Jump to content

Försvaret.

darkjak
 Share

Recommended Posts

WW1 uppstod under olyckliga omständigheter och på grund av allianser hit och dit blev ett stort förbannat krig. WW2 kom oväntat? Right. :D

Nu är Europa mer samlat (EU?) och att snacka är en prioritet före handling (tyvärr, när det kan gälla vissa saker. Folkmord i Afrika t.ex.)

Anledningen till att Sverige inte kände oro under mellankrigstiden (mellan WW1 och WW2 såklart) berodde kanske på.. att Sverige inte var inblandat i WW1!!

Sverige var också helt jävla neutrala.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 364
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

WW1 uppstod under olyckliga omständigheter och på grund av allianser hit och dit blev ett stort förbannat krig. WW2 kom oväntat? Right.  :D

Nu är Europa mer samlat (EU?) och att snacka är en prioritet före handling (tyvärr, när det kan gälla vissa saker. Folkmord i Afrika t.ex.)

Anledningen till att Sverige inte kände oro under mellankrigstiden (mellan WW1 och WW2 såklart) berodde kanske på.. att Sverige inte var inblandat i WW1!!

Sverige var också helt jävla neutrala.

WW1 "utlöstes" pga de s.k. skotten i Sarajevo, och de var ju itne direkt något någon kunde förutse, alltså räknar jag det som att det kom oväntat.

Sen WW2, det började ju med att Hitler startade Blixtkriget, eller Blitzkrieg, vilket jag också kallar relativt oväntat.

Och ja, Sverige var och är neutrala (säger vi iaf, håller inte riktigt med), men det hjälpte ju tydligen inte, trots att vi lät Tyskland åka på våra järnvägar så tänkte de ändå invadera oss. Så jag tror inte att det kommer hjälpa oss i framtiden heller.

Btw, nu går jag och hälsar på sängen, så förvänta dig inga fler svar ikväll ;)

Redigerad av Zyber
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker både WW1 och WW2 kom ganska oväntat, så varför inte WW3 också?

Beror på hur man definerar oväntat. Jag skulle inte kalla någon av dom speciellt oväntade. Eller jo på ett sätt, att dom blev just "världskrig" kanske var lite oväntat, men att stora krig väntade kan inte ha förbigått många. Och om WW3 kommer, så tror jag Sverige förblir neutrala, det har funkat hittils.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och ja, Sverige var och är neutrala (säger vi iaf, håller inte riktigt med), men det hjälpte ju tydligen inte, trots att vi lät Tyskland åka på våra järnvägar så tänkte de ändå invadera oss. Så jag tror inte att det kommer hjälpa oss i framtiden heller.
Håller med att vi inte var helt och hållet neutrala.. men vart tusan är din källa på att tyskarna skulle invadera oss?

WW1 "utlöstes" pga de s.k. skotten i Sarajevo, och de var ju itne direkt något någon kunde förutse, alltså räknar jag det som att det kom oväntat.

Skotten var oväntade, kriget var olyckligt

Sen WW2, det började ju med att Hitler startade Blixtkriget, eller Blitzkrieg, vilket jag också kallar relativt oväntat.

"Fram till 1961 är det relativt tyst om frågan och inga nydanade åsikter förs fram om saken. Därför kom [A. J. P. Taylor]?s bok The Origins of the Second World War som ett blixtnedslag från en klar himmel. I denna bok ifrågasätter han tidigare vetenskap om problemet och för fram helt nya förklaringsmodeller. Enligt Taylor så har Hitler en mindre betydande roll för utbrottet till andra världskriget och han lägger i stället fokus på de bristande diplomatiska aktivisterna som förelåg andra världskriget. I stark kontrast till andra forskare hävdar Taylor att Hitler inte hade långtgående planer om att starta krig, utan ville egentligen bara stärka Tysklands ställning och revidera det rådande maktsystemet i Europa.

Som stark motpol i jämförelse med Taylor så hävdar [Hugh R. Trevor-Roper]? att Hitler hade långtgående planer och att han medvetet drev utvecklingen framåt mot ett krig. I ett inlägg i tidningen Encounter går Trevor-Roper till ett akademiskt anfall mot vad han anser de felaktiga slutsatserna som Taylor har kommit fram till i sin bok. Både Taylors bok samt Trevor-Roper verbala angrepp kommer jag ta upp. "

http://www.susning.nu/Adolf_Hitlers_roll_f...krigets_utbrott

Redigerad av superduPer?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad ryssland tjänar på att tta över sverige är all våra naturtillgångar , mer land dessutom kommer mer in i europa. Deras mål kanske inte är att ta sverige kanske england men dom måste ta sverige för att kunna flytta armeerna dit dessutom har dom en bra väg ifrån sverige/norge tilll england i havet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Nassarna lyckats vid Stalingrad, hade det bara varit en fråga om tid innan vi skulle ha blivit anfallna!

Vi klarade oss genom tur (att Ryssarna slog tillbaka nassarna), och rövslickeri (vi lät nassarna rulla tåg på VÅR rälls till Norge).

Jag anklagar inte Putin, och jag säger inte att vi kommer bli anfallna NU.

Men om tjugo år kanske det kommer en galning o tar över Ryssland. Då vi kommer fatta att han vill invadera, kommer det redan vara för sent för att försöka rusta upp.

Vi har ju beställt 200 Gripen, och nu, över 10 år efter första leveransen, är dom fortfarande inte färdiga! Tänker ni er att vi ska klara av att rusta upp på några månader, eller max två år?

Vi kommer spränga statsbudgeten många gånger om, och kommer säkert ändå inte hinna bygga upp ett försvar.

Sovietiska agenter åkte till Sverige på "semester" under kalla kriget. De låtsades att de var turister, och hade med sig kameror. De fotografferade helt tomma kustremsor in i minsta detalj. Varför?

Jo, för att med extrem precission planera, och senare utföra en landsstigning!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Nassarna lyckats vid Stalingrad, hade det bara varit en fråga om tid innan vi skulle ha blivit anfallna!

Vi klarade oss genom tur (att Ryssarna slog tillbaka nassarna), och rövslickeri (vi lät nassarna rulla tåg på VÅR rälls till Norge).

"What if.."

Då var då, nu är nu. Idag så finns det ingen som helst hotbild mot Sverige.

Jag anklagar inte Putin, och jag säger inte att vi kommer bli anfallna NU.

Men om tjugo år kanske det kommer en galning o tar över Ryssland. Då vi kommer fatta att han vill invadera, kommer det redan vara för sent för att försöka rusta upp.

Ni (ni som är för att Sverige ska rusta upp försvaret) har en liten förkärlek för att måla fan på väggen. Lägg av med det och se till nuet. Snälla.

Vi har ju beställt 200 Gripen, och nu, över 10 år efter första leveransen, är dom fortfarande inte färdiga! Tänker ni er att vi ska klara av att rusta upp på några månader, eller max två år?

Vi kommer spränga statsbudgeten många gånger om, och kommer säkert ändå inte hinna bygga upp ett försvar.

Nu går jag med i ditt resonemang att det skulle kunna ske, dvs att Ryssland invaderar oss. För att komma åt Sverige måste de först antingen gå genom a)Finland b)Baltikum. Det blir ingen diskret operation om man säger så.

Tror du kan räkna ut vad som kan ske..

Sovietiska agenter åkte till Sverige på "semester" under kalla kriget. De låtsades att de var turister, och hade med sig kameror. De fotografferade helt tomma kustremsor in i minsta detalj. Varför?

Jo, för att med extrem precission planera, och senare utföra en landsstigning!

Källa tack.

Redigerad av superduPer?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"What if.."

Då var då, nu är nu. Idag så finns det ingen som helst hotbild mot Sverige.

Ni (ni som är för att Sverige ska rusta upp försvaret) har en liten förkärlek för att måla fan på väggen. Lägg av med det och se till nuet. Snälla.

Nu går jag med i ditt resonemang att det skulle kunna ske, dvs att Ryssland invaderar oss. För att komma åt Sverige måste de först antingen gå genom a)Finland b)Baltikum. Det blir ingen diskret operation om man säger så.

Tror du kan räkna ut vad som kan ske..

Källa tack.

Finns många källor till det.

Morsan kände en ganska högt uppsatt person, och så stod det i "illegala" tidningar i Soviet. Mot slutet av kalla kriget var det välkänt, tror till och med att det stod i Svenska dagstidningar. SäPo kände till saken, men vad kunde de göra? Haffa dom?

Då hade det säkert blivit invasion av Sverige på en gång.

Tror du ärligt talat att Ryssarna inte skulle kunna gå igenom Baltikum? Tror du att USA skulle ge sig på en motståndare som FAKTISKT har kärnvapen, och som kan skada dom? Dom ger sig ju bara på futtiga ökenfolk, och gerillor!

Jag tittar inte på nuet i det här fallet, eftersom att man måste vara långsiktig vad gäller försvar. Man kan inte skaffa sig en rejäl armé på bara ett par veckor. Vi måste ha försvaret konstant redo, för statistiskt sett är det FULLSTÄNDIGT OMÖJLIGT att vi kommer bli utan NÅT krig innan jorden går under (vilket enligt vetenskapsmän kommer att ske om ungefär 12mdr år, då solen växer så mycket att allt liv kommer att koka ihjäl på grund av solens expansion). Jag förstår ärligt talat inte vad du har emot att kämpa för ditt land. Sverige är inte mitt födelseland, men jag skulle ändå strida till sista droppe blod för det!

Och det där "what if". Du tänker ju "what if NOT". Man måste hålla ögonen öppna för ALLA möjligheter.

Och som svar på honom som sa att alla läkare enligt min idé kommer bota sjuka soldater istället för att hjälpa cancersjuka. Visst, en stor del av sjukvården kommer att ställas om till att jobba med soldater, men sådanna sjukdommar som kan ge bestående men (typ död, skadade kroppsfunktioner, kroniska smärtor, koma, apati) ska ju såklart behandlas.

Och enligt min idé ska inte ovilliga sättas i fängelse, utan sättas i exil. Det du inte vill kämpa för, är du inte heller berättigad till! Själv ska jag kämpa för att komma in på lumpen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur man definerar oväntat. Jag skulle inte kalla någon av dom speciellt oväntade. Eller jo på ett sätt, att dom blev just "världskrig" kanske var lite oväntat, men att stora krig väntade kan inte ha förbigått många. Och om WW3 kommer, så tror jag Sverige förblir neutrala, det har funkat hittils.

tänk om det blir ww3! Nu har vi ju mkt bättre stridsvagnar, flygplan, båtar m.m!

och glöm inte atombomberna! fy fan allså.. vissa säger att ww4 kommer att bli med pinnar och stenar.. o jag tror ni fattar varför :D

Spel kommer säkert att göras med ww3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tänk om det blir ww3! Nu har vi ju mkt bättre stridsvagnar, flygplan, båtar m.m!

och glöm inte atombomberna! fy fan allså.. vissa säger att ww4 kommer att bli med pinnar och stenar.. o jag tror ni fattar varför :D

Spel kommer säkert att göras med ww3

ORD!

Tycker att USA bör bli färdiga med Starwarssystemet!

Sen ska ALLA länder ha det, så kan ingen skjuta iväg kärnvapen längre!

Och då avvecklar man atomskiten, i och med att de inte går att använda!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

w0rd dark jak! USA har inte bevisat att dom är mäktiga... Vi börjar med ww1

Dom anföll nazist tyskland. Men det var inte bara usa det var england också med hjälp av franska gerillor. 75% av allierade slagskäppen var engelska. Dessutom var bara 20% av tyskarnas arme i frankrike resten var i tyskland/italien/nord arfika. Men dom anföll japan där visade dom att dom var bra men japan blev överaskade på anfall dom trodde inte att dom skullle anfalla. Hade inte usa haft sina hangarskepp ute 7december 1942 kanske japan hade vunit vem vet..

Sen har dom bara anfallit massa svaga länder som inte har nån ekonomi där bara presidenten som lever bra. Som :

Korea

Vietnam

Somalia

Irak 1

Irak 2

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så sa vi innan WW2 också...

Det var rena turen att de allierade inte skjöt upp anfallet mot Frankrike, som de planerade att göra.

Vad får er att tro att ingen sjuk människa som t.ex. Hitler kommer kunna ta över makten över ett land igen? Den som tror att Sverige aldrig kommer bli attackerat är rent utsagt barnslig.

rena turen?

sverige stog inte på nåns sida då och det gör vi inte nu heller!

så du menar att vi "trodde" att vi var säkra (genom "trodde" menar jag då att sverige inbillade sig att vi var säkra och inte skulle bli attackerade men BLEV det :ermm: )

det är barnsligt att nån dum kille skulle i denna tid skulle lyckas ta kontroll över nåt land och attackera världen! människor har blivit smartare nu! ;):D:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att vi inte var helt och hållet neutrala.. men vart tusan är din källa på att tyskarna skulle invadera oss?

http://www.forsvarsframjandet.org/FMF-97-1/pansarattack.htm

Om du vill läsa mer kan du googla på typ Tyskt anfall mot Sverige 1943, så finns det många fler sidor än just denna.

det är barnsligt att nån dum kille skulle i denna tid skulle lyckas ta kontroll över nåt land och attackera världen! människor har blivit smartare nu!

Dagens lol :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två sett att gå...

1. Minska försvaret så de endast är till för katastrofer

2. Öka försvaret för att vara beredd för angrepp

Själv tycker jag 1 för följande:

1. Sverige är neutralt ska därför inte kriga...

2. Varför kriga?

3. Vilka nationer är möjliga fiender?

4. Bin Laden har själv sagt att han inte attackerar ett land som Sverige

Vad har vi då kvar det för? Katastrofer... alltså minska.

Det finns dock en sak som jag skulle kunna tänka mig att försvaret skulle satsa på det är Gripen och fortsätta utveckla och sälja. Annars ser jag inte vi ska med arme och göra

Dz

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sorgligt hur besatta ni är av hot och krig. Inga vapen inget krig. Jag tycker Sverige ska skrota det militära försvaret totalt. Mönstring och någon form av vapenfri tjänst ska dock vara obligatoriskt.

Å nej dom onda kommunisterna kommer och tar över Sverige och sätter oss under förtryck! Måste rusta.. måste köpa ett automatgevär.. hmm min granne kan vara en sovjetisk agent som agerar turist och fotar Sveriges obevakade kuster.. måste döda honom..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Thedude.. Du vet aldrig vad som händer finns inre hot som inte polisen kan åtgärda. Nazistiska grupperingar som har sina kamp och kommunisterna med deras revolution.

Och detta handlar inte om nuet, vi skulle aldrig klara mobilisera om 20-40 år om detta fortsätter. Du vet inte vad som händer imorgon? Lettland krisen just nu skulle kunna leda till krig. Dock skulle inte EU tillåta detta men en del bryr sig bara inte.

WW1 kom inte speciellt oväntat. Skotten i sarajevo var avgörande för kriget vid tidpunkten men det var bara en tidsfråga. Spänningarna mellan tyska alliansen och den allierade stora.

WW2 kom oväntat däremot. Visst många såg hitlers galenskap, men ingen trodde på ett krig. Möjligtvis tyskarna själva.. Goebbles tal "Ihr whollt der total krieg?" sa väll allt. Chamberlein besökte tyskland och trodde knappast på krig. "Fred i vår tid" yttrades.. Ingen trodde hitler skulle våga attackera polen med hot från frankrike, storbritannien om krig.. Nu gjorde han ju inte som dom ville men men..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Thedude.. Du vet aldrig vad som händer finns inre hot som inte polisen kan åtgärda. Nazistiska grupperingar som har sina kamp och kommunisterna med deras revolution.

Och detta handlar inte om nuet, vi skulle aldrig klara mobilisera om 20-40 år om detta fortsätter. Du vet inte vad som händer imorgon? Lettland krisen just nu skulle kunna leda till krig. Dock skulle inte EU tillåta detta men en del bryr sig bara inte.

WW1 kom inte speciellt oväntat. Skotten i sarajevo var avgörande för kriget vid tidpunkten men det var bara en tidsfråga. Spänningarna mellan tyska alliansen och den allierade stora.

WW2 kom oväntat däremot. Visst många såg hitlers galenskap, men ingen trodde på ett krig. Möjligtvis tyskarna själva.. Goebbles tal "Ihr whollt der total krieg?" sa väll allt. Chamberlein besökte tyskland och trodde knappast på krig. "Fred i vår tid" yttrades.. Ingen trodde hitler skulle våga attackera polen med hot från frankrike, storbritannien om krig.. Nu gjorde han ju inte som dom ville men men..

asså fan jag håller med thedude om att vi borde skrota försvaret!

dessutom så har vi ingen ställning till lettland-krisen ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor