Crice Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Kanske har detta ämne tagits upp förut, har ganska starka minnen av det, men jag startar ändå en ny tråd, då de gamla är... gamla. Vilken är din absoluta favoritfilm, och varför? Personligen har jag flera, men den som jag känner förmedlar starkast budskap är nog "Dr. Strangelove, or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb" då den verkligen, på ett satiriskt och svart-humoristiskt sätt förklarar vad som verkligen kan hända om land med kärnvapen på grund av felberäkningar eller dylikt skickar iväg en atombomb mot en annan stormakt. Peter Sellers roll som en galen nazi-vetenskapsman drar inte heller ner betyget, direkt (ja, jag har Dr. Strangelove som avatar)... Er tur, damer och herrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pottzork Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Skulle nog gissa på De våras för rymden. för jävla skön asså. Freddy got Fingered och Bad santa är åxå jävligt bra för att dom är så sjuka så de går inte. å svär åxå. löjligt med filmer som säjer darn it istället för FUCK eller nått Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Saving Private Ryan med Tom Hanks. En krigsfilm om ett gäng soldater som ska hämta hem en soldat som förlorat sina 2 bröder. Även Apocolyps Now(stavning?) men Martin Sheen är en bra film om Vietnamkriget Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Juice Metal Jacket Gudfadern-serien En film jag inte kmr ihåg namn på, gammal film tror jag. Den handlar om en ung kille som blir kidnappad av 2 personer, eller flera... Ganska suddig minnesbild. Från sitt dagis tror jag. Sen slutar filmen på nåt stort fält där en av kidnapparna blöder, antagligen efter att ha blivit skjuten. En helikopter hörs, medans pojken stannar vid kidnapparen, vet inte riktigt, han kanske hade börjat gilla honom. Jag har ett antal filmer jag verkligen gillar, men jag kommer inte ihåg namnen i huvudet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Juice Metal Jacket Gudfadern-serien En film jag inte kmr ihåg namn på, gammal film tror jag. Den handlar om en ung kille som blir kidnappad av 2 personer, eller flera... Ganska suddig minnesbild. Från sitt dagis tror jag. Sen slutar filmen på nåt stort fält där en av kidnapparna blöder, antagligen efter att ha blivit skjuten. En helikopter hörs, medans pojken stannar vid kidnapparen, vet inte riktigt, han kanske hade börjat gilla honom. Jag har ett antal filmer jag verkligen gillar, men jag kommer inte ihåg namnen i huvudet. Tror men är inte säker att du menar kindergarden cop med arnold schwarzeneger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ace Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Finns för många Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Airplane är för guds skull den roligaste jäkla filmen som finns, jag har kramp i käften efter bara en fjärdedel av filmen hade rullat på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Perlan Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Finns as många Men skräck Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Freddy got Fingered Bläääh! Det är så äckligt när han tar upp elefantens k*k och... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Krigsfilmer: Saving Private Ryan Enemy at the gates Dessa två filmerna är enligt mig de bästa krigsfilmerna Skräckfilmer: Terror på elm street filmerna, Robert Englund gör Freddy Krueger rollen så perfekt som den ska vara. Han är rå och har humor....visserligen är det regissören förtjänst men han gör replikerna bättre! Darkness, som jag bara såg för några dagar sedan tycker jag alla bör se Och många många fler skräckfilmer.... Komedi: Eurotrip The girl next door Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bullet Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Finns för många. Men säger en. Undercover borther. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 The Bourne Supremacy. Jason Bourne är tillbaka! Matt Damon har återigen tagit på sig rollen som yrkesmördaren med minnesförlust i uppföljaren till The Bourne Identity (2002). Föregångaren var inte den vitamininjektion i agentfilmsgenren som produktionsbolaget utlovat men klart en av de bättre genrerepresentanterna på senare år. Båda filmerna är baserade på böcker av romanförfattaren Robert Ludlum (1927-2001) och en filmatisering av den avslutande delen i Bourne-serien, The Bourne Ultimatum (det finns emellertid ännu en uppföljare skriven av Eric von Lustbader ), har det redan börjat tisslas om. Filmen tar vid där The Bourne Identity lämnade Jason Bourne. I ett strandhus tillsammans med Marie och långt borta från sitt förra liv som yrkesmördare åt CIA. Hans förflutna hinner emellertid snart ikapp honom när någon på andra sidan jordklotet i Berlin saboterar en CIA-operation och lämnar efter sig spår som pekar på Bourne! Samtidigt så slits han fortfarande av återkommande flashbacks av sitt tidigare liv, minnen som han snart måste ställa mot väggen. The Bourne Supremacy är tätare, smartare och mer fartfylld än ettan och förmodligen en av de bästa actionfilmerna i år. Paul Greengrass (Bloody Sunday (2002)) som tagit över regin har med ett välskrivet manus lyckats framhäva komplexiteten i karaktären Jason Bourne och med ett bildspråk som osar av experimentlusta och fräscha New Hollywood referenser. I en dogmatisk klang rör sig kameran ständigt och jämt, och likt inledningen till Steven Spielbergs Rädda menige Ryan (1998) ger kamerans skakningar en större känsla av realism och närvaro. Ofta görs detta utan hänsyn till filmens innehåll, nu framhävs Bournes fragmentariska sinne i och med rörligheten och actionscenerna känns tätare. Nackdelen blir emellertid att vi skakas till ett par gånger för mycket och i en slagsmålscen så blir jag nästan yr när jag försöker hänga med i ryckningarna. Att komma ur filmen med yrsel är inte något jag föredrar och detta sänker helhetsbilden ett snäpp. Den svenska titeln på boken som filmen baseras på är Operation Hongkong. Titeln avslöjar tillräckligt för att förstå att manusförfattaren Tony Gilroy har förflyttat historien och även har ändrat skurkarna. Nu får vi följa med Bourne till Indien, Venedig, Berlin och även till Moskva och istället för kineser har det istället blandats in ryssar i leken, en agentfilmsingrediens som nu mest känns som det hänger kvar i ren slentrian från kalla kriget. En brist i en annars väl etsad historia. Matt Damon har bättre än sin bästis Ben Affleck bevisat att han har talang för yrket. Med imponerande prestationer i Good Will Hunting (1997) och inte minst Talented Mr. Ripley (1999) så ser jag Damon som ett namn att räkna med. Nu ges han lite mer chans att visa ett djup i sin karaktär. Han är trovärdig som farlig yrkesmördare, ibland får man emellertid intrycket att Bourne kanske är lite för bra. Vilket tar en liten tugga av förutsägbarheten. Joan Allen är ny på fältet som CIA-utredaren Pamela Landy, som jagar Bourne. Annars har vi Brian Cox, Julia Stiles, Franka Potente och andra som repriserar sina roller. Något för den svenska publiken att peka ut är Oksana Akinshina, från Lilja 4-Ever (2000), som gör en biroll i filmen. Den imponerande bildkomposition och klippningen i The Bourne Identity är ett snäpp högre i The Bourne Supremacy. Det är en actionfilm i hög klass vi får se, där vi förutom ett fascinerande om än ibland skakfyllt bildspråk och förstklassig klippning även bjuds på vackra bilder. Detta är vad jag minns främst av filmen. The Bourne Supremacy är en riktigt intressant agentfilm som skulle kunnat blivit ännu bättre om de kunde lära sig att skära av de sista uttjatade schablonerna. Storyn är tätare, med mer intrig och mer fifflande med mobiler. Sånt man vill se i en agentfilm. Samtidigt så har handlingen getts mer utrymme för djup i och med karaktärens minnesförlust som används på ett bra sätt. Kortfattat, fullt värdig eskapistisk underhållning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Sjunde Inseglet. The Graduate. 12 Angry Men. Taxi Driver. Annie Hall och Decounstructing Harry. (Båda av Woody, dom får dela plats =)) Det finns väldigt många, men dessa är några solklara favoriter. En film som A Woman Under Influence är också väldigt bra och värd att nämnas! Crice - Jag bara måste se Dr. Strangelove... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 (redigerad) Shit, favoritfilm... detta är en fråga jag inte längre kan sätta fingret på, men efter en stunds tänkande blir det nog "A Clockwork Orange", som trots att den är gjord på sjuttiotalet speglar vår nutid på ett horribelt och våldsamt vis. Sedan är "The Pink Panther" nog tvåa, jag fullkomligt älskar David Nivens gentlemanna-stil och Peter Sellers något klantige detektiv. Andra värda att nämnas är "Pulp Fiction", "Halloween", "My Bloody Valentine", "Goodfellas" samt Mel Brooks "Det våras för..."-filmer. Edit: D'oh, okka, hur kunde jag glömma "Taxi Driver"?! Ett måste. Redigerad 10 maj, 2005 av Pico Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 The Boondock Saint ligger högt på listan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 UndercoverBrother är bra... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flanders Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 (redigerad) Komedi: The Girl Next door Shaun of the Dead parodi på zoombiefilmer Bad Boys(action) Krig/Maffia Road to Perdition(Maffia) Enemy at the gates(Krig) Skräck: Saw Wrong Turn Dog Soldiers Min lista ungefär Redigerad 10 maj, 2005 av Flanders Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kalan Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Halloween, Forrest Gump, Gökboet, Saving Private Ryan, The Matrix samt Ett Päron Till Farsa är nog de jag kan komma på nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Vet inte, har ingen speciell, kanske 1-2 per genre. Shaun of the Dead är iaf den bästa parodin! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 10 maj, 2005 Rapportera Share Skrivet 10 maj, 2005 Monty Pyhon and the holy grail. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts