thotim Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Morsan köpte 200 gig hårddisk igår och ville att jag skulle sätta in den. Jag har satt in hårddiskar förut och byggd datorer mm så jag vet hur det går tillt. Men nu har jag stött på lite problem. Denna dator är en dell datorn. Funkar det inte då eller? För jag har prövat byta mellan master och slave flera gånger. Inget funkar! När jag säger att inget funkar menar jag att datorn inte hittar den när jag letar i bios. Något jag missat? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Morsan köpte 200 gig hårddisk igår och ville att jag skulle sätta in den. Jag har satt in hårddiskar förut och byggd datorer mm så jag vet hur det går tillt. Men nu har jag stött på lite problem. Denna dator är en dell datorn. Funkar det inte då eller? För jag har prövat byta mellan master och slave flera gånger. Inget funkar! När jag säger att inget funkar menar jag att datorn inte hittar den när jag letar i bios. Något jag missat? Hårddiskarna kanske är felbyglade, då kan detta problem uppstå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 22 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Hårddiskarna kanske är felbyglade Vad är det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xemtoth Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Vad är det? Plupparna på baksidan, man ska bygla dem rätt ju... det brukar stå på hårdisken hur den ska byglas eller i nåt papper som följde med Redigerad 22 maj, 2005 av Xemtoth Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Hade problem med byglarna när jag skulle fixa ny DVD-spelare till datorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 22 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 (redigerad) Okie, om det är till någon hjälp så var denna hårddisken vi köpte: https://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112810 Och Dell datorn heter "Dell Dimension 8300" Redigerad 22 maj, 2005 av thotim Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Är den understa byglad som master och satt på masterkontakten? Den översta spelar ingen roll eftersom det är en sata. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 22 maj, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Plupparna på baksidan, man ska bygla dem rätt ju... det brukar stå på hårdisken hur den ska byglas eller i nåt papper som följde med Fick liksom inget papper där det står sånt. Haru nån hemsida som kan guida mig genom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xemtoth Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Fick liksom inget papper där det står sånt. Haru nån hemsida som kan guida mig genom? Nej, har ingen hemsida, men fick ni inge papper till så lär det stå på hårddisken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urkas Skrivet 22 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 maj, 2005 Kolla på ovansidan av hårddisken. Där står det hur du byglar den. Men sen är ju frågan också om disken är ensam på IDE-sladden eller inte. Alltså den stora tjocka sladden som sitter i disken. Om den är ensam så spelar det ingen större roll hur du byglar. Om det sitter en annan hårddisk eller dvd-spelare på den också så spelar det större roll. Kolla då hur den andra hårddisken eller dvd-spelaren är byglad. Är den andra master så ska den nya vara slave. Är den andra slave så sätt den nya som master. Rätt simpelt är det ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Jag har plockat in en ny hdd och datorn hittar den men den finns inte i den här datorn. Måste jag formatera den först? Ska man aktivera den i nån kontroll nånstans Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
lalilelulo Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 (redigerad) Om du nu testar att köra via partition magic eller liknande program syns den då? Isånafall är det bara formatera den där ifrån så är det problemet ur världen. Annars är kanske Dell datorns bios skriven på 70-talet och inte känner igen hårddisken pga av ny teknik el storlek. Det du då gör är att flashar in en ny version av dells bios. Du kan säkert hitta den på deras hemsida. Är du säker på att hårddisken du köpt är kompatibel med moderkort vise versa. Jag har förövrigt hört att köp datorer som dell och qompac är i allmänhet cepe skadade att byta hårdvara på. Berätta lite mer, låter den när den startar och liknande, blir den varm tex (skulle inte tro det men iaf). Försök lista ut om iaf strömmen i den cirkulerar. Det är väl vad jag kan ge dig i rådens väg. Prutt på dig Redigerad 23 maj, 2005 av lalilelulo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 23 maj, 2005 Det är nog löst. Men jag ska fixa SP2 för att kunna partionera över 130 gig. Fixade det inne på Datorhanteraren -> Lagring -> Diskhantering Thx iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts