Jump to content

Hasch

bär
 Share

Är ni för eller emot hasch?  

107 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det är fel. Det är precis samma sak som om att gå in i närmaste spelbutik. Greppa taget om GTA SA och lägga det under jackan och sticka. Det är exakt samma sak. Dessutom om alla skulle ta hem spelet olaglig väg så räkna defenitivt inte med en efterföljare. Då har bolaget inte råd och dessutom vet de att folk laddar hem spelet istället för att köpa det.

Öö nej det är långt ifrån exakt samma sak. När du laddar ner ett spel "kopierar" du det när du snor det från en affär "klipper du ut" det. Företaget går inte med nån förlust på det, möjligtvis förlorad vinst (möjligtvis, eftersom jag inte skulle köpa 1/10 av alla spel jag tankar) Om man snor spelet från siba går dom med direkt förlust.

Men det är fortfarande inte det som är grejen. Jag menar, alla lagar är inte rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 133
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det är fel. Det är precis samma sak som om att gå in i närmaste spelbutik. Greppa taget om GTA SA och lägga det under jackan och sticka. Det är exakt samma sak. Dessutom om alla skulle ta hem spelet olaglig väg så räkna defenitivt inte med en efterföljare. Då har bolaget inte råd och dessutom vet de att folk laddar hem spelet istället för att köpa det.

Det är inte alls samma sak som att stjäla spelet men det var inte det det handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jajaja men i vilket fall som helst ifall du kopierar det ifrån din kompis så är det ändå olagligt och företaget som gjort spelet har gått med förlust. Om du inte kopierar spelet så måste du ha en laglig version för att spela det. Företagen som gör spel vill ju få in utvecklingskostnader och en vinst på spelet. Annars kan de ju bara lägga ner och om tio år så finns inga spel. Inga nya spel. Är det det ni vill? Det vill inte jag och kom inte med så dåliga argument som att: Om tio år spelar inte jag spel längre.

Vad ger Cannabis för positiv effekt? Kafé gör så att man inte känner sig lika trött. Visst snus och tobak ger väl inget positivt. Inte vad jag kan se så dessa droger får de gärna förbjuda. Alkoholen är väl inte heller bra. Varför ha den? Ser jag ingen större anledning till. Visst den kan få finnas men då ska det bara finnas drycker med lite alkohol i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att cannabis blev olagligt var att det var väldigt utbrett bland de svarta i USA, detta ville såklart inte regeringen i USA. Sedan är hampa ett bra ämne att elda med istället för olja vilket såklart gör oljebolagen förbannade.

Förresten: saab tror du inte att cannbis har någon effekt?

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte poängen, men skitsamma.

-----

Jag undrar bara hur man har tänkt när man har dragit gränserna. Lagligt: Alkohol, tobak. Olagligt: Cannabis. Ser ingen logik i det hela.

Visst jag ser din poäng och kan hålla med dig om att det kan vara konstigt. Jag stödjer inte att tobak och snus ska vara lagligt. Jag tycker det är helt fel och skördar många människoliv. Även alkohol är en stor bov. Men jag ser ändå inte fördelen med att låta cannabis vara lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag ser ändå inte fördelen med att låta cannabis vara lagligt.

Folk som röker det skulle slippa hamna på fel sida om lagen och betraktas som brottslingar. Att hamna i fängelse för att man skadat sig själv, därtill inte kunna få jobb när man kommer ut. En början på en brottslig karriär, för vad? För att man, jag upprepar, skadat sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk som röker det skulle slippa hamna på fel sida om lagen och betraktas som brottslingar. Att hamna i fängelse för att man skadat sig själv, därtill inte kunna få jobb när man kommer ut. En början på en brottslig karriär, för vad? För att man, jag upprepar, skadat sig själv.

Jo men om man dricker för mycket alkohol så kommer det väl upp en liten notering i registret? För ibland kan man ju åka in för sånt. Om man blir alkolist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk efter innan du är dum

Lite olika konsekvenser om man använder narkotika..

1 § Den som olovligen

1. överlåter narkotika,

2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,

3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,

4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,

5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller

6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Bestämmelser om straff för olovlig införsel och utförsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1228).

2 § Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2000:1228).

3 § Är brott som avses i 1 § första stycket att anse som grovt, skall för grovt narkotikabrott dömas till fängelse, lägst två år och högst tio år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det har utgjort ett led i en verksamhet som har bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt, avsett särskilt stor mängd narkotika eller eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art. Bedömningen skall grundas på en sammanvägning av omständigheterna i det särskilda fallet. Lag (2000:1228).

3 a § Den som av grov oaktsamhet begår gärning som avses i 1 § första stycket 1-5 döms för vårdslöshet med narkotika till böter eller fängelse i högst ett år.

I ringa fall skall inte dömas till ansvar. Lag (2000:1228).

4 § För försök eller förberedelse till narkotikabrott eller grovt narkotikabrott liksom för stämpling till narkotikabrott, som inte är att anse som ringa, eller till grovt narkotikabrott döms, om gärningen avser annan befattning än som avses i 1 § första stycket 6, till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. Lag (2000:1228).

5 § Har flera medverkat till brott som avses i 1-4 §§ och innefattar gärningen inte endast befattning enligt 1 § första stycket 6, gäller bestämmelserna i 23 kap. brottsbalken. Lag (2000:1228).

5 a § har upphävts genom lag (1992:861).

6 § Narkotika som har varit föremål för brott enligt denna lag eller värdet därav samt vinning av sådant brott skall förklaras förverkat, om det ej är uppenbart obilligt. Detsamma gäller förlag för sådant brott eller dess värde, om förlaget mottagits och mottagandet utgör brott enligt denna lag.

Egendom som använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag eller egendomens värde får förklaras förverkat, om det är påkallat till förebyggande av brott eller annars särskilda skäl föreligger. Detsamma gäller egendom med vilken har tagits befattning som utgör brott enligt denna lag.

Påträffas injektionssprutor eller kanyler, som kan användas för insprutning i människokroppen, eller andra föremål, som är särskilt ägnade att användas för missbruk av eller annan befattning med narkotika, hos någon som har begått brott enligt denna lag eller i ett utrymme som disponeras av honom eller i förbindelse med narkotika som har varit föremål för brott enligt denna lag, skall föremålen, oavsett vem de tillhör, förklaras förverkade, om det ej är uppenbart obilligt. Lag (1983:363).

7 § Angående beslag av egendom, som kan antagas vara förverkad enligt 6 §, gäller bestämmelserna om beslag i rättegångsbalken med följande avvikelser.

Bestämmelserna i 2 § 1 och 3 § lagen (1958:205) om förverkande av alkoholhaltiga drycker m.m. skall tillämpas på motsvarande sätt då beslag har skett av narkotika eller egendom som avses i 6 § tredje stycket denna lag. Tiden för att anmäla missnöje skall dock räknas från dagen för förordnandet. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar närmare föreskrifter om förfarandet med narkotika som tagits i beslag. Lag (1994:1419).

8 § Med narkotika förstås i denna lag läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som

1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller

2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen. Lag (1999:43).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote: Hasch är helt okej!

SAAB t.ex.vad bryr du dig om jag röker lite hasch... när du sitter på tunnelbanan, pendeln, bussen eller vafan du än åker... kanske snackar med din morsa om dagen middag eller kanske med din polare om dem där sjysta skorna du vill köpa, påvärkas du av mig när jag långt ifrån sitter på balkongen och röker lite... du påvärkas lika mycket som jag gör över att du ska käka palt och fläsk till middag med morsan.. tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet är alkohol en drog, likaså tobak (nikotin).

Edit: "WHO's defination av en drog (som även tillämpas här i Sverige) är att den ska vara giftig, beroendeframkallande och berusande."

Det kanske klassas som droger men dom har ju inte förbjudit det.

men OM det skulle föras i nu i dagens sammhälle skulle det bli förbjudet.

Fast nu är det ju så att man har krökat i alla tider.. :angry:

Vad skulle hända om dom förbjöd det nu? Uppror kalabalik och massor av dödsfall tror jag..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är emot det, får man haschpsykos så kan det vara hela livet :angry:

men asså seriöst, man blir helt pundat i huvet av hasch, jag & några kompisar träffa värsta haschpundarn när vi var i vasaparken igår, han var inte stabil ^_^

men jag är inte sån moral-kärring som typ skriker att alla som röker hasch ska dö,folk får väl göra det om dom vill (skulle även kunna tänka mig att testa nån gån) men jag tycker det ska fortsätta vara olagligt, annars skulle asmånga bli beroende

Redigerad av berit
Länk till kommentar
Dela på andra sidor