Jump to content

Hemmabio till PS2?

Guest Kurby
 Share

Recommended Posts

Guest Kurby

Jag vill veta om det går att koppla in Hemmabio till PS2!

Scarten som går från PS2:an har ju tre kablar som skickar ljud och bild! Alla tre går ihop till en sammansatt (se bild).

Jag har för mig att den gula skickar bild och vita och röda skickar ljud.

Sladden som går från hemmabiosystemet (se bild) har en vit och en röd kabel (precis som det går från PS2:an)! Är det bara att byta ut dom mot de som sitter i den sammansatta?

Skriv om jag förklarat otydligt eller liknande!

post-24-1110580806_thumb.jpg

Redigerad av Kurby
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill veta om det går att koppla in Hemmabio till PS2!

Scarten som går från PS2:an har ju tre kablar som skickar ljud och bild! Alla tre går ihop till en sammansatt (se bild).

Jag har för mig att den gula skickar bild och vita och röda skickar ljud.

Sladden som går från hemmabiosystemet (se bild) har en vit och en röd kabel (precis som det går från PS2:an)! Är det bara att byta ut dom mot de som sitter i den sammansatta?

Skriv om jag förklarat otydligt eller liknande!

Scarten har ingångar för ljud, så sätter du in (ingående ljud) hemmabio sakerna (vilket inte går) får du inget ljud.

Koppla in ps2:an till TV'n, sen har du från TV'n ljudutgång som går till hemmabion.

Edit: borttagning av ett vackert, försvenskat ord.

Redigerad av xPisc
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Scarten har ingångar för ljud, så sätter du in (ingående ljud) hemmabio sakerna (vilket inte går) får du inget ljud.

Koppla in ps2:an till TV'n, sen har du från TV'n ljudutgång som går till hemmabion.

Edit: borttagning av ett vackert, försvenskat ord.

Jag fattar inte riktigt

Skulle du kunna förklara mer? I klartext?

Edit: Satt och tänkte lite!

Menar du att jag kopplar in PS2 som vanligt med scartkontakten på baksidan och sedan kopplar in hemmabion m.h.a de tre "hålen" som finns på framsidan av teven?

Redigerad av Kurby
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör såhär:

1 Om du har en Förstärkare eller DVD med inkopplade högtalare så tar du den vita och röda sladden (som sitter i scart-kontakten) och stoppar in i förtärkarens/DVD:ns respektive hål med rätt färger...

2 Den gula sladden får sitta kvar i sacrten som i sin tur kopplas till TV:n

3 Sen (som du säkert förstår) får du kolla på vilken "AV" kanal du kopplade in Ljud sladdarn (den röda och vita) och välja den kanalen på förstärkaren eller DVD:n... T.ex: AV1, AV2 eller vad det nu står

LYCKA TILL :angry:

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Gör såhär:

1 Om du har en Förstärkare eller DVD med inkopplade högtalare så tar du den vita och röda sladden (som sitter i scart-kontakten) och stoppar in i förtärkarens/DVD:ns respektive hål med rätt färger...

2 Den gula sladden får sitta kvar i sacrten som i sin tur kopplas till TV:n

3 Sen (som du säkert förstår) får du kolla på vilken "AV" kanal du kopplade in Ljud sladdarn (den röda och vita) och välja den kanalen på förstärkaren eller DVD:n... T.ex: AV1, AV2 eller vad det nu står

LYCKA TILL :angry:

Ahh då förstår jag :rolleyes:

De TV:n som står på mitt rum har bara en AV kanal, då e det väl bara köra som vanligt när man startar PS2?

Och då funkar bio ljudet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får rätta mig om jag har fel, men om man gör sådär blir det ändå inte riktigt surroundljud. De röda och vita kontakterna ger bara ljud ur vänster och höger högtalare, vilket inte ger mer än stereo ljud. För att få äkta surroundljud måste man ha en optisk kabel som man sätter i uttaget på PS2:an (ja, det finns en sån utgång) och i ingången för optiskt ljud på förstärkaren. När du spelar upp t.ex DVD-filmer i PS2:an kommer man då att kunna få äkta Dolby Digital 5.1, DTS osv. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den TV:n som står på mitt rum har bara en AV kanal, då e det väl bara köra som vanligt när man startar PS2?

Och då funkar bio ljudet?

Näpp, efterssom du kopplar alla "ljud-kablar" till Hemmabio-systemet så har TV:ns ljud ingenting med PS2:ans ljud att göra... Så du måste altså starta bilden från TV:ns AV-kanal och LJUDET från FÖRSTÄRKARENS AV-Kanal :rolleyes:

Ni får rätta mig om jag har fel, men om man gör sådär blir det ändå inte riktigt surroundljud. De röda och vita kontakterna ger bara ljud ur vänster och höger högtalare, vilket inte ger mer än stereo ljud. För att få äkta surroundljud måste man ha en optisk kabel som man sätter i uttaget på PS2:an (ja, det finns en sån utgång) och i ingången för optiskt ljud på förstärkaren. När du spelar upp t.ex DVD-filmer i PS2:an kommer man då att kunna få äkta Dolby Digital 5.1, DTS osv.

Jo, det stämmer i.o.f.s. men kan bli väl avancerat för någon som inte kan så

mycket om sånt :angry: och det är inte helt nödvändigt att ha surroundljud då man får mycket bättre ljud med Förstärkare än med TV:ns orginal högtalare...

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Näpp, efterssom du kopplar alla "ljud-kablar" till Hemmabio-systemet så har TV:ns ljud ingenting med PS2:ans ljud att göra... Så du måste altså starta bilden från TV:ns AV-kanal och LJUDET från FÖRSTÄRKARENS AV-Kanal

Men hur startar jag två AV kanaler samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur startar jag två AV kanaler samtidigt?

Joo, altså du ska starta TV:n som vanligt och starta PS2:an som du brukar göra.

Då kommer bilden fram eftersom du har Video sladden i TV:n...

men eftersom du inte har ljudsladdarna inkopplade i kommer du inte att höra något ljud :rolleyes:

Då får du starta hemmabio systemet, och välja den AV-kanal (på hemmabio-systemet) som du har anslutit den röda och vita sladden till. Då ska det fungera :alien:

Nu kan jag nog inte förklara tydligare :angry:

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby

Nu är hemmabiosystemet inkopplat i en vanlig DVD!

Då går det en scart från DVD:n till TV:ns scartingång som vanligt och sedan går det en vit och en röd kabel från hemmabiosystemet till DVD:n!

Om ja börjar från noll så ska jag först koppla in scarten från PS2:an in i TV:n fast med bara den gula kabeln inkopplad?

Men sen??!!

Ska jag ta den röda och vita kablarna från hemmabion och koppla vart? (de satt ju in i DVD:n innan)

post-24-1110625983_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är hemmabiosystemet inkopplat i en vanlig DVD!

Då går det en scart från DVD:n till TV:ns scartingång som vanligt och sedan går det en vit och en röd kabel från hemmabiosystemet till DVD:n!

Om ja börjar från noll så ska jag först koppla in scarten från PS2:an in i TV:n fast med bara den gula kabeln inkopplad?

Men sen??!!

Ska jag ta den röda och vita kablarna från hemmabion och koppla vart? (de satt ju in i DVD:n innan)

Jadu, det är ganska svårt att förklara när jag inte vet hur du har kopplat allting, men jag kan lägga till dig på MSN och förklara... ;)

Vad har du för Hotmail address föresten?

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Kurby
Jadu, det är ganska svårt att förklara när jag inte vet hur du har kopplat allting, men jag kan lägga till dig på MSN och förklara... ;)

Vad har du för Hotmail address föresten???

Ja, okej jag kan skicka ett PM

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni borde väl ändå ha tvn inkopplad i recivern? För isf är det ju bara att koppla in ps2an som vanligt och sen sätta på tvljudet i stärkaren.

Annars är det ju bara att koppla in som dom andra har sagt. Alltså den röda och vita kontakten i nån av ingångarna på stärkaren. För det bör ju finnas flera. Sen är det ju bara att välja rätt ingågn så bör det låta.

Har ni även en ganska ny förstärkare med Dolby Pro Logic 2 (DPL2) så använd det. Då omvandlar den stereo-ljud till 5.1-ljud på ett ganska bra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har gått sönder totalt ;)

Förstärkaren har ingen ingång där man kan sätta röda och vita kabeln.

Det får bara plats en scart i DVD:n.

Tycker du kan säga exakt vad du har för hemmabio. Då kan det nog bli lättare att förklara för dig hur du ska gå tillväga.

Men jag vet iaf att ps2an har en optisk ljudutgång. Så om du har en optisk ingång på din stärkare så kan du ju köra med det. Då får du riktigt 5.1ljud också.

Men som sagt, säg exakt vad du har för hemmabio så blir det jättelätt att förklara för det hur du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor