Jump to content

Hemmabio till PS2?

Guest Kurby
 Share

Recommended Posts

Jag fattar inte det här med Pro Logic 2, hur kan man göra 5.1 av bara två ljudkanaler? Är det inte så att den bara kör olika frekvenser genom olika högtalare?

Själv har jag Logitechs Z-5500. Förut körde jag med vanlig rca-kablar men eftersom jag inte förstår mig på pro logic så köpte jag mig en optisk kabel istället. Men jag kan fortfarande bara välja på Pro Logic Music, Pro Logic Movie, Stereo och 2X stereo. Ja både DVD-spelaren och filmerna jag testat med stödjer DTS. Nån som anar felet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar inte det här med Pro Logic 2, hur kan man göra 5.1 av bara två ljudkanaler? Är det inte så att den bara kör olika frekvenser genom olika högtalare?

Själv har jag Logitechs Z-5500. Förut körde jag med vanlig rca-kablar men eftersom jag inte förstår mig på pro logic så köpte jag mig en optisk kabel istället. Men jag kan fortfarande bara välja på Pro Logic Music, Pro Logic Movie, Stereo och 2X stereo. Ja både DVD-spelaren och filmerna jag testat med stödjer DTS. Nån som anar felet?

Jag förstår inte heller riktigt hur dom gör. Men dom har ju lyckats. Tittar man t ex på en film med stereo-ljud och det t ex regnar, så regnar ju det i alla högtalarna, men pratet är ju bara i centerhögtalaren. Och är det eko när dom pratar så kommer pratet ur centern fast ekot i alla högtalarna.

Men det där med att du inte kan köra DTS är nåt jag också undrar över. Man ska kunna välja det i vissa program, men det går inte. Jag vet inte hur många olika program och konfigurationer jag har testat, men jag har ALDRIG lyckats.

Så om du skulle komma på nåt så vill jag HEMSKT gärna veta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby

Ja, hemmabiosystemet har en optiskt!

På suben är det optiskt utgång och på förstärkaren sitter det optiskt in!

Hur ska jag kopplar alltsammans?

DVD:n har ett scartuttag och TV:n har ett, dock har jag en fördelare vilket gör att jag får två ur en :angry:

Ska jag koppla hemmabiosystemet till DVD:n och sedan sätta scart mellan DVD:n till TV:n, sedan sätta in PS2 som vanligt i TV:n och efter det sätta optiskt kabel från sub till PS2?

Var det rätt, känns inte som det chansade lite bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där lät mest bara mummel. Och att ha en optisk ut från subben låter VÄLDIGT konstigt. Du får iaf hemskt gärna säga vad du har för system.

Men iaf, det du bör göra är att du kopplar in allt som vanligt, men du har en optisk kabel från ps2an till stärkaren. Sen bör det funka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Det där lät mest bara mummel. Och att ha en optisk ut från subben låter VÄLDIGT konstigt. Du får iaf hemskt gärna säga vad du har för system.

Men iaf, det du bör göra är att du kopplar in allt som vanligt, men du har en optisk kabel från ps2an till stärkaren. Sen bör det funka.

Problemet är att på den TV som har hemmabiosystem fungerar det inte att spela PS2, fråga inte varför!?

Det är isåfall om jag flyttar hela skiten till en annan TV!

Men den där optiska kabeln går mellan sub och förstärkaren iallafall :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att på den TV som har hemmabiosystem fungerar det inte att spela PS2, fråga inte varför!?

Det är isåfall om jag flyttar hela skiten till en annan TV!

Men den där optiska kabeln går mellan sub och förstärkaren iallafall :angry:

Inte funkar? Låter konstigt, men visst.

Men om optiska kabeln går mellan subben och stärkaren lär det ju vara så att subben har en optisk INgång. Inte ut som du skrev.

Men men, tredje gången gillt, säg gärna vad du har för system.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här e hemmabion!

Jag förstår inte varför du ska veta vilket det är, hjälper väl inte!

Tsunami SP-5100 är det alltså. Det var inge vidare ju, iom att det är ett billigt b-system. Hittar alltså inte ett skit om ut o ingångar på det.

Men iaf, finns det en optisk IN-gång som inte används av nåt så använd dig av den, så kommer det förhoppningsvis bli bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Tsunami SP-5100 är det alltså. Det var inge vidare ju, iom att det är ett billigt b-system. Hittar alltså inte ett skit om ut o ingångar på det.

Men iaf, finns det en optisk IN-gång som inte används av nåt så använd dig av den, så kommer det förhoppningsvis bli bra.

Jaha, men hur ska allt kopplas nu då?

Varför skulle jag köpa ett värstingsystem bara för att ha på mitt rum?

Redigerad av Kurby
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, men hur ska allt kopplas nu då?

Varför skulle jag köpa ett värstingsystem bara för att ha på mitt rum?

Inte riktigt så jag menade. Det duger nog jättebra till dig, men iom att det är ett system som det nu är så är det nästintill omöjligt att hitta vettig info om det.

Men om du har en optiskt ingång över så ska du skaffa dig en optisk kabel som du sätter mellan ps2an och anläggningen och sen är det väl bara att spela på med 5.1-ljud från din ps2a.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Inte riktigt så jag menade. Det duger nog jättebra till dig, men iom att det är ett system som det nu är så är det nästintill omöjligt att hitta vettig info om det.

Men om du har en optiskt ingång över så ska du skaffa dig en optisk kabel som du sätter mellan ps2an och anläggningen och sen är det väl bara att spela på med 5.1-ljud från din ps2a.

Man fick ett optisk kabel med anläggningen.

Men det jag menade var hur jag skulle koppla resten! Allstå t.ex scartkablar å grejer :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man fick ett optisk kabel med anläggningen.

Men det jag menade var hur jag skulle koppla resten! Allstå t.ex scartkablar å grejer :angry:

Aha, du menade det också. Men koppla in resten som vanligt. Med den röda, vita och gula sladden i en scartkontakt och sen in i tvn. Du snackade om nån dvd också tror jag. Om du inte har plats i tvn för fler än en scart så är det väl bara att byta mellan dom. Eller köpa en swtichgrej till dom. Kostar väl 300 spänn eller nåt på Classes.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Aha, du menade det också. Men koppla in resten som vanligt. Med den röda, vita och gula sladden i en scartkontakt och sen in i tvn. Du snackade om nån dvd också tror jag. Om du inte har plats i tvn för fler än en scart så är det väl bara att byta mellan dom. Eller köpa en swtichgrej till dom. Kostar väl 300 spänn eller nåt på Classes.

Okej, allt som vanligt!

Men den optiska kabeln? Ska den från suben till PS2, eller från förstärkaren?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, allt som vanligt!

Men den optiska kabeln? Ska den från suben till PS2, eller från förstärkaren?

Optiska kabeln går från ps2an till den optiska ingången på systemet. Var den nu finns. Fast jag tycker den borde vara på stärkaren. Men man vet ju aldrig. Där det finns en optiskt in ska den sitta iaf.

Och bara för The Dude skryter om sin subb kan väl jag också göra det.

Och så för den som är intresserade har den två par högnivåingångar och ett par lågnivå. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...
Guest Kurby

Jag fick det hela att fungera idag -_-

Jag sket i vad ni skrev här och testade så som jag ville göra från början!

Först koppla jag in PS2 i TV som vanligt sedan tog jag den röda och vita kabeln från systemet och in i de vita och röda hålen som sitter i TV fram! Klart ;)

Det var allt, sedan gick jag in i GT 4 och spelade!

JÄVLAR vilket ljud det blev, kör man i 130 så känns det skitfort i spelet och det har det absolut inte gjort tidigare :wub:

I GT 4 hör man ju nu vinden som träffar bilen och det är det som låter så jävla högt så det känns verkligt! Det vibrerar i hela rummet >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Optiska kabeln går från ps2an till den optiska ingången på systemet. Var den nu finns. Fast jag tycker den borde vara på stärkaren. Men man vet ju aldrig. Där det finns en optiskt in ska den sitta iaf.

Och bara för The Dude skryter om sin subb kan väl jag också göra det.

Och så för den som är intresserade har den två par högnivåingångar och ett par lågnivå. :wub:

Är inte det där... nästan lite överdrivet att ha under skrivbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor