Jump to content

pepparkakshus

Tigerr
 Share

Recommended Posts

finns topics om vad folk önskar sig i julklapp, vad som kan vara bra att ge bort.. vilken juldryck som är godast och vilket julgodis som är bäst.

..själv tycker jag att julmust och lussekatter+julskum är väldigt gott.. :P

men nu tycker jag att det är dags att ta reda på lite traditioner inför och under julen sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har altis haft julgran. Ibland pepparkakshus. Dock gör vi aldrig det själva. "Julgodis" blir det ju en hel del av, och lussekatter. Julen måste vara det minst nyttiga lovet.

Mmmm håller med.... själv köper jag en "ALLADIN" asså choklad ask och julgran har alltid funnits här.. :wub: Pepparkaks hus lärde min mamma göra förra året.. Man ska ju smälta socker vi har alltid försökt o limma i hopp det med "Den vita krämen" man får receptet på.. :P "

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Viktigaste traditionerna med julen :

1. Julprogramet, kl 1 va? fd med Arne

2. Jul middag med dom släckt och vänner som kunde komma

3. Jul-prat och fika stund

4. Julklapps utdelningen

5. Lussekatter

6. Knäck

7. Mammas Punch-rosor :P

Och så i ordning också :P

EDIT: Mikolan: Ja,.. vi startar en namninsamling och skickar till svt,.. för nån stans måste :wub: dom väll ha dom inspelat? :o

Redigerad av Gunde5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

kalle anka sög juh... de klipper bort en massa och så är det en gubbe som säger istället för kalle.... HÄLGERÅN!!! :P

Det har alltid varit en gubbe som snackar istället för Kalle på julafton... "Vad tusan var det där?"

Något som är minst tjugoåtta gånger viktigare än Kalle Anka är dock "Karl-Bertil Jonsson's Jul". De som inte sett det spottar jag på. De som sett det och inte gillar det spyr jag explosiv galla över och drar på en tändsticka. Nej, förlåt! Det är juletid! Vi ska vara snälla mot varandra! Men jag kan aldrig se någon som dissar Karl-Bertil som något annat än en infidel...

Pepparkakshus är kul. Fast pepparkakan är seg efter så många veckor av stående i rumstempratur. Non-Stop har man på taket i glasyren. Glasyren är hård och alldeles för söt och Non-Stoppen sitter fast så att man inte får loss dom och därmed måste tugga av lite pepparkaka samtidigt och smaken blir som baken. Dessutom envisas modern sin med att ställa det nyglaserade huset på en bädd av snö-liknande bommul så att mestadels av glasyren blir oätlig då luddet fastnar i den.

Julens traditioner äro anrika!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något som är minst tjugoåtta gånger viktigare än Kalle Anka är dock "Karl-Bertil Jonsson's Jul". De som inte sett det spottar jag på. De som sett det och inte gillar det spyr jag explosiv galla över och drar på en tändsticka. Nej, förlåt! Det är juletid! Vi ska vara snälla mot varandra! Men jag kan aldrig se någon som dissar Karl-Bertil som något annat än en infidel...

Tror aldrig jag sett det. *Splosh*

Infidel? Är inte det någon som inte tror på gud el liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor