Funnylin Skrivet 20 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2005 Jag köpte boken "Da Vinci koden" för några månader sedan, jag läste ungefär halva, lät den ligga ett tag, för att igår plocka upp den igen. Idag har jag äntligen läst den klart. Det är en ganska bra bok som är väldigt kritisk mot kyrkan. Att den sen presenterar exempelvis "Priory of Sion" som fakta är väl högst tvivelaktigt. Tror jag såg en dokumentär där det togs upp. "Priory of Sion" bildades visst på 1950-talet och inte 1000-talet som boken påstår. Fast den är ändå ganska intressant. Efter att ha tittat lite nogranare på da Vincis målning nattvarden blir man ju nästan lite konspiratorisk. Vad tycker ni om boken? Vad tycker ni om teorin? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 20 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2005 Jag är inte så bra på att läsa (jag kan läsa men orkar inte läsa böcker) så kan någon säja vad "konspirationen" är? Och vad var det med Nattvarden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 20 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2005 Spoilers: Jesus och Maria Magdalena (som enligt teorin var av kunglig börd och inte någon sköka som bibeln påstår) var gifta och hade barn. Maria Magdalena ska enligt boken vara personen som sitter till vänster om Jesus i da Vincis målning nattvarden. Den allmänna uppfattningen är som bekant att det är Jesus och hans tolv högst manliga lärjungar som medverkade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 20 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2005 Jag har faktiskt hört lite om den där boken, och folk som har läst den har inget annat än gott om att säga om den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 20 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2005 Jag har faktiskt hört lite om den där boken, och folk som har läst den har inget annat än gott om att säga om den. Den största felet med boken är väl att den presenterar rena lögner som fakta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 20 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2005 Kanske ska läsa lite i den då... Men är det någon som har en bra bild på Nattvarden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 21 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 (redigerad) Kanske ska läsa lite i den då... Men är det någon som har en bra bild på Nattvarden? http://www.ocdsrose.com/Last%20Supper%20-%20da%20vinci.JPG http://www.artchive.com/artchive/l/leonardo/lastsupp.jpg Edit: Är det en man, eller är det en kvinna? Det ser onekligen ut som en kvinna, men varför i helvete målade da Vinci en kvinna...hmm. Konspiration... Edit2: Till vänster om Jesus, ur betraktarens synvinkel. Redigerad 21 mars, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 http://www.ocdsrose.com/Last%20Supper%20-%20da%20vinci.JPG http://www.artchive.com/artchive/l/leonardo/lastsupp.jpg Edit: Är det en man, eller är det en kvinna? Det ser onekligen ut som en kvinna, men varför i helvete målade da Vinci en kvinna...hmm. Konspiration... Edit2: Till vänster om Jesus, ur betraktarens synvinkel. TJo faderitan... Det ÄR en tjej, ser man klart och tydligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 Eller joahannes som var Jesus bitch, både jesus var ju lagd åt det andra hållet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 Jag köpte boken för ca en månad sedan och jag läste ut den på ca 5 dagar. Jag tyckte boken var skitbra ! åde det att man lärde sig saker och att den var så jävla spännande ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 "The Priory of Sion", på svenska Sions priorat, var inte det en delning av tempelriddarorden som ville använda tempelriddarnas makt för att skaffa större makt och rikedom istället för att försvara de kristna länderna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 21 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 "The Priory of Sion", på svenska Sions priorat, var inte det en delning av tempelriddarorden som ville använda tempelriddarnas makt för att skaffa större makt och rikedom istället för att försvara de kristna länderna? Priorat, är inte det ett vindistrikt i Frankrike eller Spanien? Enligt boken var tempelherreorden utbukten, den så kallade militärorganisationen av "priory of sion". I verkligheten bildades "Priory of Sion" 1956 av fransmannen Pierre Plantard. Namnet togs från ett medeltida sällskap, vilket det inte finns några som helst kopplingar till förutom namnet. Tillsammans med Noël Corbu, ättling till Bérenger Saunière, skapade han myten om att det fanns en stor skatt i Rennes-le-Château. Skatten skulle då vara pergamentskrifter som bevisade att Merovignerna (Fransk kungaätt) var ättlignar till Jesus och Maria Magdalena. 1967 startade Plantard upp Sion-orden igen. Denna gången skulle man gå ut med att Plantard härstammade fån Merovignerna alltså i rakt nedstigande led från Jesus och Maria Magdalena. Sällskapets syfte var att insätta honom på Frankrikes tron. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 Har inte läst den men morsan tjatar på mig (hon är präst). Kanske ska börja läsa den under påsklovet . Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 21 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 (redigerad) "The Priory of Sion", på svenska Sions priorat, var inte det en delning av tempelriddarorden som ville använda tempelriddarnas makt för att skaffa större makt och rikedom istället för att försvara de kristna länderna? Kom på vilken grupp du söker efter, "Order of Zion". Dom ska ha bildats 1090. Dom ska ha samarbetat med tempelherrarna till 1188 då dom delade på sig av politiska orsaker. Till slut fick påven och kung Filip IV av Frankrike nog av tempelherrarna, så fredagen den 13:e oktober 1307 slaktades alla medlemmar. Ett snöpligt slut på killarna som uppfann bankväsendet... Redigerad 21 mars, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 Har både den och Änglar och Demoner, som är innan Da Vinci koden, ska ta och läsa dom snart, när jag är klar med en annan bok. Sen kommer jag och debatterar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 Ohh jag har försökt börja läsa den boken flera gånger men jag har hela tiden fått böcker att läsa i skolan så jag har aldrig kommit igång med den men jag ska försöka... alla säger ju att den är så bra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 (redigerad) Kom på vilken grupp du söker efter, "Order of Zion". Dom ska ha bildats 1090. Dom ska ha samarbetat med tempelherrarna till 1188 då dom delade på sig av politiska orsaker. Till slut fick påven och kung Filip IV av Frankrike nog av tempelherrarna, så fredagen den 13:e oktober 1307 slaktades alla medlemmar. Ett snöpligt slut på killarna som uppfann bankväsendet... Tack, det var dom jag tänkte på ja. Och i din text visar du även för dom mindre uppmärksamma varför fredagen den 13:e anses vara en otursdag. *EDIT* Jag ska läsa den här boken så fort jag är klar med Michael Moores "Vem har snott mitt land". Redigerad 21 mars, 2005 av Matteus Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 21 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 *EDIT* Jag ska läsa den här boken så fort jag är klar med Michael Moores "Vem har snott mitt land". Är den bra ? han gör jävligt bra dokumentärer iaf ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 21 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2005 Är den bra ? han gör jävligt bra dokumentärer iaf ! Jupp den är bra. Fast "Korkade Vita Män" var bättre har jag för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 22 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2005 Har inte läst den men morsan tjatar på mig (hon är präst). Kanske ska börja läsa den under påsklovet . Be henne byta jobb Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts