Jump to content

Bas vs Gitarr

Frenzy
 Share

Bas vs Gitarr  

51 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fan vad du gnäller. ;)

Börja spela med akustisk och lär dig spela bra istället för att hoppa på elgitarr direkt och... spela... mindre bra! :P

Håller med.. köp en skitig plaststrängad gitarr och börja spela.. ja menar, skitstor idé att köpa en bas eller elgitarr för ca 2000 och sen efter en vecka upptäcker du "fan va kasst, jag tycker inte det är skoj längre".

Och att du tycker att det verkar ta för lång tid att bli bra.. Ja va förvänar du dig. Köpa en gura och lira som värsta guden? övning ger färdighet. ha tålamod! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snase har jag alldrig hört någon säga , hahahaha :P

Jag ska köpa bas eller gitarr denna månaden vet inte vad =/

Hjälp mig ! vad ska jag välja ? ;)

Lär dig spela både-och, jag skulle rekomendera att börja me gura som jag gör. Det är mycket mer teknik i gitarr än bas enligt mig. Jag började med elgitarr, men hade spelat i skolan först och tyckte det var skitkul.

Redigerad av Xeo001
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan bättre att börja med bas innan man lär sig gitarr. Annars riskerar man att fastna i fällan; "Kan man spela gitarr, kan man spela bas" vilket inte stämmer.

Gitarrister som spelar bas spelar något som jag och mina bandmedlemmar kallar för gitarrbas vilket inte är speciellt kul att lyssna på. De saknar ofta rytmen och slingorna som gör en basist bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan bättre att börja med bas innan man lär sig gitarr. Annars riskerar man att fastna i fällan; "Kan man spela gitarr, kan man spela bas" vilket inte stämmer.

Gitarrister som spelar bas spelar något som jag och mina bandmedlemmar kallar för gitarrbas vilket inte är speciellt kul att lyssna på. De saknar ofta rytmen och slingorna som gör en basist bra.

Jo ska köpa bas ;):P

Klart att det tar långt tid att lära sig ett instrument bra !

Men vilket är svårast att spela ? Bas eller gitarr ?

Det måste väl vara gitarr ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo ska köpa bas ;):P

Klart att det tar långt tid att lära sig ett instrument bra !

Men vilket är svårast att spela ? Bas eller gitarr ?

Det måste väl vara gitarr ?

Kan spela både och och ja måste säga att de är ungefär lika svårt

jamenar visst låter det lätt att spela bas.. "det är ju bara att plinka på en sträng hela tiden"

men det är först när du ska spela avanserade basgångar du upptäcker hur svårt det är. ja menar du måste hålla takten som en maskin för att det ska låta klockrent. pröva spela en maiden låt på bas klockrent. det är skitlätt! inte

men samtidigt är gitarr också svårt.

allt beror ju på vad för sorts musik du ska spela och hur svåra låtar. det är ju självklart lätt att lära sig "lätta låtar" och svårt att lära sig svåra (haha logiken flödar) ;)

Redigerad av fr34k
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan spela både och och ja måste säga att de är ungefär lika svårt

jamenar visst låter det lätt att spela bas.. "det är ju bara att plinka på en sträng hela tiden"

men det är först när du ska spela avanserade basgångar du upptäcker hur svårt det är. ja menar du måste hålla takten som en maskin för att det ska låta klockrent. pröva spela en maiden låt på bas klockrent. det är skitlätt! inte

men samtidigt är gitarr också svårt.

allt beror ju på vad för sorts musik du ska spela och hur svåra låtar. det är ju självklart lätt att lära sig "lätta låtar" och svårt att lära sig svåra (haha logiken flödar) :P

Jo

men man börjar ju med lätta låtar och tränar upp sig ;)

Klart man måste hålla takten ;) har man bara fått in det en gång så går det väl bra ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor