The Dude Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Exakt vad innebär den och hur stor påverkan kommer den egentligen ha? Den träder i kraft på midsommarafton va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Den trädde kraft på årskiftet, eller? Samma som hjälmregeln för alla under 15? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Den trädde kraft på årskiftet, eller? Samma som hjälmregeln för alla under 15? Nej den ska komma i Juni tror jag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pKz Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Nej den ska komma i Juni tror jag.. Olrajt. Då kanske man kan leta efter lite låtar i busken jag odlade igår. Jag som trodde det var på årskiftet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 http://internetworld.idg.se/ArticlePages/2...3_IW591.dbp.asp Enligt denna artikel förbjuds det den första juli. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Ska dom gripa hela sveriges befolkning eller? Dessutom kan dom bara ta folk i sverge inte från andra länder så dom kommer få de svårt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
stalker Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 "Den nya och hårdare upphovsrättslag som kommer att träda i kraft den 1 juli 2005 är nu i praktiken färdigformulerad av regeringens tjänstemän. Sverige hör till de sista länderna i Europa att anpassa lagarna till EU:s direktiv från 2001, vilket i sin tur är en anpassning till ett WIPO-direktiv från 1996. Någon demokratisk process har som bekant knappast skett – frågan om upphovsrätten har inte ens gjorts till "politik" utan ansetts som en angelägenhet för diverse intresseorganisationer. Som vi tydligt har kunnat se i andra europeiska länder där liknande lagar redan är i kraft, fortsätter fildelningen att öka och breddas. Att miljontals fildelare kriminaliseras, och några få åtalas för att statuera exempel, kan inte vända utvecklingen tillbaka. Piratbyrån vill understryka att undergångsprofetior i stil med "snart blir det slut på gratismusiken" inte är något annat än skrämselpropaganda från antipiraterna. Eftersom alla vet att förbud inte stoppar fildelning, är upphovsrättsindustrins alternativa strategi tekniska kopieringsspärrar, DRM. Men sådana kan alltid kringgås, så därför har man fått staten att stifta lagar som förbjuder blotta innehavet av teknik som kan användas i sådant syfte. Det torde vara uppenbart vilka oöverskådliga biverkningar i form av monopol och hämmad teknisk utveckling en sådan strategi kan leda till. Ännu ett skäl att inte stödja försäljningen av kopieringsspärrad musik med ett enda öre!" Taget från www.piratbyran.org Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Exakt vad innebär den och hur stor påverkan kommer den egentligen ha? Den innebär att det blir olagligt att ladda ner kopieringsskyddat material. Den kommer inte att påverka någonting vad jag vet, ett förbud stoppar ju ingen förutom kanske de som är oerhört rädda för en tjock bok med regler. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 För vanliga pirater innebär det i stort sett ingenting. Förutom att det man gör kriminaliseras. Men det är ingen som kommer att knacka på din dörr och beslagta din dator bara för att du laddat ner lite musik/film/spel/program. Det finns inga resurser för att jaga pirater, det kommer det heller inte finnas inom den närmsta framtiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Blaucrozz Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 För vanliga pirater innebär det i stort sett ingenting. Förutom att det man gör kriminaliseras. Men det är ingen som kommer att knacka på din dörr och beslagta din dator bara för att du laddat ner lite musik/film/spel/program. Det finns inga resurser för att jaga pirater, det kommer det heller inte finnas inom den närmsta framtiden.Jodu!! när man minst anar det seglar den britiska flottan fram till din dörr och hänger dig på nått kusligt ställe!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Jodu!! när man minst anar det seglar den britiska flottan fram till din dörr och hänger dig på nått kusligt ställe!! Tror du inte jag har kanoner riktade mot dörren? Tss...jag är väl ingen amatörpirat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 30 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2005 Tror du inte jag har kanoner riktade mot dörren? Tss...jag är väl ingen amatörpirat. Arr, matey. Set sail, for 'tis mighty fine weather. Öh? Va? Pirater? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 31 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2005 ÅÅ, nej detta är inte bra för TPB Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 31 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2005 Nä, och inte särskilt dåligt heller. De har alltid klarat sig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BigBear Skrivet 31 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2005 Har för mig att en jävla massa hubbar på dc kommer att läggas ner när lagen kommer i juli Så på det sättet kommer fildelningen troligen minska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pinner Skrivet 1 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2005 Vi kan nog vara ganska lugna om dom inte ljuger för att vi ska tro at det är fritt fram att ladda ner. Fan nu blev jag förvirrad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 1 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2005 Det stämmer, polisen har inte resurser. Och Telia (den största ISPn i Sverige) kontrollerar inte sina användares aktiviteter särskilt aktivt. Om Antipiratbyrån istället märker något och börjar klaga är det enda Telia kan göra att skicka ett brev till den som tankar "lite för mycket" då en persons information är sekretessbelagd och de får helt enkelt inte ge ut den till andra företag. Det enda sätt man kan bli straffad på är om t.ex MPAA eller RIAA ringer, eller skickar brev med en stämning. DÅ ligger man illa ute. Notera dock att detta händer väldigt sällan, och bara massnedladdare/utdelare råkar ut för detta, som t.ex LokiTorrent som nyligen blev stämda på typ $30.000 av MPAA. Den här nya lagen är inte särskilt bra alls då flera lagar måste kringgås för att den ska vara effektiv, med andra ord är det olagligt. För att den nya lagen ska funka 100% måste ungefär 4-5 andra lagar strykas (t.ex den om sekretesslagd information om individer, en del nätsäkerhetslagar osv.), och det i sig vore också olagligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 1 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2005 De kan aldrig stoppa nerladdningen. Ska de göra razzia i varje hem i Sverige då eller? http://www.aftonbladet.se/vss/ it/story/0,2789,596974,00.html Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Add3 Skrivet 1 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2005 Alltså ska dom kolla igen dc vilka som andvänder och så eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 1 februari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 februari, 2005 Nej, de kommer inte att kolla någonting. Det finns inte resurser och pengar för detta, ej heller en tillräckligt verksam aktivitet hos Telia. De enda som "pushar på" är ju Antipiratbyrån och vi vet ju hur bra deras försök till skrämsel håller.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts