R2D2 Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Jag måste lära mig php för mitt sommarjobb. Då kanske det är smart med en bra webbserver. Ska bara ha den till att köra php-filer från hårdisken, inte lägga ut nåt på nätet. Om jag då inte vill att nån ska komma åt den, vad väljer jag under installationen på hostname och sånt? Eller finns det nån lättare server kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Du kan inte köra php-filer utan att lägga ut dom på nätet. Däremot kan du lösenordsskydda dom. Ett enkelt sätt att göra det är att skriva if($_SERVER["QUERY_STRING"]!="dittlösenord") {exit("Felaktigt lösenord.");} i början av sidan. Du måste då skriva dinsajt/dinsida.php?dittlösenord för att komma åt. Redigerad 22 maj, 2005 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Du kan inte köra php-filer utan att lägga ut dom på nätet. Däremot kan du lösenordsskydda dom. Ett enkelt sätt att göra det är att skriva if($_SERVER["QUERY_STRING"]!="dittlösenord") {exit("Felaktigt lösenord.");} Du måste då skriva dinsajt/dinsida.php?dittlösenord för att komma åt. Går vist att köra PHP som inte är ute på nätet med Apache.. Bara man har PHP installerat, därefter skirver du localhost istället för en domän så kommer du till din server. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Går vist att köra PHP som inte är ute på nätet med Apache.. Bara man har PHP installerat, därefter skirver du localhost istället för en domän så kommer du till din server. Men man kan ju gå in på sidan från en annan dator genom IP-adressen? Lånar topicen lite: Var kan man ladda ner PHP till apache (linux)? Redigerad 22 maj, 2005 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Men man kan ju gå in på sidan från en annan dator genom IP-adressen? Lånar topicen lite: Var kan man ladda ner PHP till apache (linux)? Hur menar du? PHP och Apache brukar ingå i Linux när man installerar skiten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Hur menar du? PHP och Apache brukar ingå i Linux när man installerar skiten. Man måste ju lägga PHP-filen i en apache-delad mapp för att köra den. Då kan man ju gå in på samma sida från en annan dator. Det är ju det en server är gjord för! PHP ingick inte hos mig. Jag kanske har en gammal version av linux? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Man måste ju lägga PHP-filen i en apache-delad mapp för att köra den. Då kan man ju gå in på samma sida från en annan dator. Det är ju det en server är gjord för! PHP ingick inte hos mig. Jag kanske har en gammal version av linux? Hejsan, PHP går att göra lokalt i nätverket med hjälp av Apache, man behöver ingen tillgång till internet. Vet ej, var jag vet så ingår Apache och Pähåpä Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Hejsan, PHP går att göra lokalt i nätverket med hjälp av Apache, man behöver ingen tillgång till internet. Och frågan kvarstår: Hur? EDIT: Om datorn inte är ansluten till internet går det ju fint, men annars? Redigerad 22 maj, 2005 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Och frågan kvarstår: Hur? Man installerar den och skriver i Localhost istället för en domän eller ip.. Vill du köra från andra datorer i nätverket så skriver du i den andra datorns namn istället för localhost, ip eller domän. Det är ingen skillnad på om den är ansluten till internet eller inte, samma sak. Ska inte skriva mer nu då jag inte vill hamna högst upp på Top 10 listan av vilka som skrivit mest. Det jag säger är att man kan använda PHP utan att vara uppkopplad mot internet, eller har jag missförstått dig helt? EDIT: Om du inte vill att folk ska komma in mot din server är det bara att ändra lite httpd filen. ----------------------------- Alias /htdocs/ "C:/Program/Apache Group/Apache2/htdocs/" <Directory "C:/Program/Apache Group/Apache2/htdocs/"> Options Indexes FollowSymLinks MultiViews Options +Includes AllowOverride None Order allow,deny Allow from all <------ Där skriver du "127.0.0.1" istället för "all" DirectoryIndex index.htm index.html index.php index.shtml </Directory> ----------------------------- Redigerad 22 maj, 2005 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xogede Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Man installerar den och skriver i Localhost istället för en domän eller ip.. Vill du köra från andra datorer i nätverket så skriver du i den andra datorns namn istället för localhost, ip eller domän. Du erkänner ju själv att man kommer kunna komma in på den från andra datorer! Och om man bara har en dator i nätverket, kan man ju använda det externa IP:t för att komma in från vilket dator som helst. Vill du inte skriva mer, kan du editera in det i förra posten. Redigerad 22 maj, 2005 av Xogede Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 22 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Skriver jag localhost som server name och adress eller vad man nu skriver in får jag massor av felmedelanden i dosfönster. Hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Skriver jag localhost som server name och adress eller vad man nu skriver in får jag massor av felmedelanden i dosfönster. Hjälp. Måste svara nu, Skicka en bild, ska titta på beck kl 9 så vi måste ta detta snabbt. Får ingen stöd från andra på forumet heller Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 22 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Här. Sen är det ungefär likadana när jag installerar, men då står det ungefär could not bind ip 0.0.0.0 Redigerad 22 maj, 2005 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Här. Sen är det ungefär likadana när jag installerar, men då står det ungefär could not bind ip 0.0.0.0 Apache är inte installerat som en Service, gör det genom att göra följande. Start --> Run --> "C:\Program\Apache Group\Apache2\bin" -k install -n "Apache2" Fast där ditt Apache ligger istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 För att sara på frågan, har du 2k/XP kan du installera apache som service, har du ett äldre windowsoperativ kan du ladda hem diversen program som lägger program i taskbar tray:n eller som gör att program kan köras som tjänster. Det går att limitera Apache till att bara acceptera inkommande requests endast från samma dator, kolla dokumentationen. Detta har absolut inget med PHP att göra. Varken Apache eller PHP brukar ingå när man installerar linux, iaf vad jag vet. PHP ingår inte i den officiella Apache distributionen, utan du får antingen ladda ner och installera dem var för sig eller tanka något färdigkompilerat och klart paket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 För att sara på frågan, har du 2k/XP kan du installera apache som service, har du ett äldre windowsoperativ kan du ladda hem diversen program som lägger program i taskbar tray:n eller som gör att program kan köras som tjänster. Det går att limitera Apache till att bara acceptera inkommande requests endast från samma dator, kolla dokumentationen. Detta har absolut inget med PHP att göra. Varken Apache eller PHP brukar ingå när man installerar linux, iaf vad jag vet. PHP ingår inte i den officiella Apache distributionen, utan du får antingen ladda ner och installera dem var för sig eller tanka något färdigkompilerat och klart paket. Tack för hjälpen den behövdes, ganska tråkigt att vara support till 2 Hoppas att alla är nöjda och glada nu. Mer frågor hoppas jag att KalleR eller Vigga kan svara på för jag ska vara busy. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 22 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Apache är inte installerat som en Service, gör det genom att göra följande. Start --> Run --> "C:\Program\Apache Group\Apache2\bin" -k install -n "Apache2" Fast där ditt Apache ligger istället. Tack. Ska prova. Säger hur det går. Jag har xp om det spelar nån roll (verkar så...) Men jag sökte lite, och provar VAMP5 eller vad det nu heter först, men sen provar jag apache om inte den funkar. Redigerad 22 maj, 2005 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Jag rekommenderar XAMPP Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts