R2D2 Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Nja mest troligt nej. Det vore bättre med hårdare straff, livstid ska vara livstid, annars kan man likaväl döpa om det till 20 års fängelse. Om man ska ha dödsstraff måste man öka kraven på bra bevis, så att man inte avrättar en oskyldig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
thotim Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 vote: Absolut inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 VOTE: Absolut inte Ett samhälle där staten får lov att döda någon för deras brott är baserat på en föråldrad, sjuk form av rättvisa. Att motverka ett sjukt, bestialiskt dåd med ett sjukt, bestialiskt dåd är orimligt. Dödsstraffet förstärker problematiken angående grova brottslingar som är förrymda eller på fri fot. När jag vet att mitt liv tas ifrån mig när jag fångas ser jag ingen anledning till att inte fortsätta med olagligheter. Man har inget att förlora längre. De fångar som inväntar dödsstraff sitter i isoleringscell i flera år. Detta är en sjuk form av tortyr som inte ens den grövsta av brottslingar borde behöva genomgå. EB Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 VOTE: Absolut inte Ett samhälle där staten får lov att döda någon för deras brott är baserat på en föråldrad, sjuk form av rättvisa. Att motverka ett sjukt, bestialiskt dåd med ett sjukt, bestialiskt dåd är orimligt. Dödsstraffet förstärker problematiken angående grova brottslingar som är förrymda eller på fri fot. När jag vet att mitt liv tas ifrån mig när jag fångas ser jag ingen anledning till att inte fortsätta med olagligheter. Man har inget att förlora längre. De fångar som inväntar dödsstraff sitter i isoleringscell i flera år. Detta är en sjuk form av tortyr som inte ens den grövsta av brottslingar borde behöva genomgå. EB jo håller med. dessutom så om en person med "kort stubin" blir full eller liknande och nån börjar bråka med honom kanske han slår ihjäl den här personen i fyllan och sen när han nyktrat till så tänker han "herregud! vad har jag gjort?" och sen blir han dömd till döden fast han är typ "oskyldig" lite iallafall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Guardian : Då är det ju dråp ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Guardian : Då är det ju dråp ? bä bu bä! du vet vad jag menar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Vote: absolut inte Han som får ett dödstraff kommer ju inte lida, right? Därför vill jag att man ska få plågas i ca 20 år, sen när dom släpps tror jag att dom vill göra om det I straffet borde de finnas: Piskor, som man piskar dom med Hammare, jag ahr alltid ryst av att tänka på att hammra sönder tänderna Såndär man sträcker ut armarna med... bada i iskallt vatten... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Vote: absolut inte Han som får ett dödstraff kommer ju inte lida, right? Därför vill jag att man ska få plågas i ca 20 år, sen när dom släpps tror jag att dom vill göra om det I straffet borde de finnas: Piskor, som man piskar dom med Hammare, jag ahr alltid ryst av att tänka på att hammra sönder tänderna Såndär man sträcker ut armarna med... bada i iskallt vatten... dom skulle ju dö av plågorna istället. fänglse systemet (exept dödsstraff) borde vara som i USA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 (redigerad) Vote: absolut inte Han som får ett dödstraff kommer ju inte lida, right? Därför vill jag att man ska få plågas i ca 20 år, sen när dom släpps tror jag att dom vill göra om det I straffet borde de finnas: Piskor, som man piskar dom med Hammare, jag ahr alltid ryst av att tänka på att hammra sönder tänderna Såndär man sträcker ut armarna med... bada i iskallt vatten... Och vad tror du personen gör när denne kommer ut, hmm kanske går in på ett köpcenter med 15kg c4 runt magen. Redigerad 28 november, 2004 av GTA3 freak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kariya Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Och vad tror du personen gör när denne kommer ut, hmm kanske går in på ett köpcenter med 15kg c4 runt magen. hmmm den avr klurig....Dom har en satellit som alltid håller koll på personen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grötmannen Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 vote: nej inge fel me att döda, tvärtom ( ) d är ju mycke jobbigare att bara sitta där inne å ruttna, 10 år kanske låter rätt lite men tänk på allt du skulle kunnat göra dessa 10 år på utsidan... å är man död så är man ju bara död inge jobbit alls... aja men detta är bara mitt lilla förslag... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Addepladde Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Vote; Absolut inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AE_Dave Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Vote: Absolut Inte. Tänk er en situation där en mördare som liknar er väldigt mycket på utseendet har mördat t.ex. en familj i t.ex. Småland. Sen så ser en polis er och plockar in er för mord, bara för att ni liknar honom, ni får sitta i fängelse i väntan på domstol, där döms ni till avrättning p.g.a. mordet på den stackars familjen... nu du som är oskyldig har dömts fel men vem annan än du och mördaren vet att du inte dödat den här familjen? Jaja, sen blir du ihjäl skjuten. Vad skulle det tjäna för bra? Dessutom är det bättre straff att låta 'mördaren' sitta t.ex. livstid (och då borde det vara livstid inte nåt fjuttigt typ 15 år eller 20, eller vad det nu är!)... tänk dig den psykiska pressen och allt. Det är ett straff. Han kommer ju troligen ångra sig hela sitt liv... tills han ruttnar sönder i fängelset... (Om det nu inte är nån überpsykopat som har hjärnan i tårna.) Eller ett annat exempel (som är lite orealistiskt men bara för att jag vill ha något att säga ). En civilpolis skuggar en gubbe som säljer knark åt små barn, sen helt plötsligt är det en ungdom som skjuter ihjäl knarklangaren med en glock (likadan som svenska polisen är utrustad med.), killen som sköt honom springer iväg med allt langarens knark, innan civilpolisen hinner reagera är mördaren borta och poliskonstapeln hoppar ut ur bilen när han märker att langaren ligger i en blodpöl på marken. Han plockar upp sin pistol ur hölstret och springer fram mot liket. Polisen larmas av vittnen och de kommer till mordplatsen och ser civilpolisen kutande omkring med sin glock i handen. De arresterar polismannen för han har glömt sin ID hemma på diskbänken. (Hehehe inte så stor chans kanske men jaja...) Han döms till avrättning p.g.a. mordet på en stackars "oskyldig" gammal gubbe. Sen så har Sverige gått miste om en jäkla bra tjänsteman... som är lite glömsk.... och extremt orealistisk.... och så vidare.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Båda de exempel du framförde var mycket orealistiska... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Heh ofta civilsnutar har glock, och varför springa med draget vapen mot en död person? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
pinner Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 och det går att se om han har använt vapnet:P Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ebeeto Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Bara det faktum att en snut någonsin skulle kunna förlora i rätten är otroligt orealistiskt. Fängelsesystemet i USA suger stenhårt, där man buntar ihop folk och stoppar undan dem i en bur för att ruttna och dö. I Sverige säger vi så fint att fängelset är en vård. Fångarna skall vårdas och personal skall se till att de avvänjs från det brottsliga livet. Det funkar i många fall sådär i praktiken, men vi måste få det att fungera. Inte bara släppa det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 28 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 28 november, 2004 Jag är helt emot dödsstraff, med tanke på att vi kommer få situationer man sett i Texas alltför många gånger, helt oskyldiga människor döms till döden. Ett liv kan ju aldrig ges tillbaka, även om man dödar den som tog livet. Vote: Absolut inte. W0rd, W0rd, W0rd!!!!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 29 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 november, 2004 Vote: absolut inte Han som får ett dödstraff kommer ju inte lida, right? Därför vill jag att man ska få plågas i ca 20 år, sen när dom släpps tror jag att dom vill göra om det I straffet borde de finnas: Piskor, som man piskar dom med Hammare, jag ahr alltid ryst av att tänka på att hammra sönder tänderna Såndär man sträcker ut armarna med... bada i iskallt vatten... Jo men oj det låter ju ruskigt smart med ett system där tortyr legaliseras. Det var nog det absolut dummaste jag någonsin hört! Tänk er en situation där en mördare som liknar er väldigt mycket på utseendet har mördat t.ex. en familj i t.ex. Småland. Jo för rättsäkerheten är ju fastiskt så ruskigt bra att man kan bli dömd för att man liknar någon. Att alla bevis pekar på något annat skiter man självklart i. My 2 cents: Tycker många här har framfört rätt korkade åsikter om att straffet går ut på att plåga fången så mycket som möjligt så att han inte gör om det. Förespråkar ni också barnmisshandel när barnen gjort något dumt? Vem vet, slår man till dom kanske dom inte gör om det. Enligt min åsikt ska straffet vara vård: En återanpassning till samhället. Varför ska fångar inte behandlas som människor? Varför blir allting bättre om man låter dom lida i 15 år? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Urachez Skrivet 29 november, 2004 Rapportera Share Skrivet 29 november, 2004 Vård skulle vara det bästa, men nu är det inte så p.g.a. dagens vårdsystem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts