Tackleberry Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Jag tänkte göra något lite extra eftersom det här är min tusonde post! Därför startar jag denna topic. En topic där man kan diskutera sina tankar ang. Bermudatriangeln. De flesta känner nog igen det, men vet inte riktigt vad som försigår där. Vad tror ni, är det mesta sanning eller myt? Är något sanning, isf vad? Kan det förklaras? Jag gjorde en liten uppsats om detta för två år sedan, när jag gick på högstadiet. Ni kan läsa den nedan. Skriv gärna vad ni själv tycker och tror. En bra idé vore att skriva vad ni tyckte innan ni läsate min uppsats och vad ni tycker efter. Bermudatriangeln Fysikarbete VT –03 Jag har valt att forska om fenomenet Bermudatriangeln. Jag har hört historier och sett filmer där konstiga saker har hänt i det området. Är det bara rykten eller finns det naturliga förklaringar? Det finns i alla fall forskare som tror sig hittat lösningar som kan förklara vissa av händelserna i Bermudatriangeln. Men det är fortfarande ingen som vet säkert, fast jag tycker att vissa förklaringar som forskare tagit fram är realistiska. Men det finns även de som tror att de konstiga händelserna bara är påhitt. Bermudatriangeln är området mellan Florida, Bermuda och Puerto Rico. Om drar streck mellan dessa områden på kartan bildas en triangeln i mellan dem. Massor med rykten om att skepp har försvunnit och vissa har kommit tillbaka, har gjort Bermudatriangel till ett område känt för otur. Även flygplan har försvunnit eller varit med om konstiga händelser. Och många säger att kompasser har förstörts. Den mest kända händelsen i Bermudatriangeln är den med skeppet Mary Celeste. Mary Celeste var ett skepp med stor besättning och hade bara försvunnit. Skeppet hittades drivandes omkring helt livlös i Bermudatriangeln. Men det absolut konstigaste var att ombord på skeppet var dukat för måltid och maten var nästan färdig lagad och skeppet var helt tomt på folk. Det verkade som om besättningen hade lämnat skeppet eller försvunnit precis när de skulle äta mat. Detta är en av de händelser som är svårast att förklara. Men det finns också händelser man har funnit möjliga förklaringar till. Ett exempel som forskare tror sig ha hittat teorier till, och även det mest kända, är försvinnandet av fem amerikanska flygplan vid namn Grumman Avenger. Den händelsen ägde rum år 1945 och de fem planen skulle ut på en rutin flygning som de brukade göra, men de kom aldrig tillbaka. Denna händelse kallas ”Flight 19” och är som sagt den mest kända händelsen. Teorierna till denna och andra händelser bygger på olika forskares olika förklaringar och det är inte säkert att de stämmer. Men så här har bland annat Richard McIver och Larry Kuhlman samt ett antal ryska forskare resonerat: När något föremål som lossnat från något ligger på botten under lång tid förmultnar det. När det har ruttnat bort frisläpps gasen metan. Under högt tryck på botten kan metanet sedan kristalliseras. När gaser kristalliseras blir de hydrater. Metan blir därför metanhydrat när det kristalliseras. Metanhydrat är en mycket lättantänd gas och alltså mycket brandfarlig. Metanhydrat samlas i stora fickor under marken på havets botten. Vid stora rörelser på havsbottnen eller jordbävningar kan metanhydraten släppas lös och stiga mot ytan. Gasen stiger då i stora bubblor mot ytan. Om då till exempel ett fartyg flygplan befinner sig ovanför gasbubblan kan de lätt börja brinna för det räcker med en liten gnista av något för att den brandfarliga gasen ska börja brinna. Detta gör också att skeppen eller fartygen lätt brinner upp och sjunker. En annan teori är att när gasen når ytan finns inget vatten där. Och eftersom metanhydrat inte har samma densitet som vatten orkar det inte lyfta samma vikt som vatten. Detta gör att metanhydrat inte kan bära båtar och ett skepp skulle sjunka till botten om det rörde sig vid just det tillfället. Inte ens den absolut bästa flytvästen i världen skulle kunna flyta i vatten blandat med metanhydrat. En tredje sak som kan hända med metanhydrat är det kan döda besättningen. När metahydratet stiger upp ur vattnet finns där längre inget syre och besättningen har ingen chans att skydda sig och dör av syrebrist. När gasen kommer till ytan bubblar också vattnet väldigt mycket. Då bildas negativa joner som frigörs. Fartygens kompasser kan då störas av jonernas magnetfält och man kan då lätt hamn vilse. Detta är en mycket logisk teori, eftersom många som färdats över Bermudatriangeln klagat på snurrande kompassnålar. Men dessa teorier förklarar egentligen inte ”Flight 19”. De fem Grumman Avenger planen kan ha försvunnit på grund av två saker. Det ena är ungefär samma som när besättningen dör av syrebrist. Bara att motorerna skulle kvävas istället för besättningen och planet skulle sjunka ner till botten av havet som är en blandning av metanhydrat och vatten. Den andra förklaringen är att planens heta avgaser antänder gasen och planen exploderar och störtar ner i havet utan bärkraft. Man skulle då inte heller hitta några vrakspillror eller oljefläckar. Dessa teorier kan förklara några av händelserna i Bermudatriangeln men de flesta händelser är fortfarande oförklarade. En mycket konstig händelse inträffade för 20 år sedan. Då färdades ett plan över Bermudatriangeln och försvann helt på radarskärmen. 10 minuter senare dök planet upp på radarn igen. När det landade sa besättningen att de inte hade märkt någonting konstigt, utan att de bara hade flugit som vanligt. Senare märkte man att alla klockor på planet och alla besättningens klockar gick 10 minuter fel. Man kom fram till att något övernaturligt måste absolut ha hänt och det kom aldrig någon förklaring. Även andra händelser har hänt och vissa säger att de sett gröna moln och att havet kokade. Med teorierna om metanhydrat har man kanske förklarat en del av händelserna vid Bermudatriangeln. Fast de flesta händelser kommer nog alltid vara oförklarade och fler myter kring Bermudatriangeln kommer att skapas. Det finns nog även mycket påhitt kring Bermudatriangeln som främst gjorts för att tjäna pengar, men också för att hålla myten om Bermudatriangeln i liv. Källor: http://www.ufo.se/fakta/artiklar/bermuda.shtml http://www.taurnet.se/vetskap/tsunami.htm Videofilm från fysiken Källa bilden: http://w1.403.telia.com/~u40302978/bermudatriangeln.htm // Tackleberry Notera att jag var två år yngre då och skrev inte lika bra. Det är ändå en seriös uppsats, så ta gärna lite tid och läs den. Själv tycker jag att "metangas-teorin" förklarar det mesta, men faktum är att den inte förklarar allt... Är det någon annan här som har gjort en rapport om detta? Isf vore det roligt att få ta del av den också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Mysko . Jag har hört att sateliter eller nåt sånt inte funkar där Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arman Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Någon som såg en dokumentär på TV4 om detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Jo, jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Det har väll hänt fler olyckor runt/i närheten av trianglen än innanför den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SAAB Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Intressant uppsats. Själv vet jag inte vad jag ska tro men det med metangasen låter som en ganska vettig förklaring till fartygen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Min pappa har åkt över där med båt Såg en dokumentär om Bermudatrianglen för kasnke 2 år sedan. Finns två piloter som hade åkt över där och avrit med om konstiga grejer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Jag såg ett program på nån kanal för ett år sen kanske. där sa dom nåt om ett flygplan som flög över, och helt plötsligt slutade allt att funka. kompassen,navigeringen, allt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Invictus Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Ja, såg det på 4:an förut, dom sa att dom hamnade in i nån annan dimension eller nått sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FoxtroT Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Mm såg en dokumentär för typ 1-2år sen Det var tydligen ett plan som flög där och piloten som satt i planet såg som ett stort ägg framför planet? när han flög in i det vaknade han på flygplatsen, men planet hittade aldrig tycker bermudatrianglen är intresant Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Den är det mest intressanta fenomen som finns... före både spöken och UFO:n även om dessa två kanske kan ha något med Triangeln att göra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Perlan Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Asså.. Det är nog bara "ödet" som gjorde att det hände konstiga saker i just Den där "Triangeln" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Mjo, visst kan det vara sant. Det behöver inte vara det heller. Jag tror inget om det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Tror det är något instabilt med väderomsättningarna på den där platsen som bildar nån form av reaktion som gör allt crap Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 19 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2005 Är det inte någon gas som är där..? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 20 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2005 Man trodde förr att det var pirater där Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 20 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2005 Tror det är något instabilt med väderomsättningarna på den där platsen som bildar nån form av reaktion som gör allt crap Håller med till 100%! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 20 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 maj, 2005 Vette fan, hört många historior om det där. Vet en som har åkt över där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts