Jump to content

Förbannad!


Weener
 Share

Recommended Posts

Vet inte om nån har nämnt detta innan, men i en sån pensionreklam så är dom på ett plan eller nåt, så frågar den unge var den gamla ska, så säger den gamla ett ställe då, så säger den unge "Oh shit, det är ju värsta svenne stället!"

Man får inte nämna "blatte" i TV, men man får säga "svenne" !

Det är fel, vet inte vad ni tycker, men jag tycker det är jävligt fel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 151
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Vet inte om nån har nämnt detta innan, men i en sån pensionreklam så är dom på ett plan eller nåt, så frågar den unge var den gamla ska, så säger den gamla ett ställe då, så säger den unge "Oh shit, det är ju värsta svenne stället!"

Man får inte nämna "blatte" i TV, men man får säga "svenne" !

Det är fel, vet inte vad ni tycker, men jag tycker det är jävligt fel!

Men herregud, svenne...

Tar du verkligen illa upp om någon säger svenne? Kan någon förklara för mig varför svenne är ett sånt hemskt ord?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud, svenne...

Tar du verkligen illa upp om någon säger svenne? Kan någon förklara för mig varför svenne är ett sånt hemskt ord?

Min polares morfar heter sven och honom kalalr vi Svenne, men det tycker jag bara är skoj >_< finner inget hemskt i ordet dock!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud, svenne...

Tar du verkligen illa upp om någon säger svenne? Kan någon förklara för mig varför svenne är ett sånt hemskt ord?

Jag tar inte illa upp om nån säger svenne, men då bör inte invandrare ta illa upp om man säger blatte...

Svenne är lika mycket skällsord(stavning?) som blatte!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenne är lika mycket skällsord(stavning?) som blatte!

Blatte - Person med från jugoslavien.

Används som - nedsättande uttryck mot personer med mörk hudfärg.

Svenne - Svensk person utan invandrarbakgrund.

Används som - Svenne - svensk person. Också som - Svenne-jävel, svenne-fitta m.fl och är då ett nedsättande uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blatte - Person med från jugoslavien.

Används som - nedsättande uttryck mot personer med mörk hudfärg.

Svenne - Svensk person utan invandrarbakgrund.

Används som - Svenne - svensk person. Också som - Svenne-jävel, svenne-fitta m.fl och är då ett nedsättande uttryck.

Blatte - Person med från jugoslavien.

Används som - Blatte - Person från jugoslavien. Också som - blattejävel, blattefitta m.fl

och är då ett nedsättande uttryck.

Svenne - Svensk person utan invandrarbakgrund.

Används som - Svenne - svensk person. Också som - Svenne-jävel, svenne-fitta m.fl och är då ett nedsättande uttryck.

Så tycker jag det borde vara i så fall, inte för att jag tar illa up ifall nån kallar mig svenne, tycker ändå att ifall invandrare tar så illa upp av att bli kallade blatte borde dom inte säja svenne till svenskarna.

PS. Är VERKLIGEN inte rasist >_<

Men herregud, svenne...

Tar du verkligen illa upp om någon säger svenne? Kan någon förklara för mig varför svenne är ett sånt hemskt ord?

Varför är blatte ett så hemskt ord då?

PS. Är fortfarande VERKLIGEN inte rasist

Redigerad av Ace
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är blatte ett så hemskt ord då?

PS. Är fortfarande VERKLIGEN inte rasist

Mystiskt, här står det inget om jugoslaviskt ursprung:

Ordet ”blatte” blev plötsligt känt över hela landet tack vare TV:s intensiva rapportering om tre unga män av latinamerikansk bakgrund, som blev utsatt för vad de själv uppger en kränkande behandling av Norrmalmspolisen i Stockholm. Bland annat kallades de för ”blatte”.

  Det tycks vara så att ordet används relativt ofta i Skåne, men är inte lika vanligt i Mellansverige bortsett från Stockholm och praktiskt taget okänt i norra Sverige. I stockholmsslangen tycks det vara levande och utvecklas.

  Blatte betyder sannolikt ursprungligen ”löjlig figur”, en betydelse som kan vara ganska gammal. Det förgrenats till adjektiven ”blattig” som betyder okamratlig och ”blatto”, dålig, elak, värdelös. Därtill finns ordet ”blatta”, som benämning på en femöring (sådana finns ju inte längre). Allt detta enligt Svenska språknämnden.

  Men sedan har ”blatte” även fått en andra betydelse som ett nedsättande synonym till ordet ”neger”, alltså person med mörk hudfärg. Denna utveckling kan ha skett i Stockholm, där ordet numera även används som nedsättande ord för personer med meditereant ursprung.

  I italienskan finns ordet ”blatta” som benämning till kackerlacka. Men om det kommit in i skånskt språkbruk därifrån vet man inte ty ingen språkvetare har undersökt ordet. En annan möjlighet är att det i likhet med ”tjej” skulle ha kommit från zigernarspråket, romanès.

SÖREN G. LINDGREN

...aja, lite ointressant diskussion egentligen.

Ord blir vad dom används till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den reklamen kan ju vara lite kränkande för svenskar igentligen om man tänker efter..

Hade det varit så här hade det nog skapat rubriker:

En svensk: Var ska du åka?

En annan: Till Jugoslavien

En svensk: Men det är ju värsta blattestället

Tålls igentligen att tänka på..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...