Jump to content

Lumpen....

Zack
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 197
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ja ska inte göra det, och det är av en enda sak: Ja är för lat :huh:

Det är dessvärre inte du som bestämmer om du ska göra lumpen eller inte. "Jag är för lat" är inget argument för att få slippa.

Själv ska jag mönstra någon gång i år och hoppas att jag blir intagen. Man lever bara en gång så varför inte? Jag vill göra lumpen för att jag är intresserad av vapen och det militära och för att det är skönt att göra något annat ett år innan man skaffar jobb eller pluggar vidare.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är större problem att rycka in om man vill det än att slippa. endast 13% av pojkarna rycker in idag... Det räcker gott med att säga att man inet är ett dugg motiverad för att få slippa, annars kan man köra med att man har lägenhet och jobb fixat eller nåt sånt

skribb: det går visst att tvinga nån till lumpen, det är helt upp till dom om du ska göra lumpen eller inte

Redigerad av KalleR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste inte att man döda människor i lumpen.... men men kanske ska .... ni säger "krig är fattigt jag är inte intresserad av att döda" men ni sitter hellre inne i ett skydsrum och lever där tilll nåt land hittar er och dödar er? Jag försvarar hellre än flyr. Men om sverige anfaller ett land skulle jag aldrig ställa upp...

Sade jag att man tog livet av andra människor i lumpen? Nej! Jag sa att man lär sig hur man dödar människor i lumpen vilket man gör eftersom vapen används för att ta livet av andra kreatur/livsformer/människor, whatever. :huh:

*EDIT*

Sen lär man sig ju mye annat än att bara hantera waffen i ze lump också, förstås men tog bara det som exempel.

Redigerad av AE_Dave
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir man väl fortfarande?

Isåfall får väll jag skaka galler.

Nej men eftersom att det finn folk som vill göra lumpen så blir man ju inte tvingad till om man inte vill, hade det varit för få som vill antar jag att dom skulle tvinga en.

Lumpen är bara waste of time om man inte vill utbilda sig inom något som man lär sig där eftersom att den utbildningen är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog vilja göra lumpen. Det är bara kul och så får man lära sig massa saker, min farfar säger att det är nyttigt att göra lumpen. Bara nu det finns några baser eller vad det heter kvar då jag vill göra lumpen. Det handlar inte bara om att döda människor, det handlar om att ställa upp för sitt land också. Döda någon är väl det sista en värnpliktig skulle göra. Man behöver väl bara gå i ett år sen kan man ju sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer inte finnas kvar något försvar om några år... Fast för mig finns det fortfarande en chans... Vet dock inte om jag vill :blink:

Jag klarar hälsotestet lätt men frågan är om viljan finns där...

Om jag vetat säkert att jag skulle komma in och platsa på flygutbildningen för att bli pilot så skulle jag kunna tänka mig att göra lumpen...

Jag har "kontakter" i försvaret ^_^ men det skulle nog ändå inte säkra en plats som pilot så då blir svaret:

Nej!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer inte finnas kvar något försvar om några år... Fast för mig finns det fortfarande en chans... Vet dock inte om jag vill :teehee:

Jag klarar hälsotestet lätt men frågan är om viljan finns där...

Om jag vetat säkert att jag skulle komma in och platsa på flygutbildningen för att bli pilot så skulle jag kunna tänka mig att göra lumpen...

Jag har "kontakter" i försvaret  :D men det skulle nog ändå inte säkra en plats som pilot så då blir svaret:

Nej!

Haha, inte så bra att fakea på hälsotesten. För det antecknas och används vid senare tillfällen då du får en skada.

En snubbe som arbetar på plitverket sa att det var en kille som inte ville göra lumpen och hans ursäkt var att han hade problem med ryggen, han fick frisedel, ett par år senare fick han just en ryggskada på sin arbetsplats, han fick knappt några försäkringspengar för att han redan hade haft en "ryggskada". Så han missade en massa pengar på det där. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 months later...
Tycker det bara är ett bortkastat år, bättre att lägga de på utbildning eller jobb

Tycker det bara är ett bortkastat år, bättre att lägga de på utbildning eller jobb

Jag ska gå lumpen.

Mönstrade för några veckor sen, och jag ska antingen bli eldledningssignalist eller lastbilsförare.

Bulshit att det är ett bortkastat år.

Jag ska utnyttja lumpen som ett sabbatsår. Står inte ut med att plugga dag in och dag ut. Och då man kommer till högskolan kommer man leva knapert dessutom.

Nä, jag ska gå lumpen, få min kropp snygg så att jag imponerar på brudarna, få avbrott från plugget, och ha ett bestämt schema (man "jobbar" från typ 8 till 16), bo i storstan och festa varje dag. Sen får jag meriter då jag ska söka jobb, och om jag blir lastbilsförare får jag lastbilskörkort (då kan jag ha en stor, fet, pimpig bil). Sen, i fall av krig slipper jag bli infanterist (ni vet, dom där med AK5 som är tänkta att stå och bli slaktade vid frontlinjen), utan kommer sitta bekvämt i mitt fordon, och antingen skjutsa folk, eller säga åt fotfolket var dom ska skjuta! :rolleyes:

Sen får jag 20 000 kr i slutet av året så att min livsstil under högskolan blir något mindre knaper! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor