Jump to content

Déjà vu


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 71
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Jag har tänkt såhär ibland:

Tänk så ser alla människor färger olika, typ om nån ser grön, kanske jag ser det som rött, fast jag säger att det är grönt, men för dom hade dom sett det rött om dom hade sett det...

Alltså att alla ser olika, som vissa ser kanske blå som grön osv...

Tror inte det är så, tänk dig hur jobbigt det skulle vara med forum! :D

Om någon ser den ljusblåa bakrunden som typ lila, och texten som grön, det blir rätt obehagligt. Tror nog att alla (utom kanske någon) ser samma färg, med kanske någon mini-avvikelse.

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är så, tänk dig hur jobbigt det skulle vara med forum! :D

Om någon ser den ljusblåa bakrunden som typ lila, och texten som grön, det blir rätt obehagligt. Tror nog att alla (utom kanske någon) ser samma färg, med kanske någon mini-avvikelse.

Men då borde ju dom se det ljusblåa som ljusblått(för dom då)... Det kan ingen svara på ju... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Deja vu eller paramnesia som det också kallas är när man känner att man har varit med om en situation innan. och det känns som om man redan vet vad som kommer att hända. Deja vu kanske kan tyckas är ett konstigt ord från latin eller något liknande men det är inte så jätte konstigt. Det kommer från det franska deja som betyder redan och vu som betyder sett. Så deja vu betyder redan sett. Ganska logiskt för de ju så det känns.

Nästan alla får deja vu känslor lite då och då. Det har kommit fram att ca 70% av hela jordens befolkning har drabbats av det minst en gång. Det händer som mest när man är mellan 15-25 år.

Den lägsta åldern som man vet att man kan drabbas av deja vu är vid 5 års ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men då borde ju dom se det ljusblåa som ljusblått(för dom då)... Det kan ingen svara på ju... :D

Men.. alltså...

T.ex. lila och rött, det skär sig hemskt mot varandra, eller hur? Så tänk om det vi ser som ljusblått är lila för någon annan, och det svarta är rött (vilket inte går, men du fattar). Då hade nog de personerna klagat rätt mycket på att forumfärgerna skär sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått det några gånger.. Riktigt äckligt..

Var länge sen dock.. Jag vill få känslan igen, vill veta hur det är :(

En annan äcklig sak är att mitt medvetande kopplas bort eller nåt.

Om jag t,ex. är i skolan och ställer mig vid skåpet känns det som om jag sitter i en soffa och kollar på en film.

Blir förlamad under en sekund och står bara och stirrar.. Känns som om man dör och själen (stavning?) flyger upp till himlen..

Så jävla obehagligt..

Varför finns livet?

Varför finns det något övernarturligt?

Varför finns vår planet?

Varför finns vårat solsystem?

Varför finns vår galax?

Varför finns vårt Universum?

Varför finns vår 3:e Dimension

Varför finns allt?

Varför..? Varför..

Tittade ut och tänkte.. "Om inget skulle finnas, vad skulle hända då?"

"Livet skulle inte finnas och nåt annat universum skulle leva vidare.." svarade jag migsjälv..

"Men om ingenting fanns, vad skulle finnas då? Ingenting, eftersom inget skulle finnas?"

Det är helt omöjligt att tänka den tanken.. Försök själva :)

Jag blir lätt sinnesrubbad..

Det går inte att tänka att ingenting finns, för vad skulle finnas istället? Då skulle ju ingenting finnas och.. Ja.. Vad skulle hända då? Ingenting, för ingenting finns?

Äsch, man blir inte klok, jag kan hålla på så i timmar..

Nu ska jag sova, har skrivit tillräckligt för denna och nästa vecka.. -_-

Sådär tänker jag varenda dag.. :D Trodde att det bara var jag som tänkte så.

Redigerad av Kaboom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men.. alltså...

T.ex. lila och rött, det skär sig hemskt mot varandra, eller hur? Så tänk om det vi ser som ljusblått är lila för någon annan, och det svarta är rött (vilket inte går, men du fattar). Då hade nog de personerna klagat rätt mycket på att forumfärgerna skär sig.

Om de nu var så så skulle alla vara vana vid det dom ser och alla kallar samma sak för ljusblått även om det kanske uppfattas på olika sätt..

jag känner en tjej som fått fel på sitt smaksinne, hon känner alla saker annorlunda än vad hon gjorde innan, men choklad är ju ändå choklad för henne hon älskade det innan och sen blev det nåt knas, så känes det annorlunda, men hon älskar det ändå

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag är synsk. :rolleyes:

Haha skitmånga säger till mig att jag är det.

hände förra månaden : Min syrras pojkvän i Grekland hade fixat en bil och hon skulle åka dit så sa jag : Det är säkert en Nissan sunny som är röd...

Så kommer hon dit så är det en röd nissan sunny :shifty:

Har hänt mycket andra gånger också att jag har kunnat säga typ sånna saker..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en sån igår.

Jag putte på min kompis arm när han skrev i skolan.

Han sa "Lägg av"

Då började Deja Vun

Jag klämde en gång till och visste att han skulle slå mig hårt på armen 2 gånger, då gjorde han det.

Sen visste jag att en kille som stog och kollade på oss skulle börja skratta, så gjorde han det. Sjukt :D

Kom nu inte och säg "Det är logiskt att han slår dig för att du putte på hans arm" för jag visste att han skulle slå mig exakt så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha skitmånga säger till mig att jag är det.

hände förra månaden : Min syrras pojkvän i Grekland hade fixat en bil och hon skulle åka dit så sa jag : Det är säkert en Nissan sunny som är röd...

Så kommer hon dit så är det en röd nissan sunny ;)

Har hänt mycket andra gånger också att jag har kunnat säga typ sånna saker..

Känns så för mig också. När jag spelar poker på finlandsbåten så dubblar jag alltid och får alltid rätt kort. Min magkänsla vet typ vilket kort jag ska ta. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Händer väldigt ofta för mig. Alltid gjort.

Vet någon varför man får Deju-Vu's? Har det någonting med sortering av minne och sånt tjoller?

Mjo typ, det är 2 signaler i hjärnan som korsar varandra

ibland ger den ena störning till den andra så tror man att det man ser eller känner på sig har hänt förr, vad man än gör eller försöker improvisera

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...