Kalan Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 (redigerad) Du verkar ha missat hela konceptet med den här topicen... Hur kan vi säga att det ser verkligt ut, jag har itne sett något som ser verkligt ut i något spel... Ordet "Verkligt" definerar jag som om att föremålet/spelet ifråga ser någorlunda ut som i verkligheten, alltså att man ser vad det föreställer, inte att det ser precis exakt ut som i verkligheten och är 100% fotorealistiskt... Du påstår alltså att inget datoranimerat kan se det minsta verkligt ut? Att någonting ser verkligt ut tycker inte jag behöver betyda att det är verkligt... EDIT: Bra grafik behövs i spel för att skapa inlevelse och realism, som visserligen inte bara skapas av grafiken. Dåliga spel blir iaf inte sämre om de har bra grafik. Men grafiken är inte det viktigaste i ett spel som ni säger... Redigerad 29 december, 2004 av Kalan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 (redigerad) *borta* Redigerad 30 december, 2004 av Colan K Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 (redigerad) Alla ojjade sig om grafiken till HL2, förstod inte vad det var med dem riktigt. Var ju inte någon större skillnad än D3's grafik (Om man frågar mig.) .... Det enda som var helt nytt för mig och jag blev överraskad av var väl all denna goda fysik. Dock så, efter ett tag så orkade man ju inte kuta runt och kasta stolar i skallen på jobbiga små metrocops med sina elstavar... För övrigt är det ju inte grafiken som gör spelet. *EDIT* Som t.ex. jag tycker Unreal (Inte Tournament, det första Uspelet som dock så många stackars människor inte hört talas om och tror att man menar Tournament. men men.) fortfarande håller mycket högre klass och är roligare att spela än de flesta nya spelen med sin fysik och grafik. Redigerad 30 december, 2004 av AE_Dave Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 det ända man idag kan jämföra med verkliget utan att behöva skämmas är texturer. Med funktionen "deteiltextures" som finns i vissa spel kan testurer på väggar vara skarpa som "reality" eller nära iaf. Dock saknas Ljus/skuggor som är realistiska - och om ljuset och skuggor inte är bra ser allt ut som bajs. Jag tycker aldrig att spel har realistisk grafik... men snyggt jämfört med tidigare är det snyggt iaf.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 (redigerad) det ända man idag kan jämföra med verkliget utan att behöva skämmas är texturer. Med funktionen "deteiltextures" som finns i vissa spel kan testurer på väggar vara skarpa som "reality" eller nära iaf. Dock saknas Ljus/skuggor som är realistiska - och om ljuset och skuggor inte är bra ser allt ut som bajs. Jag tycker aldrig att spel har realistisk grafik... men snyggt jämfört med tidigare är det snyggt iaf.. Det där med "detailed textures" förstår jag inte riktigt, den funktionen finns i ett bra antal äldre spel också (Eller äldre och äldre, men spel från t.ex. 99 / 00 m.m.) men... däremot BumpMaps är ju nice, som även finns i ett par äldre spel, även Shader(nånting) v2.0.0 är ju skönt,... btw... sades det inte att det där Shadergrejset skulle finnas i version 3.0 färdigt och användbart till HL2? *EDIT* PTTM: För övrigt finns det ett bra antal spel som har lyckats få tillgång till realistisk ljussättning och skuggor. Dock kan det i vissa tillfällen krävas att man har det mesta grafiska alternativa inställningarna på högsta möjliga funktion. Redigerad 30 december, 2004 av AE_Dave Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 Isåfall kunde han ju sagt att han tyckte att grafiken sög på alla spel? Inte sög. Det kan vara en mindre klyfta mellan verkligheten i vissa spel, medans det är ett enormt jämra superhopp mellan vissa. Själv tycker jag att grafiken inte gör så mycket, beroende på vad spelet eftersträver. Är det ett spel som ska reflektera verkligheten känns det ganska viktigt att det ska även se verkligt ut, men om man tar spel som Mario, som inte ska efterlikna verkligheten utan måla upp en egen värld, är det ju ett plus att det ser fint ut! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
zell1n Skrivet 31 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2004 w0rd. Inget spel ser speccielt värkligt ut förutom GT3 (Gran Turismo 3) w0rd! Hoppas nu 4:an tar ännu ett steg närmare verkligheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 31 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2004 När playstation one kom ut så tyckte man den var skit bra grafik! Sen så kom ps2 så tyckte man den var ännu bättre sen så kanske man skulle spela ett ps one spel så tyckte man att grafiken var helt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 31 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2004 @ dave: jojo, men det är nu som de blir riktigt snygga. I de flesta spel brukar också "orginala" texturerna vara snygga. I 99/00 spel var "säkert" texturerna inte lika skarpa som idag. här en screen från spelet Americasarmy: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 31 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 31 december, 2004 @ dave: jojo, men det är nu som de blir riktigt snygga. I de flesta spel brukar också "orginala" texturerna vara snygga. I 99/00 spel var "säkert" texturerna inte lika skarpa som idag. här en screen från spelet Americasarmy: det var en mycket intressant backe må jag säga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 1 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2005 Jag bläddrade förbi Kontroll på teven för ett tag sedan. De höll som bäst på att recensera Far Cry och jag sa något om att det såg verkligt ut. Min mor´däremot tyckte inte alls det såg verkligt ut, på något sätt. Och när man tänker efter, visst ser det inte verkligt ut på någon punkt? Jag tror att vi som spelar dataspel/tv-spel sedan en tid har vant oss och så fort något nytt kommer har det enastående grafik. Vad vi inte inser är hur fult det egentligen är. Behövs det nya människor, nya ögon, in i spelbranchen för att sätta högre krav på grafiken. Förfan, vi hoppar ju upp och ner abra skuggorna är dynamiska. Sjukt... Nya ögon i spelbranschen? Vet du varför grafiken blir snyggare och snyggare? För att hårdvaran förbättras. Det är därför du inte kan spela nya spel på din gamla PC, sherlock! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Meller Skrivet 1 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2005 Enligt mig så är inte grafiken viktigast i spel. Men det verkar som att alla andra tycker det eftersom speltillverkarna egentligen bara kastar ihop en story och satsar allt på grafik och fysikmotorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 1 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2005 Klart att grafiken inte är viktigast i ett spel. Men det är viktigt i vissa spel. Tänk dig splintercell utan skuggor/ljus? Farcry utan vegetation? Så länge grafiken är "ok" bryr jag mig faktiskt inte. Jag har ändå en skit dator och vill hellre ha fps än grafik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 1 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2005 Grafik är överskattat så det bara bombar om det! Vad menar du? Är inte grafiken så bra som kritikerna säger eller är grafiken inte så viktig för spelet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 1 januari, 2005 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2005 Vad menar du? Är inte grafiken så bra som kritikerna säger eller är grafiken inte så viktig för spelet? Han menar nog att ett spel måste inte ha den senaste grafiken för att vara njutbart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts