Ebeeto Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 (redigerad) För er som ännu inte förstått det så var mitt utdrag från "Forskning och framsteg" fejkat. Dr. Armstein finns inte, och jag tror knappast att fågelsjukan blir något större hot. Tag det lungt, tag en toy! Redigerad 9 december, 2004 av Ebeeto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fralla_24 Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Vaccin mot fågelinfluensa finns inte idag Idag finns inget vaccin mot fågelinfluensan i Sydostasien. Influensavirus för vaccin odlas normalt i befruktade hönsägg. Det virus som orsakar fågelinfluensan förstör cellerna i ägget så att vaccin-viruset inte kan växa. Genom molekylärbiologiska tekniker har man nu lyckats skapa ett virus, som innehåller de komponenter som behövs för att man ska få skydd mot fågelinfluensan och som samtidigt kan växa i ägg. Två vaccintillverkare arbetar nu med detta utsäde, så att det ska finnas en beredskap för storskalig vaccinproduktion om det kommer att behövas. Just nu ingen anledning till vaccination mot fågelinfluensa och inga resevarningar Om ett nytt influensavirus går över från djur till människa och börjar cirkulera lokalt i en befolkning finns risk för att infektionen kan spridas över hela världen – en s.k. ”pandemi”. När lokal spridning av ett nytt influensavirus påvisats kommer vaccin att börja produceras i stor skala. Fågelinfluensan i Sydostasien har drabbat fåglar i stor utsträckning, men endast smittat ett fåtal människor. Eftersom viruset är dåligt anpassat till människa har man inte heller (mer än i något enstaka fall) kunnat konstatera spridning från människa till människa. Det finns därför i dagsläget inte någon anledning till vaccination och vi avråder inte heller från resor till Sydostasien. Sedan början av året har 17 fått fågelsjukan och 12 har dött. Alla har typ varit i kontakt med sjuka eller döda kycklingar. Aja läs mer: http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItem...le____4357.aspx Känn lugnet, tror många blev rädda från Ebeeto's påhitt Som sagt om det skulle drabba världen så får nog alla vaccin... Ha en trevlig dag! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 (redigerad) För er som ännu inte förstått det så var mitt utdrag från "Forskning och framsteg" fejkat. Dr. Armstein finns inte, och jag tror knappast att fågelsjukan blir något större hot. Tag det lungt, tag en toy! jag förstår fan inte ditt sinne för humor.. men.. jag gillar DET! *REPORTED* Redigerad 9 december, 2004 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 För er som ännu inte förstått det så var mitt utdrag från "Forskning och framsteg" fejkat. Dr. Armstein finns inte, och jag tror knappast att fågelsjukan blir något större hot. Tag det lungt, tag en toy! Du som vet allt(verkar det som) borde väll veta att toy inte finns mer... Känn dig ÄGD! . Näh... Men vet du varför dom tog bort toy? Det som var så gott. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xPisc Skrivet 9 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2004 Kycklingsjuka mig dit, kycklingsjuka mig hit. Ska vi börja buck bucka eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 11 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 11 december, 2004 Fågelsjukan resulterar i hög feber och et fins personer som har dött, Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Korven Skrivet 11 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 11 december, 2004 Okej så ni menar altså att man får jävligt hög feber? och sen så finns det en chans att man dör och att dom sprids genom luften och fåglar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts