mr_tobbe Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Vi har några klurisuppgifter som ska lösas till imorgon, och jag har problem med en: "På hur många olika sätt kan tärningen placeras i lådan?" Det blir ju ganska många eftersom den kan placeras på t ex 4 olika sätt om samma nummer ska vara i botten (man snurrar tärningen) Men jag har försökt men jag tror inte av några av mina uträkningar är korrekta: 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6=144 44 (4 upphöjt i 4) (4x4x4x4)=256 Eller kanske: 66 (6 upphöjt i 6) (6x6x6x6x6x6) ? Ni måste hjälpa mig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Vi har några klurisuppgifter som ska lösas till imorgon, och jag har problem med en: "På hur många olika sätt kan tärningen placeras i lådan?" Det blir ju ganska många eftersom den kan placeras på t ex 4 olika sätt om samma nummer ska vara i botten (man snurrar tärningen) Men jag har försökt men jag tror inte av några av mina uträkningar är korrekta: 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6=144 44 (4 upphöjt i 4) (4x4x4x4)=256 Eller kanske: 66 (6 upphöjt i 6) (6x6x6x6x6x6) ? Ni måste hjälpa mig! Jag fattar inte riktigt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Alltså hur många olika "ställningar"/placeringar kan en tärning ha i en låda som är lite större än tärningen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Jag fattar inte riktigt... Antagligen en låda som är lite större än en tärning.. Sedan ska man räkna ut på hur många sätt man kan placera den däri. Hmm... 4*6 tror jag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
HOWHOW Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 (redigerad) Tänk vad fel man kan läsa, tyckte det stod akut hjälp med klitoris. Edit: Självklart därför jag kollade på tråden också.. Redigerad 23 maj, 2005 av HOWHOW Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Tänk vad fel man kan läsa, tyckte det stod akut hjälp med klitoris. Edit: Självklart därför jag kollade på tråden också.. Haha det tänkte jag med Första tanken- "Herregud vad finns det för människor egentligen?" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Vi har några klurisuppgifter som ska lösas till imorgon, och jag har problem med en: "På hur många olika sätt kan tärningen placeras i lådan?" Det blir ju ganska många eftersom den kan placeras på t ex 4 olika sätt om samma nummer ska vara i botten (man snurrar tärningen) Men jag har försökt men jag tror inte av några av mina uträkningar är korrekta: 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6 + 4x6=144 44 (4 upphöjt i 4) (4x4x4x4)=256 Eller kanske: 66 (6 upphöjt i 6) (6x6x6x6x6x6) ? Ni måste hjälpa mig! Jag gissar på 11 sätt.Eftersom tärningen har 6 sidor.Och lådan 5 så blir det om man är räkne kunnig 11. 6+5=11 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Om lådan är större än tärningen, finns det oändligt många sätt man kan placera tärningen på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Om man inte är räknekunning, tommy killer. Om tärningen är mindre än lådan kan den placeras på oändligt många olika sätt. Om tärningens har formen av en kub och lådan en ihålig kub och om tärningen tangerar alla lådans sidor kan den placeras på 6*4=24 olika. Den har 6 sidor och om en sida är uppåt kan den placeras på 4 sätt i lådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Magic Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Tänk vad fel man kan läsa, tyckte det stod akut hjälp med klitoris. Edit: Självklart därför jag kollade på tråden också.. Jag tror inte man skulle gå och fråga ett par gta nördar om det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Tackar, det var så jag tänkte en gång, men jag kom på andra tankar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts