Jump to content

Har gjort en dum sak

Stora_tomtefar
 Share

Recommended Posts

Pillade lite i min dator, för skojs skull... jag tog ut ATX12V-kontakten ur moderkortet för att se hur denna såg ut, och utan att tänka mig för så satte jag på datorn, innan jag hade stoppat tillbaka kontakten. När datorn var på stoppade jag tillbaka den, en liten gnista uppstod och nu vägrar datorn starta igen... Kan man säga att hela moderkortet är paj och att en nytt bör köpas? Jag menar, elektricitet får det fortfarande då nätverkslampan lyserm den vägrar starta...

Hjälp!... :D

"Hehe, den där tomten är dum i huvudet!!11"

Jajo... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pillade lite i min dator, för skojs skull... jag tog ut ATX12V-kontakten ur moderkortet för att se hur denna såg ut, och utan att tänka mig för så satte jag på datorn, innan jag hade stoppat tillbaka kontakten. När datorn var på stoppade jag tillbaka den, en liten gnista uppstod och nu vägrar datorn starta igen... Kan man säga att hela moderkortet är paj och att en nytt bör köpas? Jag menar, elektricitet får det fortfarande då nätverkslampan lyserm den vägrar starta...

Hjälp!... :D

"Hehe, den där tomten är dum i huvudet!!11"

Jajo... ;)

Det kan vara en säkring i nätagget som gått. Känner du ingen som kan sånna grejer som du kan fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en säkring i nätagget som gått. Känner du ingen som kan sånna grejer som du kan fråga?

Jo, hag frågade den allvetande Roffe, en idiot som kan lite om el och sånt, och han sa också att det kan, bara kan, vara någon säkring. Men eftersom det inte blev någon kortslutning eller så så är han lite skeptisk när det gäller den teorin.

Kan man inte lämna in kortet till någon butik som kollar upp det?

@Köttis

Nu måste jag döda dig, det förstår du va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, hag frågade den allvetande Roffe, en idiot som kan lite om el och sånt, och han sa också att det kan, bara kan, vara någon säkring. Men eftersom det inte blev någon kortslutning eller så så är han lite skeptisk när det gäller den teorin.

@Köttis

;) Lämmna in den hos nån skrothandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Köttis

Ja jag tror det är nätagget som säkringen har gått i så låna nåns nätagg och prova det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Köttis

Det kan vara en lödning som bränt sönder, fast då är det nog billigare att köpa nytt än att lämna in det, om du inte har garanti dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du råkade möjligtvis inte vända kontakten åt fel håll när du satte tillbaka den? Pröva att stoppa i ett annat nätagg och se vad som händer.

Tycker också du ska prova detta först

Edit; min 555:de post ;)

Redigerad av Ace
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nätagget är inte paj om det lyser lampor på nvkortet.

Det är iaf ditt moderkort som är paj. Det kan jag säga med 99%s säkerhet. Har själv råkat utför nästan samma sak. Hade precis bytt ut moderkortet och troligtvis itne satt i den där sladden tillräckligt. Så efter några timmar såg jag att det kom gnistor från en grej på mobot. Några sekunder senare var det helt dött.

Lär nog vara ungefär samma brända grej på ditt mobo.

Föresten, hur dum får man vara att man håller på med sladdar o grejer när datorn är på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor