Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Goddag När jag startar datorn så får jag upp meddelandet: Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \WINDOWS\SYSTEM32\SYSTEM\CONFIG Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installations-Cd:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation. Jag har testat att lägga i XP installationsskiva och välja reparation, men då kommer jag bara till en slags konsol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Hallå nån måste veta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Hallå nån måste veta??? Ge fan i att dubbel-posta så kanske nån bryr sig om att svara... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Okej! Men det är ju fan att den inte startar.. Formatera är ju en lösning men då förlorar jag en massa filmer och MP3 som jag inte har på skiva... I den konsolen man kommer in på, är det någon som vet vad man skall skriva in där för att "reparera" eller felsöka eller liknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 hmm, vet inte om config är en mapp eller fil. Kan du starta i felsäkert läge, eller kommer felet innan du har chans att välja? Testa att kopiera "config", från en annan dator med exakt samma operativ system, till en diskett och sedan använda copy-kommandot och repleace:a config. Kan dock inte copy-kommandot, någon annan får gärna komma och hjälpa till Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Vad gjorde du innan det hände? Du kanske kan stoppa i skivan, välja installation. Men formatera inte. Då skrivs bara windows-filerna över, men resten finns kvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 (redigerad) Nej, det går inte att starta i feläkert läge... Efter första laddningprocessen så kommer det. Jag sitter på min brors dator nu och den har samma operativsystem XP Pro! Config är en mapp men problemet är en ligger på 21,3mb och denna datorn har heller ingen brännare. Finns det något sätt att ta reda på exakt vilken fil som är skadad i mappen config? Iåsfall kan det ju gå om någon vet hur man använder copykommandot. Vad gjorde du innan det hände? Du kanske kan stoppa i skivan, välja installation. Men formatera inte. Då skrivs bara windows-filerna över, men resten finns kvar. Jag hade rensat på datorn en massa onödigt skit.. detta var filmer, bilder och bara sådant nerladdat grejs! Det allra sista jag gjorde var att virussöka med Ad-Aware men den hittade ingenting ändå. Redigerad 29 december, 2004 av Tidsam Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
HOWHOW Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Sitter du på en annan dator nu eller? Eller det var ju iofs. ganska uppenbart.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 sätt in din hd i bror dins dator, kopiera över det du vill behålla, formatera/installera om din hd... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 (redigerad) Det går ju men jag vet inte hur man sätter in hårddisken där. Edit: Det går ändå inte för allt ledigt utrymme är användt, det är ca 1 gb ledigt! Men det måste gå på något sätt att reparera eller liknande!? Vad gjorde du innan det hände? Du kanske kan stoppa i skivan, välja installation. Men formatera inte. Då skrivs bara windows-filerna över, men resten finns kvar. Jag ska nog testa det med att bara installera om själva Windows men låta allt annats ligga kvar. Är det riskfritt? Redigerad 29 december, 2004 av Tidsam Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Jag hade ett liknande problem med min dator förra veckan. Följ bara instruktionerna och när du är inne i konsolen (Recovery Console) ska du först skriva chkdsk /p så söks hårddisken igenom efter fel. Om den hittar några fel eller om datorn fortfarande inte går att starta efter kontrollen skriver du chkdsk /r i konsolen så genomförs en mer utförlig kontroll och eventuella fel åtgärdas. Sen ska datorn gå att starta som vanligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
^MeTaNoLiC^ Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Jag ska nog testa det med att bara installera om själva Windows men låta allt annats ligga kvar. Är det riskfritt? ingenting är riskfritt när det gäller windoze eftersom det är så jävla buggigt.. men jag har gjort så och det gick bra.. fast man var ju lite nervös Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Nu har jag testat lite grejer! Jag hade ett liknande problem med min dator förra veckan. Följ bara instruktionerna och när du är inne i konsolen (Recovery Console) ska du först skriva chkdsk /p så söks hårddisken igenom efter fel. Om den hittar några fel eller om datorn fortfarande inte går att starta efter kontrollen skriver du chkdsk /r i konsolen så genomförs en mer utförlig kontroll och eventuella fel åtgärdas. Sen ska datorn gå att starta som vanligt. Jag har testat att köra på /p och /r Men inget resultat, blev likadant! Men jag tänkte göra det där med att installera XP utan att formatera! Det stod då någonting med: Installerar du XP på denna disk så blabla tas bort, längre ner i texten stod det att mina dokument även kommer tas bort! Så den iden skippade jag. Eftersom allt jag har ligger mina dokument Men nu har jag gjort så att jag installerat XP i en helt ny Windows mapp. Efter det så gjorde jag ännu en ny Windows mapp, detta betyder att jag kan gå in på en utav dom nya operativsystemen och sedan kopiera config från ett av de nya operativystemen och sedan lägga in configmappen i den gamla Windowsmappen. Detta betyder att det borde fungera. Men nu är min fråga: Hur tar jag bort de andra två installerade Windows XP som jag inte behöver? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 29 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Hjälp, nu måste jag verkligen veta hur man tar bort en XP installation... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
wahema Skrivet 29 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2004 Goddag När jag startar datorn så får jag upp meddelandet: Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \WINDOWS\SYSTEM32\SYSTEM\CONFIG Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installations-Cd:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation. Jag har testat att lägga i XP installationsskiva och välja reparation, men då kommer jag bara till en slags konsol. d e virus!!! jag vet det!! har också haft det ... tyvärr går inte det att ta bort med min virus scan men det går bra ändå.. tror dock inte att det är så bra därför det sitter i systemet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 30 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 Det är så att jag sabbat hela datorn nu så jag får formatera och installera om. Nu mister jag allt jag hade Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 helt synd.. Fick sånt liknande fel, fast att en fil vid namn ntdlr eller sånt saknades, och det "kan hända då och då". Fick skiten 2 ggr på 2 månader Två formateringar var det som gällde då Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 30 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 Bygla disken till slave och koppla in den i din andra dator. Om den andra hårddisken är för full för att rymma alla dina filer kan du åtminstone spara de viktigaste filerna på disketter eller bränna ner dom på cd/dvd om datorn har brännare. Annars kan du köpa en till hårddisk och kopiera filerna till den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 30 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 Bygla disken till slave och koppla in den i din andra dator. Om den andra hårddisken är för full för att rymma alla dina filer kan du åtminstone spara de viktigaste filerna på disketter eller bränna ner dom på cd/dvd om datorn har brännare. Annars kan du köpa en till hårddisk och kopiera filerna till den. Det är en god ide men jag har som sagt redan formaterat! helt synd.. Fick sånt liknande fel, fast att en fil vid namn ntdlr eller sånt saknades, och det "kan hända då och då". Fick skiten 2 ggr på 2 månader Två formateringar var det som gällde då Får jag bara fråga vad du gjorde när det stod att ntdllr sakandes? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tidsam Skrivet 30 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 december, 2004 Nu sitter jag vid min dator igen Men jag har fått installera uff-fitt Windows 98 För jag har försökt installera XP Pro och 2000 Pro men inget fungerade, så nu kör jag med 98 tills jag skaffar ny dator Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts