Arvid Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Ni kanske tycker det är konstigt att jag som är moderator skriver det här men jag känner att jag måste få det sagt. Jag tänkte just posta ett inlägg i tråden "Någon bra nedladdningssida" i vilken någon ville veta var man kan ladda ner musik på internet. Till min stora förvåning blev tråden borttagen trots att trådskaparen inte hade begärt något olagligt. Det finns åtskilliga musiksidor på nätet som tillhandahåller lagliga mp3-låtar som man får ladda ner. Eftersom det är tillåtet att prata om eller länka till lagliga program, mods och dylikt tycker jag att detsamma ska gälla lagliga mp3-filer. Det är ju samma sak bara att det rör sig om olika filformat. Detta säger jag inte bara till den som tog bort tråden utan även till dom som hann posta i den och anklagade skaparen för att ha postat warez. Du som skapade tråden, här har du två 100% lagliga mp3-sidor: Dmusic.com SoundClick.com Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 www.mp3sound.com har jag för mig ... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 (redigerad) mp3 är aldrig warez men jag förstår vad du menar. Redigerad 14 december, 2004 av GTA3 freak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 14 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Jo, egentligen är det bara programvara som kan räknas som warez men här på forumet och har ju ordet blivit ett samlingsnamn för alla olagliga filer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Sant, men betyder inte det att den som hostar sidan med alla mp3 filer måste ha licensen för alla filer? Enligt svensk lag är det ju lagligt att ladda ner filer från nätet men ej dela ut, så ja.. eller jag vetefan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Arvid Skrivet 14 december, 2004 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Just de sidorna jag nämnde är communities där besökarna själva laddar upp låtar som de gjort. Genom att ladda upp låtar där ger man sidan tillstånd att sprida dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Just de sidorna jag nämnde är communities där besökarna själva laddar upp låtar som de gjort. Genom att ladda upp låtar där ger man sidan tillstånd att sprida dem. aaha, det är låtar dom själva gjort. Then I understand. Jag syftade på låtar av artister som te x. Madonna, U2, Bob Marley. (hehe, nej.. No me gusta Madonna ) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 soundclick är väl där folk laddar upp sin egen musik för kritik och försäljning Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Det kommer ju en lagändring snart om fildelning, vad innebär den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Det kommer ju en lagändring snart om fildelning, vad innebär den? Att det blir olagligt att ladda ner musik/film från nätet. Men vad det egentligen innebär: Inte ett skit, polisen har inte resurser till att jaga fildelare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Att det blir olagligt att ladda ner musik/film från nätet. Men vad det egentligen innebär: Inte ett skit, polisen har inte resurser till att jaga fildelare. Nej det tar antipiratbyrån hand om genom att bryta sig in i datorsystem och göra olagliga husransakan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Nej det tar antipiratbyrån hand om genom att bryta sig in i datorsystem och göra olagliga husransakan. Seger för fildelarna med andra ord. Antipiratbyrån kan inte hantera situationer på ett olagligt vis hur gärna dom än vill det, även dom står under lagens långa arm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dr. Albino Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Det kommer ju en lagändring snart om fildelning, vad innebär den? Ändrar lagarna lite, APB kan när den nya lagen träder i kraft sätta dit folk som hjälper fildelning.. Du är fortfarande lika säker, men snubbar som TPB tex. kommer få det het om öronen.. Alltså, Folk som har hubbar uppe o sånt kommer att kunna åka fast mycket lättare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Ändrar lagarna lite, APB kan när den nya lagen träder i kraft sätta dit folk som hjälper fildelning.. Du är fortfarande lika säker, men snubbar som TPB tex. kommer få det het om öronen.. Alltså, Folk som har hubbar uppe o sånt kommer att kunna åka fast mycket lättare. Huh? Länk? Har bara hört att det ska bli olagligt att ladda ner film/musik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Upson Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 Ändrar lagarna lite, APB kan när den nya lagen träder i kraft sätta dit folk som hjälper fildelning.. Du är fortfarande lika säker, men snubbar som TPB tex. kommer få det het om öronen.. Alltså, Folk som har hubbar uppe o sånt kommer att kunna åka fast mycket lättare. TPB lyckas alltid slingra sig ur, de lär hitta nya sätt att se förbi lagarna även när dessa förnyas... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
comfy Skrivet 14 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 14 december, 2004 www.cdon.com Dom har gjort någon ny sak som heter "Download" där man kan ladda ner låtar och album för pengar. Det är billigare faktiskt för jag har för mig att Eminems nya album "Encore" kostar cirka 100kr att ladda ner från deras sida. Och en låt kostade typ max 10kr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urachez Skrivet 15 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2004 Alltså, Folk som har hubbar uppe o sånt kommer att kunna åka fast mycket lättare. Det är inte olagligt att lägga upp en hubb direkt. En till rolig sak är folk som hotar att anmäla OP:s som inte delar ut nå'nting! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 15 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2004 TPB lyckas alltid slingra sig ur, de lär hitta nya sätt att se förbi lagarna även när dessa förnyas... Dom gör egentligen ingenting olaglit. Dom hostar ju inte själva spelen och skivorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 15 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2004 Att hosta hubb är inget fel. Hubb ownern kan ju säga att han ville dela textfiler och inte hade en aning om att det delades ut spel, film & musik? Yes, im Illegal.. I'm scanning my pizza and making piratecopies!! woohoo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dr. Albino Skrivet 15 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2004 Det är inte olagligt att lägga upp en hubb direkt. En till rolig sak är folk som hotar att anmäla OP:s som inte delar ut nå'nting! Men det är just det som den nya lagen ska göra.. Om du har en hubb uppe för att folk ska dela olagliga saker så åker du pga att du hjälper dom att dela.. Så har jag hört. Funny, jag har ingen källa.. Men går IT gymnasium så kan fråga nån i klassen(där jag hörde det) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts