Jump to content

Försvaret.

darkjak
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 364
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

NU behöver vi den inte, men tror du inte att det kommer bli liite svårt att bygga upp försvaret igen då det behövs?

Världen är inte C&C där man kan bygga enheter för lättåtkomliga låtsaspengar på en halv minut.

Det verkar se ut som att era fantasier ser ut så här:

Det ser ut som att det kan bli krig mot sverige.

Göran Persson går in på militärstormarknaden. Ett urtrevligt butiksbiträde kommer fram till honom, och säger: vad får det lov och vara. Göran svarar sbällt: Jag behöver 500 000 automatgevär, med tre magasin till varje. Sen behöver jag ungefär 500 000 exemplar av "Krig för nybörjare", 500 pansarvagnar, och tio gånger så mycket ammunition, 1000 lastbilar och cirka 800 ambulanser, och ungefär 2000 luft-mot-mark robotar till JAS-Gripen." Affärsbiträdet: Var det nåt mer? Göran: Ja, just det. 500 000 uniformer, och 100 000 tält, tusen pansarknäckare, och tio gånger så många skott.

Butiksbiträde: var det allt?

Göran: Ja, det tror jag. Om jag skulle vilja ha nåt annat, finns ni tillgängliga via postorder? Och förresten hur mycket blev det?

Biträde: 24 timmar om dygnet. Det blev ungefär fyrahundra riksdaler.

Göran: Oj. Vilken hutlös summa! Kan jag betala kredit?

Biträde: Jadå. Nu i jultid har vi dessutom en extra låg ränta.

Göran: Tack, och god jul.

Biträde: God jul, och lycka till i kriget!

Då man ser krig på horisonten, hinner man inte utbilda så mycket personal, bygga så många vapen, och dessutom skulle det kosta många gånger hela svenska statskassan. Vi skulle alltså göra av med långt mer än vad vi har, och dessutom skulle fienden säkert hinna slå till, och kanske till och med besegra oss innan vapnen kommer, och soldaterna är utbildade! Det gäller att långsamt, under flera år, kanske till och med årtionden bygga upp ett försvar, som man har redo en lång tid innan fienden anfaller!

NATO är ett bra alternativ, men för att gå med där måste man ha en viss storlek på sin militär.

De flesta vill att EU ska vara fredligt, och inte vara en militärunion, alltså kan vi inte räkna med stöd från det hållet!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"The pioneers of a warless world are the young men who refuse

military service."

- Albert Einstein

Bojkotta krig och lägg ner hela skiten. Ingen vill ha Sverige, för här finns ingenting... Inse!

Du är en vis man!

Någon annan än jag som börjar bli trött på spekulationerna när ett anfall mot Sverige kommer?

Om det nu råkar vara något land som sitter och småsurar för att dom inte fått slåss tillräkligt mycket den senaste tiden. Varför i helvete skulle dom anfalla Sverige? Dom kommer ju bara framstå som inkompetenta om dom anfaller Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har järnmalm och skog... Åh, vilket kap!

Jänkarna attackerar små, försvarslösa länder för att ta deras olja. Men genom att bomba oss förlorar de pengar. Alla de stålar svenskar slänger bort på att göda sina kroppar på McDonald's, köpa materiell Disney-glädje åt sina barn och indoktrinera sig själva med sjuka värderingar genom film, slår lätt den cash amrisarna skulle tjäna genom att spränga oss i luften och sno våra granar...

Och ryssarna, ett hot? Det allra mest ondskefulla Pushkin bygger just nu är tvättmaskiner med auto-timer och alarm. Ryssarna har lika många McDonald's-"restauranger" som vi.

Något långt-bort-åt-hevvlette (rättstavat) land i Mellanöstern, då? Finns ingen anledning att några rabiata halv-apor i snusnäsdukar skulle vilja oss något dumt! Förutom Original Gangstas förstås... (Brutal ironi, dubbel-ironi och självironi. De som inte fattar tycker jag synd om...)

Vi är säkra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är säkra!

Så sa vi innan WW2 också...

Det var rena turen att de allierade inte skjöt upp anfallet mot Frankrike, som de planerade att göra.

Vad får er att tro att ingen sjuk människa som t.ex. Hitler kommer kunna ta över makten över ett land igen? Den som tror att Sverige aldrig kommer bli attackerat är rent utsagt barnslig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Vi är helt osäkra! Vi kommer snart bli attackerade!

- Vad ska vi göra åt saken då?

- Jag vet! Vi skiter i att göra något!

- Wow, superbra idé! Så gör vi!

Låter inte riktigt rätt enligt mig... :P

Varför inte förklara varför någon skulle få för sig idén att Sverige skulle vara ett bra mål?

Vad tjänar man ärligt på att attackera Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[insert scary music here]

Dimman ligger tung över Hultenius Citys stadssiluett. Nånting kommer hända ikväll. Det känns i luften. Det är vindstilla och tyst.

Plötsligt som från ingenstans, uppenbaras något på himlavalvet! En fågel? Ett plan? En gammal postanställd? Nej, det är Ebeetos trogne hjälte-kompanion "superduPer?". Som kommit för att ställa allting till rätta igen!

Ebeeto ler i mungipan...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket av orden "Åh" och "Källa" förstod du inte?

Du kan ju få leta upp en webbsida/bok/whatever där det står att Sverige tyckte så.

Jag tänker då inte göra det.

Därför försökte jag övertala Ebeeto (och dig?) om att det knappast behövs någon källa för att förstå det.

Men eftersom det tydligen inte gick in så får jag väl ta det ännu enklare då:

Om ett land är rädda för att bli attackerade, då tror jag att de rustar upp sitt försvar.

Vad tror du?

EDIT:

Vad tjänar man ärligt på att attackera Sverige?

En väldigt bra strategisk utpost, du har ju nära till hela norra Europa i stort sett.

Redigerad av Zyber
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju få leta upp en webbsida/bok/whatever där det står att Sverige tyckte så.

Därför försökte jag övertala Ebeeto (och dig?) om att det knappast behövs någon källa för att förstå det.

Om ett land är rädda för att bli attackerade, då tror jag att de rustar upp sitt försvar.

Vad tror du?

Vi är inte rädda för att bli attackerade! Vad har detta med något att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men frågan är, har vi verkligen anledning att vara rädda? I en tid som denna, är det ett troligt scenario att Sverige skulle bli invaderat av whatever?

Edit:

Det är ju just det jag har försökt säga hela tiden? 

Vi gör om samma misstag att inte vara rädda för en invasion, precis som innan WW2.

Aha, du menar så. Jo men är det verkligen en lika orolig tid nu som innan WW2? Går det ens jämföra nu med en tid då just WW1 för inte så länge sen ägt rum?

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bang. Ditt argument dog där. Källhänvisning är viktigt när man påstår något

Påståenden behöver källor

Vad tror du?

Vore ju onekligen dumt om de inte skulle rusta upp sitt försvar. Hmm, vad gör Sverige. Skär ner på försvaret? Vi har tydligen ingen anledning att vara rädda för någon.

Visst görs nedskärningarna pga ekonomin men om vi hade haft en hotbild mot oss hade nog något annat kapats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men frågan är, har vi verkligen anledning att vara rädda? I en tid som denna, är det ett troligt scenario att Sverige skulle bli invaderat av whatever?

Edit:

Aha, du menar så. Jo men är det verkligen en lika orolig tid nu som innan WW2? Går det ens jämföra nu med en tid då just WW1 för inte så länge sen ägt rum?

Tycker både WW1 och WW2 kom ganska oväntat, så varför inte WW3 också?

superduPer?: Du säger ju emot dig själv... Du håller med om att om ett land är rädda så borde de ju rusta upp försvaret. Då förstår jag inte hur du kan ifrågasätta att Sverige inte var rädda innan WW2...

Eller du kanske tycker att Sveriges försvar var tillräckligt upprustat innan WW2?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor