Jump to content

Bas vs Gitarr

Frenzy
 Share

Bas vs Gitarr  

51 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Japp klart man kan få en grym bas för 2000.

en sån gitarr som Mick i slipknot har kostar 3000på Musikborsen.se  (w00t)

det blir nog bas :)

inte säker...

Do'h !

Jo men du bör tänka på att bas är inte alls så lätt som det verkar.. Bas är svårt, tro mig

dessutom så om du köper en bas så ska du helst ha någon som spelar gitarr som du kan lira med. för det är skittråkigt att sitta själv å spela bas, mycket roligare med gura då

själv började jag spela på akustisk. Mycket bättre än att börja lira på elgitarr.

Ett annat tips är att lära sig stämma gitarren ordentligt och alltid spela på en bra stämd gitarr. För då övar man upp gehöret och sen låter det ju självklart bättre. Om man lär sig stämma ordentligt och alltid spelar på en stämd gitarr så hör man med tiden direkt om man spelar på en ostämd och det tar mycket mindre tid att stämma guran.

Redigerad av fr34k
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men du bör tänka på att bas är inte alls så lätt som det verkar.. Bas är svårt, tro mig

dessutom så om du köper en bas så ska du helst ha någon som spelar gitarr som du kan lira med. för det är skittråkigt att sitta själv å spela bas, mycket roligare med gura då

själv började jag spela på akustisk. Mycket bättre än att börja lira på elgitarr.

Ett annat tips är att lära sig stämma gitarren ordentligt  och alltid spela på en bra stämd gitarr. För då övar man upp gehöret och sen låter det ju självklart bättre. Om man lär sig stämma ordentligt och alltid spelar på en stämd gitarr så hör man med tiden direkt om man spelar på en ostämd och det tar mycket mindre tid att stämma guran.

Jo men det bli bas tror jag (w00t)

Och Bas måste ju vara lättare änn gitarr :)

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det bli bas tror jag (w00t)

Och Bas måste ju vara lättare änn gitarr :)

Det är svårare. I regel brukar basar vara mycket större, tyngre och mer ansträngande för fingrarna p.g.a. de tjocka strängarna.

Men varför bas?!

Titta vilken skönhet:

Vem vill INTE ha en sån? icon12_235682_0.gif

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårare. I regel brukar basar vara mycket större, tyngre och mer ansträngande för fingrarna p.g.a. de tjocka strängarna.

Men varför bas?!

Titta vilken skönhet:

Vem vill INTE ha en sån? icon12_235682_0.gif

Basar är ju större (w00t)?

men det måste vara enklare , man vänjer ju sig vi strängar osv..

EDIT : Och jag orkar inte lära mig akustiks gitarr först och sen elgitarr , det tar 150 år bara att lära sig akustisk bra :)

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Basar är ju större :P?

men det måste vara enklare , man vänjer ju sig vi strängar osv..

Finns mikrobasar också, som är mindre än en vanlig gitarr.

Mjo, men om du ska spela med fingrarna och inte plektrum kommer det nog ta ett tag att vänja dig, och det tar nog väldigt lång tid innan du kan spela en hel konsert utan att fingrarna dör.

Edit: Förlåt Stell. :">

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nae då, folk ser vad topicen handlar om, och det känns onödigt att snacka om bas/gitarr i en topic sen ha en omröstning var för sig.

Ingen kommer kolla första posten ändå och det blir snart en ny sida så det är ingen fara. ;)

Ok lugnt.

BTW : ser det ut som jag bryr mig ? :P

Haha nej o k ska sluta med det nu ...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor