Jump to content

Byte till Firefox

skribb
 Share

Recommended Posts

Jag har provat Firefox tre gånger tidigare (då det hette Phoenix, sedan Firebird och nu Firefox), men jag har aldrig riktigt vant mig. Och nu känner jag att jag verkligen MÅSTE byta för jag står inte ut med all adware och liknande skit.

Så jag har skrivit en liten lista på funktioner jag ville ha i Firefox (De finns i Maxthon vilket är vad jag använde innan Firefox), jag letade upp motsvarigheter och skrev ned dessa. Det kan nog vara bra för er som funderar på att byta till Firefox också :lol:

-Aktivera högerklickfunktionen [Allow Right Click 0.1.1]

-Visa en hemsida med ALLA bilder från en hemsida (genom en knapp) [ingen motsvarighet för tillfället]

-FloatBar liknande den i IE6 (Bild) [image Toolbar 0.5]

-Blockera reklam (banners, ads) [AdBlock v5 d2]

-Panikknapp som gömmer alla flikar genom t.ex ALT+Ö [Minimize To Tray 0.0.1.20050212]

Rensar följande vid stängning av Firefox:

-Adresser

-Sökfältets tidigare

-Rensa tidigare

-Rensa cache

-Rensa inskrivna adresser

Alla ovanstående har motsvarigheten "X 0.6.3" som rensar ovanstående via en knapp.

-Nedladdning som i IE (inte Download Manager) [inaktivera Downlaod Manager]

-Öppna länkar i ny flik genom att dra och släppa länken var som helst på sidan (en funktion från Maxthon) [super DragAndGo 0.2.4]

-Likadan skrollning som i IE [superScroll 1.5.2]

-Fler inställningar för flikar [Tabbrowser Preferences 1.2.2 & Tab Mix 0.1.3]

-Växla mellan olika flikar med andra knappar än ctrl+siffra [swiftTabs 0.2.4]

Om du vill att Firefox ska se ut och bete sig precis som IE6 kan du titta förbi FirefoxIE.

Ett tips till er som har bytt till Firefox och saknar sättet bilder och felmeddelanden visas på, skriv in detta i user.js:

/* ERROR MESSAGES IE STYLE */

// Instead of annoying error dialog messages, display pages:

user_pref("browser.xul.error_pages.enabled", true);

/* Code Ends Here */

/* IMAGE LOADING IE STYLE */

user_pref("browser.display.show_image_placeholders", false);

/* Code Ends Here */

Den första gör så att felmeddelanden (404, 405 etc.) visas direkt i webbläsarens fönster istället för i en störande dialogruta. Den andra koden gör så att bilder i webbsidor visas medan de laddas, istället för Geckomotorns egna sätt (laddar klart hela bilden, sedan visar den). Mycket smidigare enlight mig! :lol:

Edit: Har gjort om posten totalt till en liten miniguide :lol:

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 56
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det finns en extension som minimerar Firefox till tray som heter just Minimize To Tray. Den fungerar så att när man högerklickar på minimera-knappen så läggs Firefox i tray omedelbart så du kan gömma det för en stund.

En annan extension, X, lägger till en panikknapp, när man klickar på den kan man välja vad som rensas (tidigare, lösenord, cache, cookies, nedladdade filer).

Mycket bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en extension som minimerar Firefox till tray som heter just Minimize To Tray. Den fungerar så att när man högerklickar på minimera-knappen så läggs Firefox i tray omedelbart så du kan gömma det för en stund.

En annan extension, X, lägger till en panikknapp, när man klickar på den kan man välja vad som rensas (tidigare, lösenord, cache, cookies, nedladdade filer).

Mycket bra!

Bytte till firefox för några minuter sen( efter allt snackom hur bra det är så nu har jag bestämmt mig för att bli van med firefox och är nöjd!) Men kan du skicka länk till den andra saken? plz? Och finns det några saker till firefox som ni kan rekomendera? Finns det inga små skojiga saker till firefox som te.x, väder grej i "toolbaren"? Skicka gärna länk då! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, nu har jag ett till problem, om jag loggar in på Gtasajtens forum, och sen stänger ner rutan, så måste jag logga in igen!!! :wub:

Och ja, jag har "kom ihåg mig" på.

Plus att scrollningen fuckar sig ibland.

Hjälp mig............................................................................ >_<:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackleberry: Den gör så att du kan högerklicka även om källkoden inte tillåter detta.

Pani: Tanka SuperScroll och ställ in den första på 6 rader och den andra på 9... Funkar helt ok för mig i alla fall... Och kolla inställningarna för cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackleberry: Den gör så att du kan högerklicka även om källkoden inte tillåter detta.

Pani: Tanka SuperScroll och ställ in den första på 6 rader och den andra på 9... Funkar helt ok för mig i alla fall... Och kolla inställningarna för cookies.

Mycket att ändra i cookies då! :(

Stäm mig om du menade nåt annat. :">

post-22-1109967342_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en väldigt stor nackdel som jag tror att ingen kan neka. Det är OTROLIGT långsamt. Tar ungefär 4 gånger så lång tid att ladda en sida i Firefox som i IE. Med det sagt, ni som föredrar fart framför säkerhet, använd Opera eller något istället. Inte för att det är en osäker webbläsare, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor