Jump to content

Hårddisk

notorius
 Share

Recommended Posts

Jag ska byta hårddisk snart och jag har en fråga bara?

när jag har tagit ut den gamla som jag ska slänga eftersom den är #"@*!, kan jag sätta in den nya och installera OS eller måste jag göra något annat?

ps. Jag installerar mitt OS genom att sätta in en diskett och sedan har jag tre skivor, har Packard Bell :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lånar bara tråden lite. Snart dags med ny dator.

Vad är skillnaden/fördelen med sata jämfört med ide?

Kan linux känna igen sata? Den jag kör är byggt på slackware, men är en live-cd som man kan installera. Slax heter den.

Känner DOS igen sata? (jag använder ett dos-program på en dos-diskett för att ladda Linux)

Eller ska jag ta det säkra före det osäkra och ta en SATA som jag har Windows på och en IDE med Linux på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till ett nytt köp är attden andra strular..Semin topic längre ner i listan.

Jag ska ha den till förvaring av all möjlig data. Sen ska jag köpa en ny dator och vill inte ha en "långsam" hårddisk. Vill ha en standard spec.ad hd. Ingen uber super snabb hd behövs. Så då ska jag tänka pårpmoch cache typ eller? tänkt mig en 120gb med 8mb cache och 7200rpm.

Måste dock kolla hur stora hd:n mitt moderkort klarar av. Om jag nu köper det i IDE (inte S-ATA), förlorar jag något på det? Vill använda den nya hd:n i min nya data som jag lär köpa och bygga (har två kompisar som kan mycket hardware) på sommaren. Kommerjag märka att hd:n typ blir en flaskhals eller något?

Formaterar min förstörda hd just nu... har inte kunnat komma in på gtasajten så ofta men tack för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor