Pain To ThE MaX Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 De står för subject, dem för object. Alltså blir det: De gav dem pengar. S P DO AO För de som tycker att det är svårt att skilja på de/dem kan använda "dom" - men då måste de alltid göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Jag trodde faktiskt att dom flesta använde "dom". Men jag hade visst fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
danil89 Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Min svenskalärare sa till klassen i 7an att alla skulle använda dem/de när man skriver. När man pratar ska man säga dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Dom är talspråk, andvänds när man pratar. De och dem andvänds när man skriver. Det är så det är. Jag följer det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 (redigerad) Hålla reda på de och dem när man pratar skulle nog bli jädrans drygt Redigerad 9 december, 2004 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
fr34k Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Hålla reda på de och dem när man pratar skulle nog bli jädrans drygt jo men så är svenska språket.. drygt själv använder jag de/dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Dom är fel! Vote: de/dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Diezl Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Vote: Dem Men man kan ju använda båda det är valfritt vad jag har förstått... Dz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
vigge Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 då Dem är det rätta använder jag det när jag skriver, inte när jag snackar med andra eller ngt. När man sncakar säger De/Dom, men när man skriver ska det vara De/Dem... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Egentligen är det fel att säga "de" när man talar, då ska man alltid säga "dom". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Jag älskar och misshandla Svenska språket, och reta upp personer som tycker språket är heligt! Dom, dom, dom! btw: Ärligt talat tror jag aldrig att jag tänkt riktigt på vad jag använt :"> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mickemannen Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 vote: dom anledning: två orsaker 1: dom är modernare och påminner mer av talspråket, vilket jag tycker att skriften skall härma 2: dom kan användas båda när det enlikt "korrekt" svenska ska skrivas De och Dem, dessutom har alla lärare jag haft godkänt att jag + flertalet av klassens elever skriver Dom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 vote: dom anledning: två orsaker 1: dom är modernare och påminner mer av talspråket, vilket jag tycker att skriften skall härma 2: dom kan användas båda när det enlikt "korrekt" svenska ska skrivas De och Dem, dessutom har alla lärare jag haft godkänt att jag + flertalet av klassens elever skriver Dom Det brukar accepteras numera att skriva "dom".. Samma sak som man accepterar att man säger att "Jag är bättre än dig!", istället för det riktiga: "Jag är bättre än du! (är)" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pain To ThE MaX Skrivet 10 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2004 ^^exakt Men om man ska skriva de/dem så måste man veta att "de" står för subjekt och "dem" för objekt, annars blir det fel. Dock tror jag att alla får använda "dom" då det typ blivit accepterat, precis som "jag är bättre än dig". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts