Jump to content

fågelsjukan!

luddee
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tycker inte ni skall oroa er upp över öronen över det här. Det är absolut inte den första pandemin som drabbar jorden, och defenitivt inte den sista. Och nej, det här kommer troligen inte vara det som "avslutar människans existens". Det skulle vart värre om det här drabbade oss på tex 1600-talet(När vi inte ens existerade så det var ju lite dumt sagt)

Edit:

Vaccin mot fågelinfluensa finns inte idag

Idag finns inget vaccin mot fågelinfluensan i Sydostasien. Influensavirus för vaccin odlas normalt i befruktade hönsägg. Det virus som orsakar fågelinfluensan förstör cellerna i ägget så att vaccin-viruset inte kan växa. Genom molekylärbiologiska tekniker har man nu lyckats skapa ett virus, som innehåller de komponenter som behövs för att man ska få skydd mot fågelinfluensan och som samtidigt kan växa i ägg. Två vaccintillverkare arbetar nu med detta utsäde, så att det ska finnas en beredskap för storskalig vaccinproduktion om det kommer att behövas.

Vaccin är på väg!

Edit2: Jag kallade det "Pandemi", det ska jag nog inte göra än. Det kan utvecklas till det, men än så länge är det bara en epidemi, eller?

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste närmare om detta i Forskning och Framsteg (senaste numret kom idag, med framsidesrubriken "En ny Digerdöd?" på omslaget. Hämtat direkt ur tidningen:

"Den omryktade fågelsjukan kan ha förödande effekt på vårt dagliga liv, även i Europa och Sverige. Dr. Heinz Armstein på tyska smittoskyddsverket berättar i ett pressmeddelande att omedelbar vaccination av samtliga smittade är ett måste om vi vill undgå en stor pest. Armstein jämför den stundande epedemin med digerdöden. Människan som ras är hotad, påstår Dr. Armstein samtidigt som han antyder att någon anledning till panik inte är aktuell i dagsläget, då ett vaccin är under utveckling hos ett av Tysklands största läkemedelsbolag PharmaTech. Dock är det inte helt säkert att detta blir klart i tid för att undvika en stor epedemi och då kan mänskligheten faktiskt vara hotad."

- Forskning och Framsteg, nr. 11 2004. Sid. 11

Låter inte helt lovande...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, "Armstein", jävla kvacksalvare.

Ska jag dö ska jag fan inte dö på grund av någon jävla fågel. Inte för att jag kommer det heller, då det där är en jävla smörja som aldrig kommer infalla. Ni som är rädda, var det för fan, jag tycker det bara är roligt, och ni vinner ju inget på det. Ni kommer inte dö, om det är det ni tror.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker bara detta är löjligt, vi kan lika gärna diskutera Ryssarnas produktion av kärnvapen. Kommer det bli ett tredje världskrig snart? kommer vi dö? när slår dom till? Om ni får fågelsjukan så kan ni ju alltid köpa svarta sandaler för att underlätta sjukan.

Om du inte tycker det är en intressant diskussion, varför skiter du inte bara i den då?

Och om du vill diskutera Rysslands produktion av kärnvapen, skapa gärna en tråd om det isf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick fågelsjukan i förra månaden. Jävla skit, faktiskt... Först skiter man löst som vatten och får utslag på axlarna. Sedan blir hjärnan skrumpen. Jag kunde ju inte sjukskriva mig heller eftersom h*rorna på sjukkassan inte känner till sjukdomen. De om några borde väl känna till fågelsjukan, de är ju sådana jävla skator!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor