david_ Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Jag behöver hjälp med mitt skolarbete. Vet ni vad man hette i romariket? Jag vill veta vad man kan heta som tjej och några killnamn också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Vad man hette i Romarriket? Woaw. Något jag vet är att namn var status i Romerska riket. Slavar och kvinnor hade oftast bara ett namn. Vanliga medborgare, två namn (?). Senatorer tre. Och kejsare och liknande hade oftast ännu fler. Kejsarnamn: Caligula Tiberius Nero Commodus Claudius Maximus Konstatin den store (Constantinus) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
david_ Skrivet 3 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Vad man hette i Romarriket? Woaw. Något jag vet är att namn var status i Romerska riket. Slavar och kvinnor hade oftast bara ett namn. Vanliga medborgare, två namn (?). Senatorer tre. Och kejsare och liknande hade oftast ännu fler. Kejsarnamn: Caligula Tiberius Nero Commodus Claudius Maximus Konstatin den store (Constantinus) Ok, men är det där både tjej och killnamn eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 (redigerad) Ok, men är det där både tjej och killnamn eller? Nope, det där är bara kejsarnamn. Tror många av dom bara är smeknamn. Har faktiskt ingen aning om vad en "vanlig" människa kunde heta. Chansar i alla fall på att Marcus skulle kunna vara ett sådant. Redigerad 3 mars, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
swat Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Jag har för mig att om man var kejsare så la man til ett s på slutet eller nåt sånt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
david_ Skrivet 3 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Nope, det där är bara kejsarnamn. Tror många av dom bara är smeknamn. Har faktiskt ingen aning om vad en "vanlig" människa kunde heta. Chansar i alla fall på att Marcus skulle kunna vara ett sådant. Ok, men tack. Nu behöver jag bara ett tjejnamn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
swat Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Har för mig att det fanns nått namn i romarriket som var typ sofeis eller nytt sånt ska kolla upp det Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 (redigerad) Jag har för mig att om man var kejsare så la man til ett s på slutet eller nåt sånt? Bevisligen inte nödvändigtvis. Magnus, Marcus, Julius, och Flavius verkar vara relativt vanliga namn bland kejsare, kanske också bland vanliga folket. Edit: Oops...Flavius var ett släktnamn. Edit2: LÄS! Redigerad 3 mars, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Kleopatra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Kleopatra. Var en egyptisk drottning... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
PluOntS Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 (redigerad) Vanliga namn: Polonius, Craxtus, Sextus, kommer inte på några fler just nu Tjenamn: Flavia Redigerad 3 mars, 2005 av SanFierroDude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 Var en egyptisk drottning... ... som jag vet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 3 mars, 2005 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2005 (redigerad) ... som jag vet Va? Edit: Tjenamn: Flavia Julia, Helena. Redigerad 3 mars, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
david_ Skrivet 4 mars, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2005 Tack alla som gett förslag. Nu är jag färdig med mitt arbete. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts