Grötmannen Skrivet 7 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 7 december, 2004 Det gör man väl? Fast det kanske är till någon kassa som man får när man kommer ut? Kan någon upplysa mig? Helt rätt! fast man tjänar ju knappast mycke kanske en tiondel av vad man tjänar utanför.... men det är ju förståeligt eftersom det kostar att ha de där också Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
superduPer? Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Dödsstraff är äcklig dubbelmoral och staten ska fan inte leka gud och bestämma om vilka som ska dö eller leva Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Jag mår illa av att läsa vissa grejer härinne. Fy fan säger jag bara. Nej livstids fängelse (livet ut). Ingen tv sämre mat osv, för mycket grova brott. Varför så intresserad av att få internerna att må så dåligt som man kan? "fångarna är offer för omständigheter, dom borde belönas".Det var ett väldigt dumt, påhittat citat! Fångarna ska fan inte ha någon semester som det är i svenska fängelser. W0rd, är det inte allas drömsemester att sitta inspärrad i 20 år? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Varför så intresserad av att få internerna att må så dåligt som man kan? Det var ett väldigt dumt, påhittat citat! W0rd, är det inte allas drömsemester att sitta inspärrad i 20 år? 1) Dom idioterna är inte värda elpriset att driva en TV, eller priset på fin mat. Om vi gör på det viset kan vi säkert utföra saftiga skattesänkningar . 3) Har du inte hört talas om Letten som mördade en Svensk pensionär för att hamna i ett Svenskt fängelse? Eller den Polska lastbilscauffören som köred med full fart fram och tillbaka på gatan där polishuset låg? I Svenska fängelser får man bra mat, TV, boplats, permissioner och dylikt. Käket mördardjäklarna får är bättre än min skolmat. Dessutom får fångar lön för att dom arbetar på fabrikerna i fängelset. Tycker att man istället bör göra så här: de jobbar ihop till sin egen mat och ström. Är de för lata får de gott ta och svälta ihjäl! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Turboleo Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 P-C: "dålig "dikt"/"text" vad har det med temat o göra? vill du härma mig elleR?" Det var en låt om dödsstraff så det har väll med temat att göra. Jag vill härma dig med vadå? Skriva dåliga Dikter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
superduPer? Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 1) Dom idioterna är inte värda elpriset att driva en TV, eller priset på fin mat. Om vi gör på det viset kan vi säkert utföra saftiga skattesänkningar . Varför är de inte värda det? Om människa begår ett brott, sänks den personens "värde" då? 3) Har du inte hört talas om Letten som mördade en Svensk pensionär för att hamna i ett Svenskt fängelse? Eller den Polska lastbilscauffören som köred med full fart fram och tillbaka på gatan där polishuset låg? I Svenska fängelser får man bra mat, TV, boplats, permissioner och dylikt. Käket mördardjäklarna får är bättre än min skolmat. Dessutom får fångar lön för att dom arbetar på fabrikerna i fängelset. Tycker att man istället bör göra så här: de jobbar ihop till sin egen mat och ström. Är de för lata får de gott ta och svälta ihjäl! Källa på de första påståendena, tack. Såklart de ska få bra mat, permissioner m.m.! Ett fängelse är inte bara till för straff, det är också till för att få fångarna att återvända till samhället som s.k. normala personer. Har du besökt ett fängelse? Ditt förslag om hur borde göra istället är människoförnedrande och är helt fritt från empati. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Varför är de inte värda det? Om människa begår ett brott, sänks den personens "värde" då? Källa på de första påståendena, tack. Såklart de ska få bra mat, permissioner m.m.! Ett fängelse är inte bara till för straff, det är också till för att få fångarna att återvända till samhället som s.k. normala personer. Har du besökt ett fängelse? Ditt förslag om hur borde göra istället är människoförnedrande och är helt fritt från empati. 1) Ja. Man ta människans ursprungliga värde, och sedan subtraherar man det med värdet på personerna han dödat! 2)Källa... Låt mig se nu. Löpsedlarna på vartenda kvällstidning nån vecka 2002, vartenda nyhetssändning... Sen har jag inte så många fler... 3) Javisst. Dom visar ju JÄTTEMYCKET empati mot sina OFFER. Och som sagt: genom att tvinga dom till att jobba för sin egen föda lär dom sig att jobba, det enda RÄTTA sättet att försörja sig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Galenhund Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Varför så intresserad av att få internerna att må så dåligt som man kan? Det var ett väldigt dumt, påhittat citat! W0rd, är det inte allas drömsemester att sitta inspärrad i 20 år? Dina frågor/påståenden är så dumma att jag inte ens orkar kommentera dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Dina frågor/påståenden är så dumma att jag inte ens orkar kommentera dom. Eh kom med motargument istälelt för att sitta o dryga dig Dödstraff är för primitivt. Vi lever i ett samhälle där inte någon ska behöva dö en onaturlig död. Angående fängelserna tycker jag att alla teveapparater sak tas bort och ersättas med en tv-apparat i ett allrum soom internerna får samsas om. Att sänka kostnaden för deras mat med ett par kronor vore inte heller helt fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Darkjak får mig ännu en gång att må dåligt i maggropen. Du kan inte nedvärdera människor så på grund av deras brott. En mördare behöver vård, inte tortyr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Carolus XII rex suenica Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Darkjak får mig ännu en gång att må dåligt i maggropen. Du kan inte nedvärdera människor så på grund av deras brott. En mördare behöver vård, inte tortyr. En mördare kostar pengar, pengar som han inte förtjänar att kosta.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Darkjak får mig ännu en gång att må dåligt i maggropen. Du kan inte nedvärdera människor så på grund av deras brott. En mördare behöver vård, inte tortyr. Vård? ALLA mördare är inte mentalt störda. Många, ja säkert de flesta mördar med sina alla sinnen i full funktion. Dom kostar PENGAR! Mer än dom är värda. Tycker inte att man bör renovera fängelsena vid varje upplopp. Dom ska få leva i cellen, så som dom själva ändrat om i dom (om dom kastar skit på väggarna, ska dom väl få ha skit på väggarna. Det är DERAS skit som DOM SJÄLVA kastat upp på väggen)! Tortyr är sträckbänken, eller att inte låta en människa få sova på flera dagar eller nåt i den stilen! Inte minska deras utbud av mat från fyra rätter till en, eller tvinga dom att leva utan TV, eller tjäna ihop till sin egen mat och sitt egna dusch o toavatten! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 En mördare kostar pengar, pengar som han inte förtjänar att kosta.. Men då kan vi ju ta och skita i att fängsla dem och låta alla gå fria, så förlorar vi inga pengar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 (redigerad) Sry, blev en dubbelpost p.g.a att min lilla uppkoppling dampade.. Redigerad 8 december, 2004 av Everest Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Tycker inte att man bör renovera fängelsena vid varje upplopp. Dom ska få leva i cellen, så som dom själva ändrat om i dom (om dom kastar skit på väggarna, ska dom väl få ha skit på väggarna. Det är DERAS skit som DOM SJÄLVA kastat upp på väggen)!Ska vi göra samma sak med skolorna? Då skulle de inte finnas kvar... Tortyr är sträckbänken, eller att inte låta en människa få sova på flera dagar eller nåt i den stilen! Inte minska deras utbud av mat från fyra rätter till en, eller tvinga dom att leva utan TV, eller tjäna ihop till sin egen mat och sitt egna dusch o toavatten! Att sitta i ett rum utan TV och torr-läsa en bok är tortyr... Interner ska ha datorsalar och TV på rummet. Det är billigt med en 15-tums skräp-TV... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 (redigerad) har inte läst hela topicen., så här kommer jag med min åsikt. fast jobbiga är ju med dödsstraff, är ju att man vet ju att det verkligen var han/hon som gjorde det! Även fall man har "bevis" så kan man aldrig vara för säker. fall någon mördade någon och kommer i fängelse, ska han/hon inte behöva sitta i fängelse och ha ett helvete där tills man blir dödad! ingen människa kan göra ett jota åt brottsligheten, terrorn, sjukdomar, och sådant skit! fall en skulle ångra sitt brott ska personen släppas och hållas under bevakning under obestämd tid. se fall personen bättrar sig! vem vet? kanske personen gör! Redigerad 8 december, 2004 av Colan K Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Är en människa mindre värd för han/hon har mördat någon ? eller hr jag fattat detta fel ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Ska vi göra samma sak med skolorna? Då skulle de inte finnas kvar... Att sitta i ett rum utan TV och torr-läsa en bok är tortyr... Interner ska ha datorsalar och TV på rummet. Det är billigt med en 15-tums skräp-TV... Du, i skolorna skulle det vara kollektiv bestraffning, i o med att uppemot ett hundratal elever kan ha lektioner i ett klassrum på en dag, och kanske typ är en till tio elever som sabbar. Min skola har dock inte renoverats sen den öppnades 1970 (utom nya stolar som kommer nu). I fängelse har varje fånge sin egen cell, som han själv, och ingen annan förstör. Sitta utan TV? WOW! Så min morfar utsattes alltså för tortyr redan från vaggan? Trodde att han bara var det under två år, då han fick gå utan mat och sömn i flera dager, i en fuktig, obelyst håla i Soviet, och emellanåt få se ljus då han fick leka "info-du-inte-har-eller-stryk" med några KGB-agenter. Men jag kan ju missta mig... Jag har fått klara mig utan TV i flera veckor emellanåt. Tror du att jag känner mig som om jag nånsin utsatts för tortyr? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 Är en människa mindre värd för han/hon har mördat någon ? eller hr jag fattat detta fel ? Vad tycker du själv? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
superduPer? Skrivet 8 december, 2004 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2004 1) Ja. Man ta människans ursprungliga värde, och sedan subtraherar man det med värdet på personerna han dödat!Alltså, du behöver skaffa dig en bättre bild på människor :| 2)Källa... Låt mig se nu. Löpsedlarna på vartenda kvällstidning nån vecka 2002, vartenda nyhetssändning... Sen har jag inte så många fler... Visa mig den källan då? 3) Javisst. Dom visar ju JÄTTEMYCKET empati mot sina OFFER. Och som sagt: genom att tvinga dom till att jobba för sin egen föda lär dom sig att jobba, det enda RÄTTA sättet att försörja sig!!!För det första, du verkar inte veta ordet empati betyder. "Empati betyder medkänsla eller inlevelse, det betecknar i allmänhet en förmåga? att föreställa sig själv i en annan människas eller annan levande varelses situation. "Att kunna sätta sig in i andras känslor, men inte nödvändigtvis samtycka i känslan" är det förhållningssätt psykologen ska ha till klienten, och begreppet empati dök upp i början av 1980-talet som en beteckning för detta." - http://www.susning.nu/Empati Förklara gärna vad du menade med din första mening. Och din andra meningen är ju korkad. Tror du de inte fattar att man måste jobba för att få käk? Vård? ALLA mördare är inte mentalt störda. Många, ja säkert de flesta mördar med sina alla sinnen i full funktion. Ja, för du har ju undersökt dom alla? Mord? Ja, det är ju något en helt normalt funtad person gör Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts