Jump to content

Döds straff

Tommy_Fido
 Share

Tycker ni att sverige ska ha döds straff?  

126 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 212
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hört talas om något som kallas omständigheter?

Omständigheterna talar om huruvida mördaren i fråga hade onda avsikter.

Hur gammal är du? 17? Tror du verkligen på fullaste allvar att ett mord gör en människa ond?

Hördedu!

Jag menar inte mord så som svenska domstolen beskriver det.

Ex:

1)En man går fram till någon, och skjuter honom.

Min åsikt: mord

Domstol: mord

2)En tjuv tar sig in i ett hus beväpnad med kniv, och blir ihjälskjuten av husets ägare.

Min åsikt: Självförsvar

Domstol: Mord

3)En person snor en cykel, och bli ihjälskjuten av en polis.

Min åsikt: Mord

Domstol: Grovt tjänstefel, och övervåld.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst Funny... Hur ofta har en mördare dödat någon för det godas skull? En mördare har fel på hjärnan och bör både straffas och vårdas där efter.

Nu glömmer du gråzonen. Har aldrig påstått att man mördar för det godas skull.

2)En tjuv tar sig in i ett hus beväpnad med kniv, och blir ihjälskjuten av husets ägare.

Min åsikt: Självförsvar

Domstol: Mord

Där är en av dom tillfällena där jag vill påstå att mördaren inte är ond. Även om han har vapen i huset...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har så rätt, men jag tänkte det ur ett simplare scenario, det klassiska "elak sinnessjuk man mördar oskyldig kvinna" ungefär. Det du citerar är däremot helt på sin plats, sådana mord är orättvist dömda, etiskt alltså, enligt lagen är det ju dock helt enligt reglerna och rättvist till tusen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är din subjektiva åsikt. Tack för du bevisa det jag sa.

Hur kan du säga att våldtäkt är bra?

Tror du att det går omkring kvinnor som tänker: "WOW, hoppas att jag stöter på en våldtäktsman idag.", eller nån som tänker: "Jag har det för bra. Hoppas att nån kidnappar mig, piskar mig, och sen säljer mig till en äcklig gubbe i ett främmande, laglöst land!"?

På just dom brottet får man samma resultat oavsett hur man ser på saken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, har du problem med att läsa? :wub:

Vart skrev jag att våldtäkt är nåt bra?

Jag har inte varit i närheten att skriva nånting som du plitade ner i posten ovan. Vad tusan menar du med din sista mening?! Vore trevligt med korrekt svenska.

Men du kanske har missförstått allting.

Subjektiv eller subjektivt kallas ett individbaserat omdöme om något, till skillnad från objektiv, som baseras på egenskaper hos detta något (objektet). - www.susning.nu

Dvs, en person som våldtar någon (ett exempel bara) kanske inte ser det han gör som ett brott. Han ser inget ondskefullt i att våldta en tjej/kille, han kanske bara ser det som ett sätt att tillfredsställa sig själv.

Ondska och godhet är subjektivt (INDIVIDBASERAT), dvs alla ser inte ett brott med likadana ögon och omdöme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, har du problem med att läsa? :wub:

Vart skrev jag att våldtäkt är nåt bra?

Jag har inte varit i närheten att skriva nånting som du plitade ner i posten ovan. Vad tusan menar du med din sista mening?! Vore trevligt med korrekt svenska.

Men du kanske har missförstått allting.

Subjektiv eller subjektivt kallas ett individbaserat omdöme om något, till skillnad från objektiv, som baseras på egenskaper hos detta något (objektet). - www.susning.nu

Dvs, en person som våldtar någon (ett exempel bara) kanske inte ser det han gör som ett brott. Han ser inget ondskefullt i att våldta en tjej/kille, han kanske bara ser det som ett sätt att tillfredsställa sig själv.

Ondska och godhet är subjektivt (INDIVIDBASERAT), dvs alla ser inte ett brott med likadana ögon och omdöme.

Subjektivt my ass!

Saten ser ju för helskotta att hon skriker, och försöker undkomma.

Vill han tillfredsställa sig, men är för ful för ett ligg, får han väl gå till en prostituerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att bli dömd till döden för nått man inte gjort.

Rekommenderad film till alla som skrivit/läst i tråden är The life of David Gale

Jag har ju sagt att jag är emot dödsstraff tills man kommer på nån metod som är 100% (t ex att koppla datorn till hjärnan, och läsa av allt minne, vilket inte lär bli möjligt dom närmaste livstiderna).

Alltså är jag emot det nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju sagt att jag är emot dödsstraff tills man kommer på nån metod som är 100% (t ex att koppla datorn till hjärnan, och läsa av allt minne, vilket inte lär bli möjligt dom närmaste livstiderna).

Så staten ska leka gud och bestämma vem som ska dö och leva?

Varför det straffet? Det skapar en ond cirkel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antydde aldrig inlägget till dig, så ta inte åt dig.

Men The life of David Gale måste tillochmed en person som dig se, den handlar precis om denna diskussionen och är jävligt, jävligt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor