Xazzi Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 (redigerad) Hej asså... *Hoppas det e nån same här* Jag har ett problem jag har läxa tills i morn om att ta reda på Hur långt ner sträcker sig samerna i sverige Hur många samebyar finns det i sverige? Hur många språk finns det inom samerna (Alla byar *Nästan alla* har ett eget språk så hur många språk finns det) Hur går ren sköttseln till? Vad skiljer renen från alla andra hjortdjur Skulle va vääääldigt tacksam om jag fick svaren,,, Om det e en Tjej som svarar får den en puss "Det e ju ändo Alla hjärtans dag" Redigerad 14 februari, 2005 av mackomonster Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 14 februari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 Ingen som kan? skriver här bara för att min topic ska komma högst upp Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 tror (observera tror) att skillnaden på en hjort och en ren är utseendet, att renarna tål kraftigare kyla och de kutar i större grupper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 Tror samerna sträcker sig ner till Jämtland eller Härjedalen fast jag har inte så höga sameskills Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 Men hur kan du ha läxa tills i morrn? Har du inte sportlov? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 Men hur kan du ha läxa tills i morrn? Har du inte sportlov? Jag har inte sportlov ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 Tror samerna sträcker sig ner till Jämtland eller Härjedalen fast jag har inte så höga sameskills Nej vi har inga samer här. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
berit Skrivet 14 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2005 Jag har inte sportlov ! Kom på att det är olika i olika delar av sverige jag har nu iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 15 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2005 Det finns ett par stycken samespråk vad jag vet. Luleåsamiska är jag stensäker på. Gammelsamiska finns det nog också något som heter. Renar är kraftigare än hjortar och renar käkar lav. Renar får större horn. Renskötseln går till så här: Renarna blir märkta av sina ägare genom en sån där plastbricka dom har i ena örat. Ägarens renar får springa omkring hur som helst ute i naturen. När ägaren bestämmer sig för att få några (eller många) renar slaktade så är det några gubbar som kör ut där dom vet att dom flesta renar håller till. Därefter plockar dom upp renarna och kör iväg dom till ett slags renslaktarställe. Där dödas och slaktas renarna och därefter kan ägaren få hem (oftast hela renen) renen hem till sig. Där kan ägaren skära upp bitar och röka, torka eller göra nåt annat med renköttet. Tack för mig! // Samen Sauer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts