Jump to content

Överklockning

Pain To ThE MaX
 Share

Recommended Posts

Tja. (hur fan ska man börja?)

Efter att ha lyckats överklocka ett geforce 3 ti 200 med 90 mhz på minne och 35 på "core"en så märker jag att jag är helt CPU limited då jag inte fått en endaste liten fps utav det. (testat i hitman3, americasarmy, HL2, battlefield).

Så nu vill jag prova på att överklocka min cpu. Jag har inte alls bra grejjer så jag förväntar mig inga enorma förbättringar, men om det bara är minimala förbättringar så lägger jag de på default igen.

OK, vad jag vet om min dator: Har en AMD 1800+ cpu. Mina minnen är 3 dimm:ar, två 256 och en 128 (sammanlagt 640) och då alla är pc133. Jag var nyss inne i bios och tittade lite, utan att ändra på något. Såg att, ja det stod inte vad det var man jag tror det är fsb?, låg på 133 som enligt den var minimum. MAX var 166. Så såg ja en massa "volt-inställningar" som alla då var på default.

Jag har ingen kylning förutom standard som kom med datorn. Kör med chassit "öppet".

Jag vill veta vad jag ska tänka på? Vad jag absolut inte ska göra? Hur jag ska gå till väga osv. JAg är ny på det här, så förklara svåra termer.

Och till sist, tycker ni jag ska göra det eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: Ok, ovanför Fsb:n ska det finnas en liten flik där det står "Optimal" i. Den ska du ändra till det högsta som går ( Kommer inte ihåg vad den högsta heter ). Börja nu lite smått och höja fsb:n 1 steg itaget tills din dator inte klarar mer. Då resetar du bios (Som jag förmodar att du vet hur man gör? Annars får du fråga)

2: Nu vet vi vad din dator klarar som mest. Om du inte känner dig nöjd med vad den klarade så höjer du lite på Vcoren från "Defaullt" till 1,5 (1.4) Är inte helt säker på din prolle men jag kör på 1,7 med min +3500

3: Lycka till!

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du berätta vad du kan dra upp din fsb till som högst?

Om du ändrar optimal till det längst ner kan du nämligen höja fsb:n mycket mer.

Jag tycker du borde vara försiktig med att höja din fsb hela tiden

Med reseta menar jag: t.ex om du höjer fsbn förmycket än vad din dator klarar,

då kommer datorn startas med ett brandalarms liknande ljud. Då måste du öppna ditt chassit och lossa på moderkorts batteriet i 3 sek sen sätta tillbaka det. Du finner informationen på din moderkortstillverkares hemsida eller i manualen.

Annars kan det vara så att det finns typ 3 små pikar på moderkortet. Över 2 av dom sitter en liten plast grej. Lyft på den sen sätt tillbaka den. Då ska ditt bios blivit nollställt. Så kan du ställa inställningarna till det bästa för din dator ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

fy, hur högt låter det egentligen :wub: ?

Hittade faktiskt ingen optimal inställning. Max fsb är fortfarande 166. Men i bios står det redan "reset to optimized default", är inte det samma sak som att reseta bios, då jag redan tryckt på "reset to optimized defaults" en gång efter att jag sabbat floppyn, och då fungerade det. Alla inställningar blev resetade t.o.m. de jag hade ändrat på (agp apurture size, cas latency (normal på 3, hade ändrat till 2.) Kommer inte fsb även att ändras till default?

Men misslyckat..

Höjde den en endaste mhz, fick vad jag hade trott bekräftat - jag är cpu limited. Fick genast en ökning på 2-3 fps (från 44-55 till 47-48 i Americas army) Höjde en mhz till och datorn startade om i windows...

Tror nog jag låter den vara kvar som default. Processorn är typ 58 grader varm (efter att datorn varit på i 1h 30 min) Så det lär nog inte funka att höja volten.

En sak, jag testade med attt höja "cpu clock cycle" eller något sånt. Default var X 11,5. Höjde till X 12 men fick inte någon prestanda ökning. Vad var det där för något?

Redigerad av Pain To ThE MaX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Uh... den låter ruuskigt :(

Men i ett program som heter Mother Board Monitor kan du stressa dina fläktar att gå snabba samtidigt som du har övervakning av all temperatur.

Hur kan du höja din FSB? typ såhär: 200, 201, 202, 203, 204

eller såhär: 200, 250, 280?

För när du ändrar den där optimal så kan du nämligen ändra som jag visade i första alternativet.

Och det där med Restet to optimized default funkar inte. För när datorn börjar tjuta så kommer du inte in i varken bios eller windows. Ända utvägen är att reseta genom att göra som jag sa i tidigare inlägg. (Det är inte så svårt)

:wub: Hoppas det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

aj då.

ska tanka det där MBM..

Men jag kan ändra fsb på förlande vis:

Det står:

MIN: 133

MAX: 166

"text, står typ välj nr.": en ruta som jag skriver i. Då skrev jag först 134, startade om..(läs min tidigare post). När jag skrev 135 så startade datorn om efter att välkomstexten i windows hade försvunnit.

Värkar skitlätt att kunna förstöra sin dator.. :wub:

Får se med MBM, någon risk att stressa fläktarna, kan de "gå sönder"? Stor eller liten risk?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor