Pain To ThE MaX Skrivet 12 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2005 Så här är det.. har två OS installerade.. bägge windows xp pro. Vill få bort det ena som inte fungerar. Hur tar jag bort det? Den XP jag vill ha bort finns på min ena hårddisk medan den andra på hdd nr. 2. Skulle helst vilja formatera den med det xp jag vill ha bort. Kan jag bara formatera den som jag vill? Måste jag ändra i boot.ini då jag alltid får förfrågan om vilket windows jag vill starta? Eller kommer det automatiskt att fixas (lol, skulle inte tro det )? Och sen: Min mus har ni blivit väldigt konstig. Vänsterklick tycks inte registreras? Har testat att installera om drivrutinerna. Det är en Logitech MX 500, som jag kör i PS2 porten (eller vad den nu kallas, alltså INTE USB). Vad kan vara problemet? Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urkas Skrivet 12 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2005 Så här är det.. har två OS installerade.. bägge windows xp pro. Vill få bort det ena som inte fungerar. Hur tar jag bort det? Den XP jag vill ha bort finns på min ena hårddisk medan den andra på hdd nr. 2. Skulle helst vilja formatera den med det xp jag vill ha bort. Kan jag bara formatera den som jag vill? Måste jag ändra i boot.ini då jag alltid får förfrågan om vilket windows jag vill starta? Eller kommer det automatiskt att fixas (lol, skulle inte tro det )? Och sen: Min mus har ni blivit väldigt konstig. Vänsterklick tycks inte registreras? Har testat att installera om drivrutinerna. Det är en Logitech MX 500, som jag kör i PS2 porten (eller vad den nu kallas, alltså INTE USB). Vad kan vara problemet? Tack. Bara att formatera du. Fast du lär vara tvungen att ändra i filen ja. Och båda raderna ser väl likadana ut när du ska boota? Förslag är väl då att att byta namn på ena raden. Och sen startar du om och då ser du ju vilken du använder och så kan du ta bort den du inte gör. Att musknappen inte funkar lär väl helt enkelt bero på att den är trasig. Testa den i en annan dator eller i USB-porten. Funkar det inte då så funkar det inte öht. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 12 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2005 Tack så mycket för din reply Urkas! I msconfig kan jag veta vilken det är eftersom det är standard valet som fungerar. Det är alltså den "övre" i msconfig. Dock vet jag inte om samma sak gäller i boot.ini. Ska jag ändra namn på os i boot.ini? Om musen: nu börjar den fungera som vanligt igen?! Ska testa (om den blir så igen) på min bärbara (har tre usb.. lätt som en plätt ). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urkas Skrivet 12 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2005 Tack så mycket för din reply Urkas! I msconfig kan jag veta vilken det är eftersom det är standard valet som fungerar. Det är alltså den "övre" i msconfig. Dock vet jag inte om samma sak gäller i boot.ini. Ska jag ändra namn på os i boot.ini? Om musen: nu börjar den fungera som vanligt igen?! Ska testa (om den blir så igen) på min bärbara (har tre usb.. lätt som en plätt ). Ja ändra namnet på det du ser i när du bootar datorn. Fast då bara på ena så du ser vilken du ska ta bort. Enklaste sättet om du inte vet vilken hårddisk samt partition OSet du ska ta bort ligger på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 12 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2005 Ja ändra namnet på det du ser i när du bootar datorn. Fast då bara på ena så du ser vilken du ska ta bort. Enklaste sättet om du inte vet vilken hårddisk samt partition OSet du ska ta bort ligger på. Tack tack. Får göra det imorn.. är så jävla trött *tittar på klockan.. bara 21:30!11* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 13 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2005 Nu måste jag fråga lite mer. Boot.ini filen finns på den hårddisk som jag vill formatera och den hårddisk som har den windows xp installation som ska bort. Så jag kan väl inte bara ta bort boot.ini filen? Ska jag kopiera över den till min nuvarande root (E:\)? Lite osäker :"> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urkas Skrivet 13 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2005 Nu måste jag fråga lite mer. Boot.ini filen finns på den hårddisk som jag vill formatera och den hårddisk som har den windows xp installation som ska bort. Så jag kan väl inte bara ta bort boot.ini filen? Ska jag kopiera över den till min nuvarande root (E:\)? Lite osäker :"> Kolla i båda filerna som du har. Ser dom likadana ut, då kan du ta bort den från den disken du ska formatera. Men det lär ju iaf troligtvis vara den boot.ini som är på windowspartitionen du använder som den kör med. Dock är jag inte helt säker. Har iaf själv gjort just det där. Då tog jag bort allt från ena disken och ändrade i den boot.ini som fanns på disken som användes. Tänk dock på att jag kan ha fel, så om det går åt helvete, så döda mig inte. Men jag är iaf ganska säker på att det ska funka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 13 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2005 *letar efter kniv, karta över ditt område och en armani kostym* Oh hej igen Du, har bara en endaste boot.ini, och den finns på den hdd jag vill formatera lol. Det här vart ju komplicerat. egentligen är det inte så farligt.. min nya hdd är på hela 200gb.. så mycket KAN jag inte använda.. har haft 40gb, och aldrig använt mer än 20gb Men störande att behöva välja os i början.. kanske räcker med att jag testar det första: "byt namn på ena os... kolla vilken du ska ta bort.. ta bort" och fortsätta att vara glad, behöver nog inte formatera den.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_lime_ Skrivet 13 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2005 Testa om du kan sätta boot tiden på typ 0 sekunder på det os du vill använda Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 13 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2005 Testa om du kan sätta boot tiden på typ 0 sekunder på det os du vill använda Du, ser att det finns en "timeout" option i msconfig/boot.ini. Funkar det med att ändra där? Frågar mycket eftersom jag alltid lyckas göra fel Den är på 30Sec.. och man har ju 30 sek på sig så det låter som rätt inställning.. vill dock vara säker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urkas Skrivet 13 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2005 Det är exakt det den gör ja. Varför tänkte jag inte på det egentligen? :\ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts