Kaboom Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Tänkte på det imorse och nu måste jag bara göra en sån här poll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Det är väll dom å de ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 (redigerad) Antingen så säger man De eller Dem, beroende på vilket sammanhang, det är skillnad på orden. Eller så gör man det enkelt för sig och skriver bara Dom hela tiden. Vote: Dem Redigerad 9 december, 2004 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Jag använder "dom" när jag chattar, mailar eller skriver på forumet. Men på arbeten och uppsater är det klart jag använder "de/dem" Vote: dom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Det är som att fråga: Hur stavar du till giraff? 1. Giraff 2. Chirraf 3. Sheroif VOTE: De/Dem, självklart! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 De/Dem.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Det är som att fråga: Hur stavar du till giraff? 1. Giraff 2. Chirraf 3. Sheroif VOTE: De/Dem, självklart! Abo, det kallas talspråk. Det är ju lättare att skriva "dom" än att skriva "de/dem" och alla fattar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urachez Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Hatar verkligen att många börjat använda Dem istället för De och Dom. Lär er vart ni ska använde Dom, De och Dem istället, eller använd Dom hela tiden. Att använda Dem överallt låter så fult och fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Men i ruttniga bebble pahooba, DE/DEM använder man. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 (redigerad) Tycker som Urachez därna. Det är väl trevligt att folk tar lite ansvar i skrivandet och använder de/dem, men om man inte vet när det ska vara vilket ska man fan skriva dom istället. "Dem får ju göra som dem vill." Nästan värre än särskrivningar. Vote: Är inte det rätt uppenbart? EDIT Jag gillar inte riktigt det där exemplet jag gav. Nog verkar det fel med dem, men det verkar inte rätt med de heller. Iallafall, det finns något värre än de som inte kan de/dem. Det är såna som säger 'dom' istället för 'deras'. Som en brud (ja, turbofjortis) i min skola sa en gång. "Det är doms fel!" Samma sak med att de inte kan skilja på han/honom hon/henne. "Det är hons fel." o.s.v. Stackars svenska språket. :'( Redigerad 9 december, 2004 av Topp3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 man använder orden i olika sammanhang en katt gav en rosa dildo till dem dom gav katten den rosa dildon tillbaka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Men förstå! "Dom" är ett ord. Men det har inget med de/dem att göra. De som använder ordet "dom" borde lära sig bättre. Katten gav en rosa dildo till dem De gav tillbaka dildon Så skall det vara. Glöm "dom"! Det är fjortis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Men förstå! "Dom" är ett ord. Men det har inget med de/dem att göra. De som använder ordet "dom" borde lära sig bättre. Katten gav en rosa dildo till dem De gav tillbaka dildon Så skall det vara. Glöm "dom"! Det är fjortis. Ebeeto har rätt... (Logga in på msn!!!) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
makker Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 "De" används när man skriver men man säger det ordet som dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 "De" används när man skriver men man säger det ordet som dem. Man säger det ordet "dåmm". Jag har redan sagt hur det är, sluta bråka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Säger som The Dude. När jag gör arbetn och liknande använder jazg mig oftast av de/dem, men aldrig på msn/forum med mera... Och det räknas iaf här, tycker jag så... Vote: Dom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 (redigerad) Vote: De/Dem *EDIT* Det är ju förstås när jag skriver, jag går inte på stan och till exempel säger, "Nejmen tjenare Bengt, hur mår dem små?", säger ju förstås "Dom" eller "De" när jag pratar. Redigerad 9 december, 2004 av AE_Dave Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Vote: Dom! Låter bäst tycker jag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Dom : Talspråk De/Dem: Skriftspråk Vote: De/Dem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Noxzist Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 vote: DOM Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts