Jump to content

Kaufman - En död komedilegendar

Hardcore
 Share

Recommended Posts

Jag tror nog inte att många av er känner till Andy Kaufman. Ni som sett filmen Man on The Moon vet nog vem Andy Kaufman är, då den filmen spelar upp denna legendars liv till hans död. Efter att jag sett MoTM så började jag intressera mig för Andy Kaufman, jag ville rota i hans historia även sökte på DC efter Kaufman-klipp då han medverkat i SNL på 70-80-talet.

Det ryktas om att Kaufman har förfalskat sin död. Fast han sade då själv att han skulle komma tillbaks exakt 20 år efter sin död på ett party ifall han skulle förfalskat sin död. Han dog 16 maj 1984 så han skulle alltså ha kommit tillbaks 16 maj 2004, vilket han inte gjorde, så de ryktena avskrevs väldigt snabbt då.

Det ryktas även om att Kaufman ska ha genomgått en plastikoperation och blivit skådespelaren Jim Carrey, den skådespelare som de allra flesta känner till idag. Ryktena tog fart då Carrey hade en massa personliga saker från Kaufman själv, men Carrey uppger själv att han bara är ett stort fan av Kaufman och att han tagit inspiration från denna komedilegendar.

Om ni kollar på olika filmklipp av Kaufman, t. ex:

Andy Kaufman - It's A Small World.mpg så kommer ni att se att Kaufman och Carrey har rätt så lika stilar till sättet.

Han är en bortglömd komiker som var med i komediserien Taxi som gick på 70-80-talet som blev nedlagd.

http://www.imdb.com/name/nm0001412/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag finner också honom rätt intressant. Men att han skulle vara Jim Carrey låter som en totalt urflippad konspirationsteori utan någon som helst verklighetsförankring. ;P

Fast samtidigt ska det väl nämnas att båda fyller år den 17 Januari. Kaufman född 1949 och Carrey född 1962. ;)

Andy var ju en väldigt unik person, ett så kallat original. Några urflippade saker han ägnade sig åt var bl.a. när han åkte runt i USA brottades med kvinnor (har jag för mig). Han "stayed in character" (fortsatte agera som den personen han spelade på scen, tv) även privat. När Carrey värmde upp inför rollen som Kaufman gjorde han något liknande när han dök upp på MTV galan iklädd ett långt skägg och "hippiekläder" eller vad man skulle kunna kalla det. Ikädd den karaktären tog han emot ett pris som delades ut av Mike Myers och någon mer.

Aja, se på "Man on the Moon" om ni vill se ett porträtt av ett riktigt original! ;)

Edit:

Arman:

"Thenk yew veddy much!"
;P Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor