Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Beror på hur stor snase man har och hur fort man gör det. =) Snase har jag alldrig hört någon säga , hahahaha Jag ska köpa bas eller gitarr denna månaden vet inte vad =/ Hjälp mig ! vad ska jag välja ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Snase har jag alldrig hört någon säga , hahahaha Jag ska köpa bas eller gitarr denna månaden vet inte vad =/ Hjälp mig ! vad ska jag välja ? Bas är lättare/coolare men då ska du lär adig slapbass eller funk.. allt annat suger!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Krishna Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Bas är lättare/coolare men då ska du lär adig slapbass eller funk.. allt annat suger!" Det beror helt och hållet på vad man vill med sin musik. Räcker det med att spela Nirvana eller Gyllene Tider så är båda instrumenten busenkla. Slap är grymt om man är duktig på det men bas är kul att lira i rockband också. Man gör det så svårt som man själv vill. Jaco Pastorius är en skitgrym basist. Även Flea i Red Hot Chili Peppers (de äldre plattorna of course) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Det beror helt och hållet på vad man vill med sin musik. Räcker det med att spela Nirvana eller Gyllene Tider så är båda instrumenten busenkla. Slap är grymt om man är duktig på det men bas är kul att lira i rockband också. Man gör det så svårt som man själv vill. Jaco Pastorius är en skitgrym basist. Även Flea i Red Hot Chili Peppers (de äldre plattorna of course) Men w00t Mitt "band" Hade typ tänkt spela nirvana och system of a down style jag vet dom är olika , men något av det... vad är bäst att lära sig ? Bas eller elgitarr ? och vafan e slap ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Tuffare att kunna gitarr. Lättare att känna igen ett tufft riff än en basgång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Tuffare att kunna gitarr. Lättare att känna igen ett tufft riff än en basgång. Jo men jag kan inte bestämma mig :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Jo men jag kan inte bestämma mig :'( Gitarr! Jag har spelat båda, mycket roligare med gura. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Gitarr! Jag har spelat båda, mycket roligare med gura. Men det tar väl typ 1000 år innan man kan spela bra ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Krishna Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Jaja.. se ungdomar. När jag var ung då bla bla bla osv. Till att börja med undrar jag vad resten gör i ditt band? T.ex. om ni redan har två gitarrister är det ju kanske kul om du satsar på bas. Annars slutar ni som Kent med tre gitarrister. Inget utesluter att du lär dig gitarr senare ändå. Vad som är bäst att lära sig? Så mycket du bara kan. Börja med att lära dig vad tonerna heter, vart de sitter på halsen, gör lite fingerövningar och spela loss till Nirvana eller System of a Down. Det finns bra böcker på biblioteket. Om inte kan de beställa. Sverige behöver fler basister! Slap är en spelteknik på elbas där man slår ned med tummen och knäpper upp med pekfinger och långfinger på strängarna. Det blir ett väldigt speciellt ljud och är ruggigt fett om man kan det. Vill du höra slap så låna någon platta med Bootsy Collins eller Larry Graham från Weather Report. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Krishna Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Tuffare att kunna gitarr. Lättare att känna igen ett tufft riff än en basgång. Håller inte med alls. Båda instrumenten är asgrymma om rätt personer spelar på dem. Säger bara Money eller One of These Days med Pink Floyd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Jaja.. se ungdomar. När jag var ung då bla bla bla osv. Till att börja med undrar jag vad resten gör i ditt band? T.ex. om ni redan har två gitarrister är det ju kanske kul om du satsar på bas. Annars slutar ni som Kent med tre gitarrister. Inget utesluter att du lär dig gitarr senare ändå. Vad som är bäst att lära sig? Så mycket du bara kan. Börja med att lära dig vad tonerna heter, vart de sitter på halsen, gör lite fingerövningar och spela loss till Nirvana eller System of a Down. Det finns bra böcker på biblioteket. Om inte kan de beställa. Sverige behöver fler basister! Slap är en spelteknik på elbas där man slår ned med tummen och knäpper upp med pekfinger och långfinger på strängarna. Det blir ett väldigt speciellt ljud och är ruggigt fett om man kan det. Vill du höra slap så låna någon platta med Bootsy Collins eller Larry Graham från Weather Report. Jo kanske ... iofs gör det inget om man har 2 gitarrister i ett band Vilket e coolast att spela ? Och sen är en bas mycket dyrare änn en elgitarr Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 (redigerad) Men det tar väl typ 1000 år innan man kan spela bra ? Tog tre månader för mig att kunna spela Blackened... har spelat i fyra månader nu, och jag är rätt bra. Det är inte så lång tid. Päpropå guror... sparar till en ESP EX-50. http://www.musikborsen.se/itm_img/big_127357.jpg Kostar 3.500 cirkus, är det ett värt köp? Smått surt att de slutade med Explorer-modellerna. Redigerad 7 januari, 2005 av Topp3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Tog tre månader för mig att kunna spela Blackened... har spelat i fyra månader nu, och jag är rätt bra. Det är inte så lång tid. Men började du direkt på elgitarr ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Men började du direkt på elgitarr ? Började med akustisk. Dumt att börja på elgitarr, man blir mer... "finkänslig" om man börjar med akustisk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Började med akustisk. Dumt att börja på elgitarr, man blir mer... "finkänslig" om man börjar med akustisk. Jo du hade spelat Akustisk innan du började Det orkar inte jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Krishna Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Jo kanske ... iofs gör det inget om man har 2 gitarrister i ett band Vilket e coolast att spela ? Och sen är en bas mycket dyrare änn en elgitarr Jag skrev inte att det gjorde någonting med två gitarrister i ett band. Däremot tre är en ren arrangeringsplåga! Coolast att spela? Det är ointressant. Det handlar om att vara samspelt, något så när bra på det man spelar och veta sin plats i ett band. Att bara flasha med en Gibson Les Paul och spela som en kratta är inte coolt. Att däremot stå med en Squire Jazzbas och slappa loss värre än Larry Graham är skitcoolt. Basar är inte nödvändigtvis dyrare än elgitarrer. Det beror på vad man ska ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Jag skrev inte att det gjorde någonting med två gitarrister i ett band. Däremot tre är en ren arrangeringsplåga! Coolast att spela? Det är ointressant. Det handlar om att vara samspelt, något så när bra på det man spelar och veta sin plats i ett band. Att bara flasha med en Gibson Les Paul och spela som en kratta är inte coolt. Att däremot stå med en Squire Jazzbas och slappa loss värre än Larry Graham är skitcoolt. Basar är inte nödvändigtvis dyrare än elgitarrer. Det beror på vad man ska ha. I dom musik affärer jag har kollat så har detr varit ungefär såhär : grym elGitarr: 3000 Grym bas :5000 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Krishna Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 I dom musik affärer jag har kollat så har detr varit ungefär såhär : grym elGitarr: 3000 Grym bas :5000 Man får ingen grym elgitarr för 3000:-. Möjligtvis på annons. Däremot får man en helt OK nybörjargitarr. Som jag skrev beror det vad du vill ha. Man kan få basar för 2000:-. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 7 januari, 2005 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 Man får ingen grym elgitarr för 3000:-. Möjligtvis på annons. Däremot får man en helt OK nybörjargitarr. Som jag skrev beror det vad du vill ha. Man kan få basar för 2000:-. Japp klart man kan få en grym bas för 2000. en sån gitarr som Mick i slipknot har kostar 3000på Musikborsen.se det blir nog bas inte säker... Do'h ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 7 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 7 januari, 2005 (redigerad) Japp klart man kan få en grym bas för 2000. en sån gitarr som Mick i slipknot har kostar 3000på Musikborsen.se det blir nog bas inte säker... Do'h ! Du kan få köpa en leksakstrumma av mig för en billig penning. Ganska lätt att spela på... 1000kr, okej? Redigerad 7 januari, 2005 av Funnylin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts