Jump to content

Försvaret.

darkjak
 Share

Recommended Posts

Såg ni kalla fakta igår?

Fy f*n va dåligt!!!

Vi kan få ihop till 31000 man, trotts att det nästan kostar lika mycket som då vi kunde få ihop 800 000 man!

Hoppas att borgarna får som dom vill!

Blir vi anfallna kommer man att göra slarvsylta av oss.

Själv tycker jag att man istället bör ÖKA militären, så att ALLA mellan 18 och 50 skulle kunna ställa upp vid krig!

Då menar jag inte enbart som soldater, utan som ingenjörer, brandmän, sjukvårdare, vapenproducenter och dylikt.

Ett annat alternativ är att slå ihop polisen och militären. Alltså: vi har ingen direkt yrkesmilitär, utan poliser som ska byta pepparspray mot granater, batonger mot knivar, och ficklampor mot automatgevär, direkt på närmaste polsisstation vid fall av krig! Då kostar militären nästan inget då det är fred, men då det blir krig kan den bli stor och mäktig, och så har vi en rejäl poliskår på köpet!

wwii748_327497_0.jpg

The only thing necessary for the triumph of evil, is for the good to do nothing!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 364
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det är enormt onödigt att banta på försvaret enligt mig! :( Om detta förslag kommer igenom som kommer det inte finnas kvar några regementen mellan Mälardalen och Luleå- trakterna (!) och det skulle innebära katastrof vid ett evenntuellt anfall.

Man säger att det inte finns nåt hot mot Sverige inom de kommande tio åren, det är klart att det inte finns det så länge man har ett försvar!

Och varför i helvete lägger man ned militärskolor som vart färdigbyggda i december? Kollar politikerna över huvudtaget upp saker och ting innan dom gör s.k "besparningar". Tror ni att politikerna kommer satsa på nåt som folket kommer ha nytta av med de insparade pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är enormt onödigt att banta på försvaret enligt mig! :( Om detta förslag kommer igenom som kommer det inte finnas kvar några regementen mellan Mälardalen och Luleå- trakterna (!) och det skulle innebära katastrof vid ett evenntuellt anfall.

Man säger att det inte finns nåt hot mot Sverige inom de kommande tio åren, det är klart att det inte finns det så länge man har ett försvar!

Och varför i helvete lägger man ned militärskolor som vart färdigbyggda i december? Kollar politikerna över huvudtaget upp saker och ting innan dom gör s.k "besparningar". Tror ni att politikerna kommer satsa på nåt som folket kommer ha nytta av med de insparade pengarna?

Skämtar du eller?

Vilket land som helst skulle ta Sverige när som helst och vårt försvar på 31 000 pers skulle inte kunna gör något. Däremot skulle alla andra länder göra något. Sverige militär fungerar nog emst som en gerilla, sabtoga operationer och dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ni kalla fakta igår?

Fy f*n va dåligt!!!

Vi kan få ihop till 31000 man, trotts att det nästan kostar lika mycket som då vi kunde få ihop 800 000 man!

Själv tycker jag att man istället bör ÖKA militären, så att ALLA mellan 18 och 50 skulle kunna ställa upp vid krig!

Då menar jag inte enbart som soldater, utan som ingenjörer, brandmän, sjukvårdare, vapenproducenter och dylikt.

Ett annat alternativ är att slå ihop polisen och militären. Alltså: vi har ingen direkt yrkesmilitär, utan poliser som ska byta pepparspray mot granater, batonger mot knivar, och ficklampor mot automatgevär, direkt på närmaste polsisstation vid fall av krig! Då kostar militären nästan inget då det är fred, men då det blir krig kan den bli stor och mäktig, och så har vi en rejäl poliskår på köpet!

wwii748_327497_0.jpg

The only thing necessary for the triumph of evil, is for the good to do nothing!

Varför tvinga nån att gå i militären?

haha, stackars sverige som går miste om mig.. Sitter hellre i fängelse än går lumpen :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men OMG! varför skulle ryssland anfala oss? vi lever i (nästan) fredstid!

ryssland är fattigt, inte instabilt :(

Det gammla SovjetUnionen har iofs attackerat Sverige för ett bra tag sedan... blev ju ganska erhm.... kladdigt i Sverige då, vi hade ju inte direkt nån större chans. :rolleyes:

Men men, att banta på militären är ju dumt, dock, när Sverige icket är i krig och troligen inte kommer vara på ett bra tag heller är det onödigt att spendera pengar på det. Dock i krig, ifall Sverige skulle bli anfallet skulle vi nog använda liknande system som Tyskland, USA och de andra länderna här på jorden att man plockar in folk som gjort lumpen i armén för tjänstgöring i just det kriget.

Hoppas du inte tror att alla som t.ex. var med i andra världskriget eller vietnamkriget som två exempel, var med i armén? De flesta av dem blev troligtvist tvingade, eller man kanske inte ska säga så, men de flesta av dem tror jag inte direkt var på någon militärbas hela deras tidigare liv, de blev inkallade från deras vanliga liv som lärare, kassörer, städare, tandläkare(?) m.m. ;):rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

bort med era stora attachements (nödvändigt? nej, jobbigt? ja) :(

jag tycker att Sveriges militär bör göras om till en yrkesmilitär, dvs att man anställer soldater/annat folk. Sveriges förvsarsmakt används ju främst till att utföra operationer i andra länder, och det kommer nog fortsätta vara så för en lång tid framöver. Om det skulle bli krig är vi ju neutrala, varför ska vi då ha ett stort försvar? Att bitvis ta botr försvaret är ju helt idiotiskt däremot, Sverige behöver ett försvar, om det omfattade runt 60 000 man vore det enligt mig lagom.

Redigerad av vigge
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ni kalla fakta igår?

Fy f*n va dåligt!!!

wwii748_327497_0.jpg

redan... jo det e sant... dom kommer köra slarvsylta av oss, kommer ihåg näär jag läste aftonbladet en gång.. då var det en kille som svetsade sönder pansarvagnar och sånt...

men ändå... tyskland fick inte ha mer än 100 000 man i vareallefreden *stava* ... och det var skit lite... samma sak är 800 000 man... se bara på kinesernas arme !

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi behöver knappast 80000 man och allmän värnplikt är också en onödig kostnad. cirka 25000 fot soldater med en bra utbildning är allt som räcker.

Kina har världens största arme, men tro inte att den är bra utrustad. Dålig moral är inget att hänga i granen.

Det skulle räcka med 31000 Man om vi joinade nato.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men OMG! varför skulle ryssland anfala oss? vi lever i (nästan) fredstid!

ryssland är fattigt, inte instabilt  :(

men varför inte? Vi har järnmalm , koppar , och mycket skog och hugga ner dessutom för att få mer land och makt!

Bygg mer försvar sverige satsar för mycket pengar på jas planen . Satsa på mark trupper tex. fler tanks och soldater!

Ryssland är rika kolla på alla deras oljefält dom pumpar in pengar dom är lika mäktiga som usa om 10år säger experterna. Redan nu har President putin (ledare för ryssland) byggt ett nytt robot attack/försvars ssytem!

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För det första kostar det väldigt mycket att driva en sån verksamhet och för det andra; Vem kommer någonsin gå mot krig emot oss? Om något land skulle så hade andra länder hjälpt oss.

Vilka länder? :(

Jag tror ingen skulle vilja hjälpa sverige om det blev krig här, hjälpte vi amrikanarna i krigit i Irak?

Och vad avr sverige på andra världskriget?

Och jag menar absolut inte att de är dåligt att vi inte har hjälpt alla andra. Tvärtom är det kanske bra, vem evt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men varför inte? Vi har järnmalm , koppar , och mycket skog och hugga ner dessutom för att få mer land och makt!

Bygg mer försvar sverige satsar för mycket pengar på jas planen . Satsa på mark trupper tex. fler tanks och soldater!

Ryssland är rika kolla på alla deras oljefält dom pumpar in pengar dom är lika mäktiga som usa om 10år säger experterna. Redan nu har President putin (ledare för ryssland) byggt ett nytt robot attack/försvars ssytem!

Sverige ligger emellan nato och gamla warzawa pakten, vi ligger bra till strategiskt också.

Men jag tror knappast USA skulle tillåta att en demokrati rykte.

Läskigt är att ryssland har börjat rustat som fan sedan sovijets fall

Redigerad av Carolus XII rex suenica
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och fall någon hade anfallit Sverige som är neutrala hade många hjälpt oss ändå!...

...för vi är neutrala...

Hur snabbt tror du det går för EU att om-mobilisera trupper egentligen? En halvtimme?

@ er som tror att Sverige aldrig kommer bli attackerade av något annat land: Tror ni även på att det aldrig kommer bli något tredje världskrig? Ryssland är nog det största hotet mot Sverige, om vi räknar med en eventuell attack från något annat land. De är ju inte direkt oskyldiga, det var ju en spion (vad var det han hette nu igen?) som sålde hela Viggen-projektet till Ryssland, vilket gjorde att man var tvungen att bygga om stora delar av planet. Det har ju hänt ett antal gånger att ryska ubåtar "bara råkat" styra in på svenskt vatten.

Jag menar, innan andra världskriget hade ju Sverige knappt någon armé, men efter så satte man ju igång att bygga upp armén för fullt. Vet ni varför? Det var för att vi blev rädda! Först tänkte vi att "det är väl ingen som vill attackera oss" (någon som känner igen sig?), men när Norge var invaderat och Finnland blev rejält attackerat, så blev vi rädda. Vi började faktist rusta upp armén år 1940, men det blev inte klart förens år 1949. När kriget redan var över alltså. Och vi hade riktig tur som inte blev attackerade av Tyskland under kriget. Det är kanske inte alla som vet det, men under februari 1942 tänkte Tyskland inleda "Operation Polarräven", som gick ut på att gå in i Sverige med massor av pansar via Norge. Som tur var ångrade sig Tyskland i sista sekund, och skickade den 25:e pansardivisionen (den som var tänkt att anfalla Sverige) till Frankrike istället, för att hjälpa till att försvara mot de allierade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor