Jump to content

Cam --> FireWire/Dator

Arman
 Share

Recommended Posts

Detta är extremt viktigt för mig så jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta...

Det är så här att jag har en digital videokamera, Panasonic NV-DS1...

Jag köpte idag en FireWire-port och kan koppla kameran till datorn genom en FireWire-kabel...

Men hur ska jag göra om jag vill ta med mig kameran ut och spela in? Och sedan komma tillbaka för att skicka över filmerna till datorn? Behöver jag en kassett eller finns det något annat sätt?

Redigerad av Arman
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

alltså dv-kassetten sitter i kameran när du filmar och filmen lagras på den. Sen när du ska föra över det till datorn så kopplar du firewiresladden från kameran (med dv-kassetten i) till datorn och för över det med windows movie maker eller annat program. Min är också panasonic ;P

Redigerad av Mr Johnson
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

alltså dv-kassetten sitter i kameran när du filmar och filmen lagras på den. Sen när du ska föra över det till datorn så kopplar du firewiresladden från kameran (med dv-kassetten i) till datorn och för över det med windows movie maker eller annat program. Min är också panasonic :angry:

Okej, jag fick till det innan men tack ändå... Men vet du varför filerna blir så stora? Typ 10 Mb/sek... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag fick till det innan men tack ändå... Men vet du varför filerna blir så stora? Typ 10 Mb/sek... :angry:

Jag tror att det är för att formatet som överförs är som standard DV-format, vilket innebär att du kan föra över det till bandet igen via FireWire:n. Movie Maker är det som jag personligen tycker är bäst på att konvertera detta format till något annat, men för övrigt suger det...

Tror att en minut DV-film tar 178 Mb :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor