Jump to content

Tema till WinXP

Speeder
 Share

Recommended Posts

Det mest praktiska och lättaste är att installera WindowBlinds, StyleXP eller något annat program som gör att windows använder en annan dll-fil för visning av teman istället för originalet, det är så Wb fungerar. WindowBlinds använder sitt eget filformat, och kan även utöka fönsters och skrivbordet funktioner (lägga always-on-top som en knapp på varje fönster, etc.). StyleXP patchar endast uxtheme.dll vid varje bootning, som leder till att den kan köra osignerade teman. Ett annat sätt är att helt enkelt själv patcha uxtheme.dll, för detta ändamål kan man ladda nr ett program som man sedan startar och låter den patcha. Detta går fort, och är oftast smärtfritt, men det kan resultera i fel om man inte patchar dll-filen i felsäkert läge.

Själv kör jag med en patchad uxtheme.dll, eftersom jag inte vill ha ett program (eller i StyleXPs fall, en extra driver) körandes. Wb kan ockås bugga ibland, vilket kan leda till att titlebars slutat reagera på händelser, en del grafikbuggar, etc. Men det är sånt man bara stöter på ibland, inget som händer varje dag. Det kanske aldrig händer någon annan, men det är vad jag har upplevt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vigge: vet du någon bra sida med stylexp/patch teman? (förutom customize.org)

jag brukar antingen kolla Neowin.net's XP VS-forumdel eller deviantart.com's VS-del. På deviantarts VS-del brukar det dock inte komma upp några bra (eller rättare sagt, läggs upp flera buggade teman som är fula), men jag rekommenderar neowin.net's VS-del, oftast kvalitet-teman och inte stora fula sådana (i mitt tycke).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor