Jump to content

Hemlösa

danil89
 Share

Recommended Posts

"Jag såg ett program på TV om Hemlösa som fick tillstånd att bo i husvagnar utanför kommunens gräns. De skulle få vatten och el dit. Det kan ju låta bra men man undrar ju vad de hemlösa själva tycker, de vill nog inte alls bo avskild i husvagnar och inga pengar och inget jobb. De vill nog gärna komma tillbaka in i samhället igen för ingen vill väl vara hemlös."

Nej, det är nog inte så kul.

"Hur ska man få in de i samhället igen då?"

Genom en stark och fungerande socialpolitik.

"Jag har några åtgärder som jag tycker är bra.

Man kan bygga barracker med vatten, el, värme och mat där de kan sova, det ska ablolut inte vara någon lyx. De kan få bo tillsammans i någon sal. Det måste finnas någon som sköter stället och eventuella bråk mellan de hemlösa.

Sen måste de få tag på något jobb, och det behöver bara vara något jobb som gör att de klarar sig och att de får en ording på sin ekonomi."

Det är snällt tänkt att du vill ge dem mat och tak över huvudet.

Men det finns ju sådana instanser, oftast i kyrklig regi, som arrangerar soppkök och sovsalar. Det är ideelt arbete och genererar därför inga pengar. Politiker är inte heller intresserade av att finansiera sådana verksamheter eftersom de inte är lönsamma. Därför måste många slå igen kort efter att de öppnat dörrarna.

Frågan är sedan vart de sedan ska få jobb? Vilken arbetsgivare vill anställa en hemlös människa? Dessutom måste de som har missbruksproblem få hjälp med det och vem ska i så fall finansiera den? Har de skulder måste de bli skuldfria och på en liten lön kan det ta flera år.

"Jag tycker inte att om man blir hemlös eller utslagen (personlig konkurs) att man ska vara det hela livet sen. Man ska kunna komma tillbaka in i samället.

Det är väldigt svårt eller omöjligt att få en andra chans i Sverige, men inte i tex USA."

Självklart ska man få en chans att kunna komma tillbaks. Den socialpolitik vi har är ofta väldigt dålig och är bra på att skapa ett Moment 22 istället för lösningar för socialt utslagna.

Att man skulle ha det lättare i USA är inte hela sanningen då det landet har ett väldigt stort antal hemlösa. De har också en stor del av befolkningen som inte råd med sjukförsäkring och bor i fallfärdiga ruckel.

The American Dream bygger ju på att man ska kunna gå från luffare till miljonär på ingen tid. Det kan man säkert också men det kräver för det första unika affärsidéer och kontakter. De som lyckats är väldigt få....

Jag har tyvärr ingen bra lösning på problemet. Det verkar inga politiker ha heller eftersom de aldrig pratar om hemlöshet... :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm det är synd att nästan inga politiker bryr sig om de hemlösa.

Men jag gör , senast idag köpte jag en Aluma :o

Så bara för att du köper en sån hjälper du dom hemlösa? Jag tror som Xstreem sa att dom kan ju göra nåt brott så kommer dom i fängelse så är dom nöjda och får mat och sånt.

Jag vill inte låta för känslokall eller nåt sånt där (kommer göra det ändå). Men på väldigt många ställen i gbg så ser man "Tänk på dom hemlösa". Jag tycker det är lite små irriterande och sånt... Om vi ska göra något för dom hemlösa så ska det vara nåt ordentligt... Som t ex bygga baracker och få vatten och el dit. Sedan så kan dom få ett litet jobb så dom kan tjäna pengar på det. Sedan när dom tjänat tillräckligt så får dom flytta till ett billigt hus och betala sina egna räkningar och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, och åker de inte fast så har de ju pengar.

Annars kan vi ju slänga in dom hos Wildhawk eller epix för båda dom bor i snobbfamiljer.

Varför ska du va så jävla negativ mot allt och alla?

Vem fan bryr sig om Wildhawk och epix bor i rika familjer? Är du avundsjuk eller? Jag är så jävla trött på din stil!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pengarna till bidraget kommer från skatt som folk motvilligt måste betala.

Ja, hu vad hemskt att hjälpa mindre lyckligt lottade. Har du en bättre lösning än en bra och fungerade socialpolitik kan du ju dela med dig av det.

Sen undrar jag vad fattigstugor (eller baracker) har i ett i-land som Sverige att göra? Det finns pengar. Frågan kring hemlöshet prioriteras bara inte.

Sedan undrar jag vad man som medmänniska kan göra mer än att stödja t.ex. Aluma? Av 20:- går ju 10 till säljaren. Det ger honom en mat för dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor