martinez, som genomförde "La Matanza", 1931 års blodiga massaker, styrde som diktator i flera decennier El Salvador, som kaffebaronernas förlängda arm. Gerillakriget avslutades i början av 1990-talet med ett fredsavtal. Nu råder ett osäkert jämviktstillstånd, då gerillans och vänsterns ledare börjat inordna sig i den ordinarie dagspolitiken och El Salvadors armé förutsätts upplösa de mördarpatruller som i flera årtionden likviderat oppositionen, inte minst kyrkans män. Källa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 6 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 juni, 2005 En av de gerillarörelser som utkämpat det tioåriga inbördeskriget är uppkallad efter Farabundo Marti, det salvadoranska kommunistpartiets förste ledare. 1931 manade Marti till uppror mot det rådande systemet. Motreaktionen blev en omfattande masslakt av inemot 30 000 indianer som tämligen oförberett måste försvara sig mot El Salvadors armé. Den general, Maximiliano Martinez, som genomförde "La Matanza", 1931 års blodiga massaker, styrde som diktator i flera decennier El Salvador, som kaffebaronernas förlängda arm. Gerillakriget avslutades i början av 1990-talet med ett fredsavtal. Nu råder ett osäkert jämviktstillstånd, då gerillans och vänsterns ledare börjat inordna sig i den ordinarie dagspolitiken och El Salvadors armé förutsätts upplösa de mördarpatruller som i flera årtionden likviderat oppositionen, inte minst kyrkans män. Källa Tack så jätte mycket Fast jag undrade om Inbördeskriget som startade 1980 pga att nån ärkebiskop mördades. Jag vill veta vilka som krigade mot varandra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alpha Skrivet 6 juni, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 juni, 2005 Vet nån hur det gick till med det där fotbollskriget mellan Honduras och El Salvador? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 6 juni, 2005 Rapportera Share Skrivet 6 juni, 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page Ta reda på det själv vetja... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts